שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מי אתה עו"ד יניב שגב? הליטיגטור שלא תרצו לפגוש בצד השני או – ה"מטאור"

חדשות

מי אתה עו"ד יניב שגב? הליטיגטור שלא תרצו לפגוש בצד השני או – ה"מטאור" , צילום:
מי אתה עו"ד יניב שגב? הליטיגטור שלא תרצו לפגוש בצד השני או – ה"מטאור"
07/08/2016, עו"ד בלה סטולר

את הכינוי "מטאור" הרוויח עו"ד שגב ביושר, כשהיה עורך דין צעיר עם ותק של שנה וחצי  ייצג את ראשי משפחות הפשע המפורסמות, בהן אלפרונים ואבוטבולים. בין לבין הוא חולם לפצוח בקריירה שנייה כשף, וכבר צבר לו בפייסבוק עדת מעריצים לבישולי הגורמה שלו: "כשאגדל בטח אהיה קונדיטור"

עו"ד יניב שגב הוא בן 40 בסך הכל. הקולגות שלו מכנים אותו "מטאור" ומתקשים להאמין שבגיל כזה הוא בעל רזומה כל כך עשיר ומתחזק קריירה של סניגור פלילי בן 60 לפחות. כשהיה עורך דין עם ותק של שנה וחצי כבר ייצג משפחות פשע מוכרות ונמנה עם צוותי ההגנה בתיקים הפליליים המורכבים ביותר.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

כיום, הוא מייצג את ראש המאפיה הרוסית בתיק הגדול ביותר שהתנהל בספרד, שעניינו  הלבנת הון במסגרת ארגון פשיעה, והוא מבלה מזה ארבע שנים על הקו ישראל – ספרד.

מספרים עליו שכשהוא חוקר נגדית הוא מצליח לשכנע כל אחד, ולסתור בקלות גרסה של עד, וגם שלהופעותיו בבית המשפט יש ניחוח של חו"ל. "למדתי ואני עדיין לומד מהגדולים ביותר בהם עו"ד יורם חכם ז"ל, וכיום מהגדול מכולם – עו"ד יורם שפטל", אומר עו"ד שגב.

הוא גדל בחיפה, מתגורר כיום בהרצליה, ומתחזק את משרדו בתל אביב ובחיפה יחד עם שותפו עו"ד ערן ערבה.

האם תמיד חלמת להיות עורך דין?

תמיד ידעתי שאהיה עורך דין ולכן החלומות היו פנויים לטובת האהבה האמיתית – המטבח בכלל והאפייה בפרט. כשאגדל בטח אהיה קונדיטור.

איפה למדת משפטים ואצל מי התמחית?

סיימתי את לימודי המשפטים במכללת נתניה והתמחיתי בבית המשפט העליון אצל כבוד השופט סלים ג'ובראן אשר לו מניות רבות בעיצוב דמותי המשפטית. תקופה זו אופיינה מחד בעבודה מאומצת הכוללת שעות רבות, ומאידך בלימוד יומיומי בלתי נגמר של חומר. הייתה לי זכות גדולה להשקיף מקרוב על גדולי השופטים עוסקים במלאכה ואפילו קורת רוח כאשר פסק דין או החלטה שאני כתבתי את הטיוטה שלו/ה - פורסמו.

איך הגעת דווקא לתחום שבו אתה מתמחה?

מאז ומתמיד ידעתי שאתעסק בתחום הפלילי של המשפט. בשכונה בה גדלתי בחיפה, הייתי צריך לבחור כבר בגיל צעיר לאיזה "צד" אני משתייך. החינוך והערכים שעליהם חונכתי בבית הוריי, הקלו עליי את הבחירה ואולם, הסקרנות תמיד קוננה בי באשר לאיך נראה "הצד" השני. עוד אז ידעתי לדבר ובעיקר להיות מובן על ידי שני "הצדדים".

איזו דמות בעולם המשפט הכי השפיעה עליך

אין דמות אחת שהשפיעה עליי אלא שילוב של כמה דמויות שפגשתי במהלך הקריירה שלי, שבהחלט השאירו עליי חותם:

הראשון, היה כבוד השופט המנוח מישאל חשין ז"ל, ממנו למדתי כיצד לקרוא תיק בצורה נכונה ולמצוא בפרק זמן קצר יחסית את נקודות הזכות והחובה. הושפעתי ממנו רבות, ואני משתדל ליישם תמיד את אחד משני הכללים שהטמיע בי והוא שאת חמשת הנקודות החזקות ביותר שלך יש לטעון ראשונות. מה הכלל השני? הכלל השני שלמדתי מהשופט חשין – לדעת מתי לנטוש ספינה טובעת.

השני, הוא עו"ד יורם חכם ז"ל אשר ממנו למדתי אודות הכלי החשוב ביותר של הסנגור והוא החקירה הנגדית. הכלל המרכזי אודותיה הינו – לדעת מה לא לשאול.

השלישי, הוא עו"ד יורם שפטל שייבדל לחיים ארוכים, ממנו אני עדיין לומד ליטיגציה מהי, עו"ד שפטל הוא בבחינת אמן בעיני ואני ממשיך ללמוד מהטוב ביותר.

תאר את התיקים הכי מעניינים שייצגת בהם.

מגיל מאוד צעיר במקצוע ייצגתי בתיקים מורכבים ומתוקשרים, ביניהם ענייניו של אסי אבוטבול, יעקב אלפרון ז"ל, איתן חייא והזיכוי המוחלט של משה רוזנברג באותה פרשה.  פרשת קצין המשטרה הבכיר שנחשד באונס שופטת – ואשר עניינו הסתיים כלא היה.

כמו כן הזיכוי בפרשת הבכיר בתעשייה הצבאית, זיכוי הנערים בפרשיית אונס הדיילת האמריקאית, פרשת 512, תיק ההסגרה של יצחק אברג'יל ועסקת הטיעון בארה"ב וכו'.

מעל כל אלו, יש לי את הזכות לייצג (בין היתר) מזה כ- 4 שנים את ראש המאפייה הרוסית של רוסיה, בתיק הגדול ביותר שהתנהל בספרד, שעניינו הלבנת הון במסגרת ארגון פשיעה ומתן שוחד לאחד מראשי הערים, אשר הרשויות בספרד קושרות אותו לניסיון של הקטלונים להיפרד משאר ספרד ולזכות בעצמאות משלהם. אני הקמתי את צוות ההגנה, ואני אמון על תחום הלבנת ההון וארגון הפשיעה בתיק זה.

מהי הצלחה בתיק בעיניך

הצלחה בעיני אינה קשורה בהכרח בתוצאות המשפט (מתוך ידיעה שבדין יושב שופט בשר ודם), והיא מחולקת לשניים:

מחד, כאשר מדובר בתיק שבו אני מאמין שצריך לנהל הוכחות, כי אז בסופו של המשפט אם התחושה האישית שלי היא שעשיתי כל שלאל ידי עבור הלקוח – זו הצלחה.

מאידך, אם מדובר בתיק שצריך להסתיים בהסדר טיעון, כי אז הידיעה שהשגתי את ההסדר הטוב ביותר/ההגון ביותר היא הצלחה בעיניי.

תאר את ההצלחה המשפטית הכי גדולה שלך

ההצלחה המשפטית הגדולה ביותר שלי בעת האחרונה מורכבת משניים:

האחת, תיק האונס של הדיילת האמריקאית שבדתה סיפור אונס כדי שלא תפוטר מעבודתה, במסגרתו הואשמו שני נערים בני טובים, ועל אף שבית המשפט העליון מנע מהם קבלת חומרי חקירה רלבנטיים ומהותיים ביותר (משיקולי חיסיון בארה"ב), הוכחתי את טענותיי גם בהעדרם והם זוכו זיכוי מוחלט, ואף קיבלו לאחרונה פיצוי נכבד מהמדינה.

השנייה, עניינו של רס"ן (במיל') בסיירת מטכ"ל אשר הסתבך בפרשת איתן חייא, והוגש נגדו כתב אישום חמור. בסופו של משפט ארוך ומורכב, הוא זוכה זיכוי מוחלט מכל שלושת האישומים נגדו.

המכנה המשותף לשני התיקים הללו הוא שמתחילת הדרך האמנתי בחפותם, וזיכויים הסב לי אושר רב במישור האישי וכמובן במישור המקצועי. 

מה האני מאמין שלך בעולם המשפט?

ה"אני מאמין שלי" באשר לעולם המשפט דווקא קשור לעולם המתמטיקה והפסיכולוגיה:

עולם המשפט בכלל והתחום הפלילי בפרט בשונה ממה שנהוג לחשוב, הוא עולם מתמטי. לעולם אחד ועוד אחד יהיו שניים. צבר של ראייה ועוד ראייה ייצרו תמונה מזכה או מרשיעה – אך תמיד תתקבל תמונה.

עם זאת, בניגוד גמור לעולם הקר של המתמטיקה, התחום הפלילי מדגיש את רגשותיהם של האנשים ומבליט את הפן הנפשי. במספר רב של מקרים, אני מוצא עצמי כ"פסיכולוג" מול הלקוח ומול משפחתו. התחום הפלילי שגור בפי כל כ"דיני נפשות" ומתוך שכך – מורכבות נפשו של האדם היא סוגיה אינהרנטית ורלבנטית. תחילתה של מורכבות זו היא בנפשו של החשוד, החוקר שחקר אותו, התובע שמכין את כתב האישום והשופט שיושב בדין, כאשר במקביל לכל אלו יש את עורך הדין שגם לו נפש עצמאית עם תכונות ומאפיינים יחודיים לה.

המתכון פשוט: טול שני מאפיינים אלו (ואינם היחידים), חברם יחד ותקבל תחום עיסוק מורכב ומרתק.

יחסיך עם התקשורת והעיתונאים

התקשורת, במיוחד בעידן הנוכחי יוצרת ומעצבת דעת קהל. זו האקסיומה שמנחה  אותי כאשר אני מתנהל מולה, בבחינת "כבדהו וחשדהו". ואולם, כך או אחרת, לעולם לא אשתף פעולה עם התקשורת מקום שבו הדבר יכול לגרום נזק לקוח.

מה הכי חשוב בעבודת עורך הדין בעיניך

מספר מרכיבים חשובים בעיניי בעבודתו של עורך הדין:

ראשית, יושר אישי – התכונה החשובה ביותר.

שנית, הקפדה על "הפרטים הקטנים". מהם בדרך כלל מגיעה הישועה.

שלישית, היכולת לזהות מתי "לנטוש ספינה טובעת". לעולם לא אנהל תיק שאני יודע שסופו מר והרסני עבור הלקוח שלי, גם ובעיקר כשזו דרישתו. אקום ותפטר ברגע בו תתעורר המחלוקת באשר לאופן סיום התיק. לצערי לא טעיתי ולו פעם אחת בנושא זה.

רביעית, לדעת לכבד את כל העוסקים במלאכה, החל מאנשי השב"ס והמשטרה, התובעים, השופטים, הקולגות ומעל הכל את עצמך.

מה הכי מרגיז אותך בקולגות שלך

חוסר כבוד לצד שכנגד ולבית המשפט, וכן חוסר מקצועיות מרגיזים אותי אצל חלק מהקולגות שלי. מי שלוקח על עצמו תיק שברור שאין לו יכולת להתמודד איתו, בעיניי הוא רשלן ופוגע בלקוח שלו.

מה צריך לתקן במערכת המשפט

שני דברים לטעמי ראויים להיבחן על ידי מערכת המשפט שלנו, לרבות ובשילוב המערכת המחוקקת:

האחד, מינוי שופטים מקצועיים לכל תחום ותחום. בתיק מיסוי צריך לדון שופט מקצועי שזהו תחומו. בתיק מעצרים צריך לשבת בדין שופט פלילי ולא שופט אזרחי.

השני, לשנות את החוק בדבר הרשעה "ברוב דעות". מקום בו אחד מחברי ההרכב סבור שהנאשם שבפניו אינו אשם, יש לזכותו שהרי זהו הספק הסביר (בדומה לשיטת המושבעים בה ההחלטה היא פה אחד).

מה אתה עושה כדי להרגיע את הנפש

את הנפש אני מרגיע במטבח. אני אוהב יותר מכל את האפייה והבישול. בזמני הפנוי אני מבלה שעות במטבח. הטועמים מחמיאים.

האם היית ממליץ לילדיך ללמוד עריכת דין וללכת בעקבותיך?

ילדיי יעשו כטוב בעיניהם. ממני הם יקבלו את הכלים באמצעותם יידעו לבחור. בחירתם תהא אשר תהא מקובלת עליי, גם אם יחליטו להתעסק בתחום הפלילי של מקצוע עריכת הדין, ודי לחכימא.

מהו החלום המשפטי הגדול שלך

אני חולם ללמד באחד מבתי הספר למשפטים "פרקטיקה מהי". כיום, אין דרך לעורך דין צעיר בתחילת דרכו ללמוד מהי פרקטיקה.

באיזו עבירה בתיק פלילי לא היית מייצג? האם יש לך קווים אדומים?

לעולם לא אייצג תיק בו נפגעי העבירה הם ילדים. כמו כן לא אייצג מחבלים.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:157
קומיט וכל טופס במתנה