שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > העובד מביע עמדה מקוממת בפייסבוק - האם זו עילה לפיטורים?

חדשות

העובד מביע עמדה מקוממת בפייסבוק - האם זו עילה לפיטורים?, צילום: עו"ד עדי ביבר לקואה. צילום: שירה לוי
העובד מביע עמדה מקוממת בפייסבוק - האם זו עילה לפיטורים?
18/10/2015, עו"ד עדי ביבר לקואה

מעסיק המבקש לפטר עובד בשל פרסום סטטוס פוליטי המנוגד להשקפתו ולדעותיו עשוי לעמוד בפני תביעה על הפליה אסורה. עו"ד עדי ביבר לקואה מסבירה מתי העובד יהיה מוגן מפיטורים ומהי עמדת בית הדין לעבודה בעניין

לאחרונה שבה ועולה השאלה האם מעסיק רשאי לפטר עובד בשל התבטאות בפייסבוק אשר אינה עולה בקנה אחד עם השקפתו. הסוגיה עלתה לאחרונה כאשר פוטרו עובדים אשר פרסמו סטטוסים בפייסבוק בהם הביעו תמיכה במחבלים.

חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, אוסר על הפלייה בין עובדים, בין היתר מחמת השקפתם. כמו כן, לזכות העובד עומדת גם זכות היסוד לחופש ביטוי. לאור האמור, מעסיק המפטר עובד בשל סטטוס בפייסבוק המביע את השקפת העובד, חשוף לתביעה של העובד בעילת הפליה אסורה ופיטורים שלא כדין.

יתכן שבנסיבות מסוימות, בהן נגרם נזק של ממש למעסיק, הפיטורים עשויים להיות מוכרים כמוצדקים ואולם יש לבחון היטב את נסיבותיו של כל מקרה ומקרה. בכל מקרה העובד זכאי להליך פיטורים כדין, לרבות לשיחת שימוע.

העובדת שיתפה סטטוס פרו-פלסטיני ופוטרה

בחודש יולי בשנה שעברה, התרחש אירוע המשקף את עמדת בית הדין לעבודה בנושא פיטורין בשל הבעת דיעה ברשתות חברתיות. עובדת בחברה גדולה שיתפה בעמוד הפייסבוק שלה סטטוס שלא היא כתבה, אשר הפנה את הגולשים לאתר אינטרנט ובו תמונות של יהודים בתקופת השואה לצד תמונות של פלסטינים, תחת הכותרת:  Similarities between Jewish Holocaust and Palestinian Genocide [photos]"". עובדה זו הגיעה לידיעת מעסיקתה, אשר הזמינה אותה לשימוע בשל כך. בשימוע, הבהירה העובדת כי היא הייתה בסערת רגשות, התנצלה וציינה כי היא הסירה את השיתוף זה מכבר, לאחר שהבינה כי הוא עלול לפגוע בחלק מחבריה בפייסבוק. אולם, חרף התנצלות העובדת, הבהירה מעסיקתה כי התנצלותה אינה מתקבלת והודיעה לה על פיטוריה.

העובדת עתרה לבית הדין לעבודה בבקשה לקבלת צו זמני אשר ימנע את פיטוריה ויחייב את המעסיקה להמשיך ולהעסיקה, עד להכרעה בתביעה אשר תוגש על ידה. בהחלטת בית הדין נקבע כי המעסיק מחויב להעסיק את העובד ולהימנע מאפלייתו, גם אם השקפת עולמו של העובד אינה מקובלת עליו, פוגעת בו או אף מעליבה אותו. זאת לנוכח מעמדם ומשמעותם של עיקרון השוויון ואיסור האפליה, המשקפים את העקרונות שבחוק היסוד: כבוד האדם וחירותו.

בית הדין קבע עוד כי הקישור שאליו הפנתה העובדת את חבריה בפייסבוק הוא לכל היותר הבעת דעה, שאינה אלא בבחינת "השקפה" כהגדרת חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה. בית הדין דחה את טענת המעסיקה כי אין מדובר בהשקפה אלא בהסתה וקבע כי העובדת העבירה את הקישור לחבריה ולא יותר מכך ולא נטען כי הוסיפה אמירה משלה, בוודאי לא כזו היכולה להוות קריאה למרי, בבחינת הסתת אוכלוסייה מסוימת לבצע דבר מה.

בית הדין התייחס גם לעובדה כי מדובר במסמך שלא נערך על ידי העובדת, כי אם נמצא ברשת האינטרנט, וכל שעשתה העובדת היה להפנות את חבריה לעיין בו. כמו כן התייחס לכך כי נערכו למסמך 14,303 שיתופים, כדוגמת זה שביצעה העובדת.

לאור האמור, קבע בית הדין כי יש להחיל על המקרה את הוראות חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, ומכאן כי העובדת מוגנת מפיטורים, ככל שאלה נובעים מהשקפתה.

מבחן הפגיעה בחברה

עוד הוסיף בית הדין כי אם לדעת המעסיקה המדובר בהסתה, במעשה המהווה לכאורה עבירה פלילית, פתוחה הדרך בפניה לפנות בתלונה למשטרה, לצורך בירור העניין, אולם אין פירושו של דבר כי המעסיקה יכולה ליטול לעצמה את תפקיד החוקר, השופט והמוציא אל הפועל. בית הדין הורה למעסיקה להחזיר את העובדת לעבודתה, לאלתר, ולהמשיך ולהעסיק אותה, עד להכרעה בתביעה בתיק העיקרי.

זמן מה לאחר מתן ההכרעה בתיק, הודיעה המעסיקה לבית הדין כי היא מבטלת באופן סופי את הודעת הפיטורים שניתנה לעובדת.

כאשר עובד מפרסם את דעותיו האישיות בפייסבוק, קיים ספק רב אם הדבר יכול לשמש עילה לפיטורין. על המעסיק לבדוק היטב אם ההתבטאויות של העובד אכן פגעו בחברה, ובכל מקרה, אם ברצונו לסיים את עבודת העובד, עליו לפעול על פי הליך שימוש ופיטורין כדין, אחרת הוא מסתכן בתשלום פיצויים כבדים לעובד, ואף להחלטה הכופה עליו להחזיר את העובד לעבודה.

 

עו"ד עדי ביבר לקואה ממשרד ביבק לקואה חייקין עוסקת בדיני עבודה, הלנת שכר, תנאי העסקה, חוזי העסקת עובדים וייצוג של חברות ועובדים בפני בתי הדין לעבודה.

 

לקריאה נוספת, ראו:

ביה"ד ביטל פיטורי עובדת ששיתפה כתבה המשווה בין יהודים בשואה לפלסטינים 

 

פרסמתם דעה פוליטית בפייסבוק? אתם עלולים למצוא את עצמכם מפוטרים

 

ביה"ד לעבודה: "אין לשקול לחומרא התבטאויות עובדים במהלך ימי צוק איתן

 

 

 

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:220
קומיט וכל טופס במתנה