שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מעביד חושד בעובד? חובתו לבדוק

חדשות

מעביד חושד בעובד? חובתו לבדוק, צילום: צילום: יח"צ
מעביד חושד בעובד? חובתו לבדוק
18/07/2012, עו"ד שירה להט

ביהמ"ש אישר כי המעביד חייב לבדוק את חשדותיו בעצמו בטרם ייפנה לגורמים חיצוניים

זה יכול לקרות לכל מעביד. זה קרה ויכול לקרות בבנק, בחברת היי טק, במשרד עורכי דין, בחנות בגדים או בתחנת דלק. כל מעביד עלול למצוא עצמו מול גילויים של אי סדרים מצד עובדיו, שלא לומר גניבות של ממש והיעלמות של מזומנים, סחורה או רכוש אחר שלו. לפעמים מדובר בהיעלמות של קפסולות קפה, לפעמים בגידול מפתיע ולא סביר בצריכת הציוד המשרדי ולפעמים בחוסרים של ממש בחשבונות הבנק או בקופה.

האמצעים שיש למעבידים להתמודד עם התופעות הללו מוגבלים והם תמיד לא נעימים לאף אחד מן הצדדים. לכאורה, הדרך הקלה למעביד היא להגיש תלונה במשטרה, אשר תחקור את הפרשה ותמצא את האשמים. אלא שהמציאות מורכבת יותר ולמשטרה לא תמיד יש עניין או אמצעים לחקור כל היעלמות של טונר למדפסת. יתרה מכך, בתי המשפט קבעו כי דווקא פנייה של מעביד למשטרה, ללא ביצוע בדיקה מוקדמת סבירה על ידיו, יכול וייראו בה רשלנות המקימה לעובד עילת תביעה כנגד המעביד.

בית המשפט אישר לאחרונה (תא"מ 12724-07-10, שגיא גולבצ'וב נ' פז) כי המעביד לא רק רשאי אלא חייב לבדוק את חשדותיו בעצמו. בדיקה כזו, בהנחה כי אכן ישנם אי סדרים כלשהם, אינה בהכרח נעימה או נוחה, וסביר כי אף יהא בה כדי לגרום לעוגמת נפש - אך אין בכך כדי לקבוע שביצוע הבדיקה אינו חוקי.

בית המשפט אינו בודק האם העובד החשוד אכן אשם או לא, אלא בודק האם החשד של המעביד היה סביר ובתום לב, והאם הבדיקה או הבירור שנערכו היו סבירים, ללא שימוש באיומים או באלימות ורלבנטיים לחשדות. לא מתקבל על הדעת כי מעביד לא יהיה רשאי לברר חשדות להעלמות של כספים או סדרים, ועל אחת כמה וכמה חשדות למעשים פליליים. להפך, לפעמים מעביד חייב לברר חשדות כאלה, על מנת להגן על עיסקו ועל האינטרס של יתר העובדים, המשקיעים ובעלי המניות בחברה.

ככל שהבדיקה של המעביד נעשית בתום לב, על רקע אי סדרים וחשדות סבירים, והבדיקה מתמקדת בחשדות - אין בכך משום הפרה של הדין או הוצאת דיבתו של העובד. ככל שהבדיקה מתמקדת בעניינים הנוגעים לחשדות הסבירים, אין בה גם כדי לפגוע בפרטיותו של העובד.

בית המשפט אישר כי ככל אשר הייתה מתקבלת טענת התובע על פיה כל פעולה של בירור או הצגת שאלות צריך שתתפרש ככזו אשר יש בה כדי הפרת הוראות הדין הפלילי, הרי שמשמעות מסקנה זו הייתה כי כל שימוע של עובד או כל בירור, בכל מערכת תעסוקתית, הינה אסורה על פי דין ואף מהווה עבירה פלילית, והמדובר בתוצאה אבסורדית.

 

הכותבת מתמחה בדיני עבודה, ממשרד עורכי דין יגאל ארנון ושות'.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:44
קומיט וכל טופס במתנה