שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > המדינה תפצה נחקרת בפרשת מחתרת בת עין בשל סבל פיזי ונפשי בעת חקירה

חדשות

המדינה תפצה נחקרת בפרשת מחתרת בת עין בשל סבל פיזי ונפשי בעת חקירה, צילום: צילום: גלר
המדינה תפצה נחקרת בפרשת מחתרת בת עין בשל סבל פיזי ונפשי בעת חקירה
09/04/2017, עו"ד רונן שיכמן

אישה תפוצה לאחר ששוטרת שחקרה אותה הכתה אותה, קרעה מידיה את בתה התינוקת, ולאחר שהתינוקת הוחזרה לה עישנה בנוכחותן בחדר סגור ואפשרה לשוטרים גברים להיכנס לחדר בזמן ההנקה חרף בקשותיה של החשודה לפרטיות. ביהמ"ש: המדינה והשוטרת נטשו את ערכי המוסר ועשו שימוש חורג ומושחת בכוחן וחייב אותן בפיצוי של 110 אלף שקל

בית משפט השלום בנתניה פסק בימים אלה, לאם ובתה פיצוי בסך 110 אלף שקל בגין הפרת חובות חקוקות ועגמת נפש שנגרמו להן בעת ששוטרת שחקרה את האם בחשד למעורבותה בפרשת "מחתרת בת עין" קרעה מידיה את בתה התינוקת, סטרה לה וכן עישנה לאחר מכן בחדר בנוכחות התינוקת. השופט אריאל ברגנר קבע כי השוטרת נטשה את ערכי המוסר ועשתה שימוש בכוחה המוחלט באופן מושחת ותוך עשיית שימוש חורג ומופרז בכוח שניתן לה על פי החוק.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

מחתרת בת עין היא כינוי לקבוצה של ישראלים שניסו לבצע פיגוע טרור על ידי הנחת מטען חבלה ליד בית ספק לבנות בא-טור שבמזרח ירושלים. שלושה מהם נתפסו על ידי השב"כ והמשטרה, הורשעו ונידונו ל-12 עד 15 שנות מאסר.

לטענת התובעת, היא נעצרה בביתה בישוב בת עין על פי צו מעצר שהוצא באותו היום, וביחד עמה נלקחה בתה התינוקת, בת שמונה חודשים.השתיים הועברו למכונית בה ישבה השוטרת, ששירתה כחוקרת ביחידה המרכזית של משטרת מחוז ירושלים,ושוטר נוסף,והוסעו לתחנת המשטרה במגרש הרוסים.

התובעת טענה כי השוטרת ביקשה לחקור אותה על מעורבותה בפרשת "מחתרת בת עין"וכי התובעת הודיעה כי לא עברה על כל חוק וכי ברצונה לשמור על זכות השתיקה.בתגובה תפסה השוטרת בפניה של התובעת, תוך הפעלת לחץ ואמרה לה שהיא יכולה לבחור בין לשבת לדבר או לחטוף ולשבת בכלא הרבה זמן. התובעת לקחה ספר תהילים והחלה לקרוא ממנו, עד שהשוטרת חטפה את הספר מידיה וזרקה אותו על הרצפה, ובהמשך סטרה לה. בשלב זה נכנסה לחדר שוטרת נוספתוכל שלושת השוטרים איימו על התובעת כי אם לא תדבר בחקירה, בתה התינוקת תילקח ממנה.התובעת המשיכה לשמור על זכות השתיקה ואז השוטרת תפסה אותה בכוח, הכתה אותה בפניה והוציאה מידיה בכוח את התינוקת ומסרה אותה לחוקרת שהוציאה אותה מהחדר, ולאחר מכן כבלה את התובעת לכיסא באזיקים. בשלב זה התובעת צולמה ותמונותיה הועברו לחוקריו של בעלה, זאת על מנת לשבור את רוחו ולאלצו להודות בעבירות עליהן נחקר.רק לאחר שעה וחצי, כאשר התובעת  מתעקשת לשמור על זכות השתיקה שלה, הוחזרה לידיה בתה התינוקת.התובעת ביקשה להניק את בתה ולמרות בקשותיה כי הדבר יתבצע ללא נוכחות גברים, השוטרת סירבה ואפשרה לשוטרים גברים להיכנס לחדר בזמן ההנקה.במקביל, השוטרת עישנה סיגריות בחדר הסגור וגם שוטרים אחרים עשו כן.התובעת שוחררה למעשה ללא כל תנאי שחרור ולא הוגש נגדה כתב אישום על עבירה כלשהי. השוטרת הועמדה לדין משמעתי במשטרה והורשעה על פי הודאתה.

בעקבות האירוע המתואר, עתרה התובעת לחייב את המדינה ואת השוטרת בפיצוי בסך כולל של 250 אלף שקל בגין מעצר בלתי מוצדק, תקיפה, פגיעה באוטונומיה ובפרטיות, איומים, רשלנות, כליאת שווא ולשון הרע.

השופט אריאל ברגנר קיבל את התביעה בעילת התקיפה וציין כי השוטרת הכתה את התובעת בפניה והוציאה את התינוקת מידיה בכוח במטרה פסולה. בעניין העישון בחדר החקירות ציין השופט כי הפרחת העשן בחדר, תוך שהתובעת ובתה התינוקת מצויות בו בניגוד לרצונן וכאשר ברור כי עשן זה מזיק לבריאות, נכלל בתוך אותה הגדרה של "שימוש בכוח" על ידי חומר שיש בו כדי להזיק.

עוד נקבע כי בשלב שבו הסתבר לנתבעות כי התובעת לא תיחקר על חשד לביצוע העבירות החמורות שביססו את בקשת המעצר, אלא על עבירה אחרת, קלה הרבה יותר, לא היתה הצדקה עניינית להמשיך להחזיקה במעצר או לאזוק אותה לכיסא וניתן היה לחקור אותה כמשוחררת.השופט הבהיר כי מדובר במשגה חמור של היחידה החוקרת, שכן משראה צוות החקירה כי התובעת שומרת על זכות השתיקה, ובהיעדר כל עילת מעצר אחרת, היה עליו לשחררה מן המעצר.

עוד נקבע כי הנתבעות נטשו את ערכי המוסר ועשו שימוש בכוחן המוחלט באופן מושחת ותוך עשיית שימוש חורג ומופרז בכוח שניתן להם על פי החוק כלפי התובעות, הן האם והתינוקת. אשר על כן, לסילוק מלא וסופי של התביעה הנתבעות ביחד ולחוד ישלמו לתובעת 1 התינוקת סך של 10,000 שקל ולאמההסך של 100 אלף שקל.

 

ת"א 14868-05-09

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:105
קומיט וכל טופס במתנה