שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ההנהגה הערבית עתרה נגד חוק הלאום: "פוגע בגרעין זכויות האדם"

חדשות

ההנהגה הערבית עתרה נגד חוק הלאום: "פוגע בגרעין זכויות האדם", צילום: istock
ההנהגה הערבית עתרה נגד חוק הלאום: "פוגע בגרעין זכויות האדם"
08/08/2018, עו"ד לילך דניאל

העתירה, בה מתבקש בית המשפט לפסול את חוק יסוד הלאום, הוגשה ע"י ארגון "עדאלה", ועדת המעקב העליונה לענייני הערבים בישראל, סיעת הרשימה המשותפת וועד ראשי הרשויות המקומיות הערביות: "חוק גזעני הפוגע באופן מסיבי בגרעינים של זכויות האדם ומנוגד לנורמות המשפט הבינלאומי"

ועדת המעקב העליונה לענייני הערבים בישראל, סיעת הרשימה המשותפת, ועד ראשי הרשויות המקומיות הערביות וארגון עדאלה הגישו אתמול (ג') עתירה לבג"ץ נגד חוק יסוד הלאום. בעתירה, שנוסחה על ידי עורכי הדין חסן ג'בארין, סוהאד בשארה, מאיסאנה מוראני, פאדי ח’ורי, וסאוסן זהר נטען בין היתר כי "הכנסת כרשות מכוננת חרגה מסמכותה באופן קיצוני ביותר בחקיקת חוק יסוד הלאום מאחר והוא שולל את העקרונות הדמוקרטיים הבסיסיים עד כדי פגיעה במבנה החוקתי; פוגע באופן מסיבי בגרעינים של זכויות האדם ובעיקר בעקרונות איסור ההפליה וכבוד האדם; והוא מפר את הנורמות של המשפט הבינלאומי ובעיקר את אלה האוסרות, בין היתר, על קיומם של חוקים המייצרים זהות חוקתית על בסיס גזעני".

עוד נטען כי בניגוד למגילת האו"ם, חוק הלאום שולל לחלוטין את זכותו של העם הפלסטיני להגדרה עצמית ובתחולתו החוקתית על ירושלים ורמת הגולן הוא מפר את דיני הכיבוש. בנוסף נטען כי הכנסת עשתה שימוש לרעה בסמכותה המכוננת, מאחר שחוק היסוד נחקק על מנת לקדם תכליות פסולות; ממניעים שמבוססים על כפייה, ומבלי לחתור לקונצנזוס רחב וחוצה-לאומים.  בנוסף נטען כי האופן בו התקבל חוק הלאום מלמד על אי שקילת השלכותיו ביחס לאוכלוסיות הלא-יהודיות.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

במסגרת העתירה נסקרו חוקות רבות בעולם והיא מתייחסת גם לניסיון ההיסטורי של מדינות רבות ועל רקע זה היא מציינת כי "אין היום אף חוקה בעולם שיש בה סעיף המנכס את המדינה ואת תכליתו של המשטר כשייך לקבוצה אתנית אחת וקובע כי היא מדינתה הבלעדית של קבוצה אתנית מסוימת". העותרים ממשיכים וטוענים כי "מדינות שהגדירו את עצמן כשייכות לקבוצה אחת בלבד כמו ארה"ב במאה ה- 19 ודרום אפריקה עד נפילת האפרטהייד נתפסו כקולוניאלסיטיות משום שהתבססו על עקרון העליונות האתנית, כפו זהות חוקתית על שאר הקבוצות והדירו את הילידים". כן נטען כי "אין חוקה אחת בעולם שלא כוללת בסעיפיה את הזכות לשוויון לכלל אזרחיה ותושביה”. 

לגבי הזכויות הקיבוציות ומעמד השפה הערבית טוענים העותרים כי חוק הלאום לא רק שאינו מכיר באף זכות קיבוצית של הערבים כמיעוט לעומת העיגון וההכרה בקשת רחבה ובלעדית של זכויות קיבוציות לאוכלוסייה היהודית, אלא הוא גם גורע ממעמד השפה הערבית כשפה רשמית ובכך הוא מבקש להכריז לראשונה בהיסטוריה המודרנית שהערבית לא תהיה שפה רשמית במדינה".

 לגבי סעיף 7 שבחוק, צוין בעתירה כי "מדינת ישראל נהפכת בחוק הלאום ובאופן רשמי לגוף ציוני המתחרה עם הקרן הקיימת לישראל אשר מצהירה מראש ובחוקה שלה שהיא מיועדת אך ורק לטובת היהודים" ועל כן היא חייבת להדיר את הערבים "למען קידום ועידוד ההתיישבות היהודית". סעיף זה "מסמן את האזרחים הערבים בכל מקום במרחב כ"האחר" ועל כן הוא יפלה בהקצאת קרקע, דיור, תקציבים ותמריצים, ותכנון המרחב". העותרים מנמקים כי "אין חוקה אחת בעולם היום שמצהירה בחוקיה שהיא תפעל לקידום האינטרסים של הקבוצה הדומיננטית ובמיוחד כשהדבר נוגע למשאבים ציבוריים כמו קרקע".

לסיום טוענים העותרים כי "חוק אשר שולל את הזכויות האזרחיות והלאומיות של הפלסטינים במולדתם הוא חוק גזעני, קולוניאליסטי ולא לגיטימי". 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:13
קומיט וכל טופס במתנה