שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מי אתה עו"ד אבי חימי? הפליליסט שמכונה "פנומן משפטי"

חדשות

מי אתה עו"ד אבי חימי? הפליליסט שמכונה "פנומן משפטי" , צילום: צילום: Getty images Israel
מי אתה עו"ד אבי חימי? הפליליסט שמכונה "פנומן משפטי"
07/07/2016, עו"ד בלה סטולר

הילד שגדל בקרית שמונה בדירת עמידר קטנטנה הפך לעורך דין מצליח וליו"ר ועד מחוז מרכז בלשכת עורכי הדין. בילדותו היה בטוח שיהפוך לעובד סוציאלי אבל בחר להיות סניגור פלילי ו"אנדרדוג". הוא לא אוהב שהקולגות שלו משתלחים בשופטים, והקווים האדומים שלו הם ייצוג בעבירות בטחון נגד המדינה. הצצה לאישיות משפטית מרתקת

למרות שעו"ד אבי חימי נמנה עם צמרת עולם המשפט והוא חתום על אין ספור הישגים משפטיים נדירים, ניכר שהוא נבוך ממחמאות. הקולגות שלו מעידים עליו כעל אדם צנוע ונעים הליכות, והוא זוכה מהם לפרגון רב שדי נדיר במחוזותינו, לאור התחרות הגוברת במקצוע. חלק מאנשי המשפט שבאו איתו במגע מכנים אותו "פנומן" ואומרים שהוא משיג תוצאות נדירות.

עו"ד אבי חימי, בן 57, נולד וגדל בקרית שמונה, כבן זקונים למשפחה בת 9 נפשות, פלוס סבתא שהתגוררה יחד עם הוריו עוד במרוקו. המשפחה הייתה משפחה צנועה: "גרנו ב-'בדון' ולאחר מכן 'שודרגנו' לדירת עמידר בגודל 54 מ"ר. אבי ואימי פרנסו את המשפחה בחנות לממכר דגים ועופות שהייתה בבעלותם, שברבות השנים הפכה לחנות תבלינים וקלייה", מספר עו"ד חימי.

"הייתה לי ילדות קסומה בקרית שמונה, גדלתי במשפחה חמה ואוהבת ולאחיי, אחיותיי ולי מעולם לא חסר דבר. בנערותי עברתי ללמוד במסגרת הפנימיה הצבאית בבית הספר הריאלי העברי בחיפה ובתום לימודיי התגייסתי לצבא, ליחידת חי"ר, ושירתי בה במשך 6 שנים עד שחרורי בדרגת סרן. עם שחרורי התחלתי את לימודי המשפטים והתוודעתי לראשונה לעולם המשפט, בו אני עושה את דרכי מאז ועד היום", אומר עו"ד חימי.

הוא נשוי לד"ר חנה חימי, עובדת סוציאלית ודוקטור לקרימינולוגיה, ומתגורר בראש העין. השניים הורים גאים לשתי בנות.

האם תמיד חלמת להיות עורך דין?

תמיד חלמתי לעבוד עם אנשים. אם היית שואלת אותי לפני כמה עשורים, מה אהיה כשאהיה גדול, הייתי מהמר שאהיה עובד סוציאלי. אבל לחיים דינמיקה משל עצמם וגם עורך דין פלילי הוא לא אחת עובד סוציאלי, פסיכולוג, אמא ואבא ועוד ועוד.

איפה למדת משפטים ואצל מי התמחית?

את התואר במשפטים עשיתי באוניברסיטת תל-אביב ותוך כדי לימודיי עבדתי בשלוש עבודות כדי לממן את לימודיי ולעזור בפרנסת משפחתי, כאשר במהלך לימודיי נולדה בתי הבכורה.

תוך כדי השלמת התואר עשיתי טרום התמחות אצל עורך דין צבי לידסקי המנוח, שהיה אחד מעורכי הדין המובילים בארץ אותה עת ויותר מכל היה איש מיוחד, יודע ספר, בקיא במשפט העברי ובמקורות ולאחר מכן המשכתי להתמחות במשרדו, ובהמשך עברתי להתמחות בפרקליטות מחוז מרכז. באותם ימים יפים של המקצוע ההתמחות הייתה בת שנה וחצי, כך שהיה ניתן לפצלה, והייתה לי הזכות להשקיף על המשפט הפלילי משני צידי המתרס.

איך הגעת דווקא לתחום שבו אתה מתמחה?

זה היה ברור מתחילת הדרך שאני הולך לתחום הפלילי. העדפתי לעסוק בדיני נפשות מאשר בדיני ממונות. רציתי את האתגר של  להיות ה"אנדר דוג" ולייצג אנשים שמוצאים עצמם עומדים בדד מול המשטרה והמדינה שהם גופים חזקים ואני לא מצטער לרגע על הבחירה שעשיתי.

איזו דמות בעולם המשפט הכי השפיעה עליך?

שופט בית המשפט העליון, מנחם אֵלון, שנחשב לאחד מגדולי המומחים בחקר המשפט העברי ופסיקותיו שילבו בין העולם הישן לעולם החדש, אך תמיד מתוך עמדה ליברלית ותוך קידוש חירות הפרט.

תאר את התיקים הכי מעניינים שייצגת בהם

התיקים הכי מעניינים שייצגתי בהם, הם תיקים שבהם הרגשתי שהצדק ניצח כנגד כל הסיכויים. אלו היו תיקים שעל פניו נראו "אבודים", אך כשנכנסתי לנבכי הראיות גיליתי ספקות סבירים שלטעמי חייבו את זיכוי הנאשם, ואכן בסופו של יום, ועל אף תחושות ומחשבות שיכול ועלו אצל השופטים בדבר אשמה יותר מאפשרית של הנאשם, הספק הסביר הכריע את הכף.

מהי הצלחה בתיק בעיניך

הצלחה לובשת פנים רבות, ובכל תיק יש את "ההצלחה" שלו. אבל יותר מכל "הצלחה" היא כשהלקוח מרוצה מהייצוג שהענקתי לו.

תאר את ההצלחה המשפטית הכי גדולה שלך

הצלחות הן כמו ילדים. אתה לא רואה אחת כ"גדולה" יותר מאחרות. אבל בין ילדיי ה"מוצלחים" ביותר, אני יכול למנות את "פרשת הבלרוסים", בה כנגד כל הסיכויים, הנאשמים זוכו בשלושה ניסיונות רצח, ואת פרשת עורך הדין גור פינקלשטיין, שנפל קורבן לעלילה זדונית שקרמה עור וגידים לכתב אישום בן תשעה אישומים, כל אחד מהם חמור ביותר בפני עצמו, ושוב, כנגד כל הסיכויים, ולא מעט צרות ועננות שהטילו צל כבד על ניהול התיק, הוא זוכה מכל תשעת האישומים שיוחסו לו במקור.

אני גם מוצא גאווה בכך שטיפלתי, יחד עם עורך הדין יאיר גולן, בעניינו של רב פקד ניר סומך, שהואשם ברצח, ולבסוף זוכה פה אחד בבית המשפט העליון, אחרי הליך משפטי ממושך, מייגע ומורט עצבים.

וגם ממש לאחרונה היתה לי הזכות לסייע לרב-פקד במשטרת ישראל שזוכה זיכוי מוחלט, אחרי שנרקמה נגדו עלילה של התעללות בעצור שלא הייתה מביישת את הסרט אקספרס של חצות ועל אף שהיה מדובר בסיפור מאוד "שובה לב", הצלחנו להוציא את הצדק לאור.

מה האני מאמין שלך בעולם המשפט

זה אולי ישמע קלישאתי אבל אני מאמין שכל אדם זכאי לייצוג, ושמשפטו יתנהל באורח מקצועי והולם. אני אינני שופט את הלקוחות שאני מייצג ומתייחס לכל לקוח באופן אישי וכל לקוח, קטן כגדול, זוכה לטיפול כאילו התיק שלו היה התיק החשוב ביותר והיחיד בעולם.

ואני גם רואה מלאכת קודש בשימור ושיפור המקצוע והעוסקים בו, כדי שלקוחות באשר הם יזכו לייצוג משפטי מקצועי והולם ולכן אני משקיע מזמני ומרצי בפעילויות לשכת עורכי הדין ולמען עורכי הדין.

יחסים עם התקשורת: כיצד אתה רואה את התקשורת והאם אתה אוהב להתראיין ולשתף פעולה עם העיתונאים?

היחסים עם התקשורת הם מורכבים. מצד אחד התקשורת היא הכלי השיווקי הכמעט בלעדי שיש לעורך הדין, מצד שני פרסום בתקשורת לא תמיד משרת את טובת הלקוח ולכן יש לי כלל ברזל, לעולם לא אשתף פעולה עם התקשורת, לא בגלוי ולא מאחורי הקלעים, אם הדבר אינו משרת את טובת הלקוח ותמיד הקשר עם התקשורת צריך להיות ברשותו ועל דעתו.

מה הכי חשוב בעבודת עורך הדין בעיניך

אני מאמין שאין סיפורי סינדרלה וגם אם הגעת ל"פיסגה" המקום בה אינו רשום על שמך בטאבו. הכל מתחיל ונגמר בעבודה קשה, יום אחרי יום, תיק אחרי תיק, תוך הקפדה על יסודיות, מקצועיות וכמובן ערכיות ואנושיות.

מה הכי מרגיז אותך בקולגות שלך

לכל עורך דין הסגנון שלו ומי אני שאשפוט את עמיתיי למקצוע. אבל לעיתים כשאני רואה עורכי דין מתלהמים ומשתלחים במערכת, או בצד שכנגד, יתר על המידה, אז הדבר גורם לי אי נחת.

מה צריך לתקן במערכת המשפט

אני אולי בין היחידים שחושבים כך, אבל בחוויה שלי לרוב צדק נעשה, בין בהסדרי טיעון, ובין בהכרעות בית המשפט. החולי המרכזי של המערכת הוא חוסר בתובעים, פרקליטים ושופטים, מה שיוצר עומס בלתי אפשרי על המערכת וסחבת מיותרת.

מה אתה עושה כדי להרגיע את הנפש

ככל אדם, אני נהנה מארוחת בוקר טובה, גיחה קצרה לחו"ל וצפייה בכדורגל. אבל אם אני באמת רוצה להירגע, מה אני צריך יותר מפשוט לבלות עם משפחתי.

האם היית ממליץ לילדיך ללמוד עריכת דין וללכת בעקבותיך?

אני שומר בעניין זה על זכות השתיקה.

מהו החלום המשפטי הגדול שלך

לעמוד בקצב של עולם המשפט ולהגיע לפרישה, כשאני יודע שעשיתי את כל מה שיכולתי עבור האנשים אותם אני מייצג.

באיזו עבירה בתיק פלילי לא היית מייצג? האם יש לך קווים אדומים?

כפי שציינתי, אני מאמין שכל אחד זכאי לייצוג, אבל לכל אחד יש את הקווים האדומים שלו. לא הייתי מייצג בעבירות כנגד ביטחון המדינה.

 

רוצים גם שהפרופיל המקצועי שלכם יופיע אצלנו באתר? צרו קשר

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:156
קומיט וכל טופס במתנה