שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מדהים: עשו בדיקת אבהות וגילו כי אינם הוריו האמיתיים של בנם

חדשות

מדהים: עשו בדיקת אבהות וגילו כי אינם הוריו האמיתיים של בנם, צילום: צילום: pixabay
מדהים: עשו בדיקת אבהות וגילו כי אינם הוריו האמיתיים של בנם
13/09/2017, עו"ד לילך דניאל

סיטואציה כזו בוודאי לא זוכרים בבית המשפט לענייני משפחה הרבה זמן: הורים שביצעו בדיקת אבהות לצורך הסדרת מעמדו של בנם הקטין שנולד בחו"ל גילו לתדהמתם כי הם אינם הוריו הביולוגיים

סגן נשיאת בית המשפט לענייני משפחה בבאר-שבע, אלון גביזון, נתקל בסיטואציה אנושית מורכבת עת התברר במהלך תובענה לבדיקת אבהות לצורך הסדרת מעמדו של קטין בארץ, כי הורי הקטין אינם הוריו הביולוגיים וכי למעשה הקטין שוהה בארץ ללא אמו וללא אביו הביולוגיים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

התובעים, בעל ואישה, הגישו תביעת אבהות במסגרתה עתרו להצהיר על הבעל כאביו של בנם הקטין. לטענתם, הכירו במדינה אפריקאית והרו שם, אך מאחר שהאישה אינה אזרחית ישראל והבעל כן, נדרשו לערוך את הבדיקה לצורך הסדרת מעמדו של הקטין בארץ. נוכח הסכמת הצדדים, הורה בית המשפט על הפניית בני הזוג לעריכה בדיקה גנטית במעבדה לסיווג רקמות לצורך בירור שאלת האבהות. בעקבות תוצאת הבדיקה, הורה בית המשפט למעבדה לערוך חוות דעת גם ביחס לסוגיית האמהות וקשרי משפחה, ככל שקיימים, שאינם מדרגה ראשונה.

התוצאה כאמור, גילתה כי אין קשרי אבהות או אמהות בין התובעים ובין הקטין. נוכח הרגישות המתבקשת, קיים בית המשפט דיון בנוכחות באי כוח הצדדים בלבד, ולאחר מכן בנוכחות הצדדים ובאי כוחם ובנוכחות עו"ס לחוק הנוער ועו"ס יחידת הסיוע. במועד זה, מסר בית המשפט לבני הזוג כי מחוות הדעת עולה כי הם אינם הוריו הביולוגיים של הקטין. אלו קיבלו את התוצאות בתדהמה, התובע פרץ בבכי ובית המשפט אף נאלץ להפסיק את הדיון כדי לאפשר להם לעכל את הבשורה הקשה תוך מתן תמיכה של אנשי המקצוע שהיו באולם.

בהמשך הדיון ניסה בית המשפט לברר עם בני הזוג את נסיבות הוריית הקטין ונסיבות הולדתו והתובע מסר כי הוא והתובעת גדלו יחד במדינה זרה ואף נישאו שם עת התובעת הייתה בתחילת ההיריון. כן מסר התובע כי בעת שהתובעת ילדה הוא שהה בארץ. התובעת מסרה כי ראתה את התינוק לראשונה יומיים לאחר הלידה וכי אין ברשותם מסמכים רפואיים מבית החולים ביחס ללידה, למעט תעודת לידה.

לבקשת בית המשפט, וכדי לשלול אפשרות לטעות בתוצאות הבדיקה, הודיעו התובעים  במעמד הדיון כי הם מסכימים לערוך בדיקה נוספת בבית חולים אחר אשר ייבחן הן את סוגיית האמהות והן את סוגיית האבהות. כמו כן, הודיעו באי כח הצדדים כי מסכימים להצעת בית המשפט כי ימונה אפוטרופוס לדין לקטין. עוד נתבקשה העו"ס לחוק הנוער לבחון את טובתו של הקטין נוכח תוצאות הבדיקה ונוכח הדיון שהתקיים, לערוך ביקור בבית הקטין, ולפעול בהתאם לסמכויותיה ככל שיעלה חשש לשלומו.

מהעדכון שמסרה, התרשמה העו"ס לחוק הנוער בביקורים שערכה ממערכת יחסים חיובית בין בני הזוג וכי ניכר כי הם מחוברים לקטין ומתייחסים אליו כאל בנם לכל דבר, ואף הוא מרגיש בטוח ומקבל חום ואהבה משני הוריו. אף מבירור שערכה בטיפת חלב עלה כי הקטין נמצא במעקב רפואי ומחוסן בהתאם לגילו. גם האפוטרופא לדין אשר מונתה ע"י הלשכה לסיוע משפטי מסרה כי מצאה ילד שמח, חייכן, לבוש בטוב, אשר לאורך כל הפגישה התרפק על ההורים, ינק מאימו, שיחק כדורגל עם אביו ומרגיש בטוח ונוח ליד הוריו, המתייחסים אליו כאל בנם לכל דבר.

בין לבין, התקבלו תוצאות הבדיקה הגנטית הנוספת שהעלו תוצאה דומה. בדיון שנערך בעקבות קבלת התוצאות מסר ב"כ התובעים כי הם אינם מבקשים לשנות את המצב הקיים והתובעים עצמם אף מסרו כי אין בכוונתם לחפש אחר בנם הביולוגי וכי מבחינתם הקטין הוא ילדם לכל דבר שכן גידלו אותו מיום לידתו. עוד הסבירו התובעים כי נוכח המדינה בה ילדה התובעת, הסיכוי לאתר את בנם הביולוגי הוא קלוש.

בהחלטה שניתנה לפני ימים ספורים, קבע השופט אלון גביזון, סגן נשיאת בית המשפט לענייני משפחה בבאר-שבע, כי בנסיבות יוצאות הדופן של המקרה, נוכח עמדת הצדדים והגורמים המקצועיים, גילו של הקטין והעובדה שהוא רואה בתובעים כהוריו - טובתו היא כי ימשיך לשהות אצל התובעים עד לעריכת הבירורים הנדרשים ע"י משרד החוץ. לדעת השופט, קיימת הוכחה לכאורית של נזקקות ביחס לקטין שכן יש לעגן את עובדת הימצאותו אצל התובעים משהתברר שאינם הוריו, ולסייע למשפחה בסיטואציה המורכבת בה היא נמצאת.

בשולי הדברים הביע השופט תקווה כי ככל שיתברר כי הקטין הוצא מהוריו הביולוגיים שלא במתכוון, ללא זדון ושלא תוך כדי ביצוע עבירה, וככל  שיתברר כי מדובר בטעות  אנוש טרגית  של  "החלפת תינוקות" והגורמים הרלוונטיים בארץ ביחד עם הגורמים המוסמכים בחו"ל יגיעו למסקנה כי יש להותיר את הקטין בארץ - ניתן יהא להסדיר את מעמדם של התובעים ביחס לקטין. אשר על כן, הקטין ימשיך לשהות בביתם של התובעים ויהיה בהשגחתה של עו"ס לחוק הנוער, אשר יחד עם עו"ס לסדרי דין תמשיך לערוך ביקורים בבית הקטין כדי לבחון את שלומו ושלום התובעים.

 

תמ"ש 48817-01-17

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:97
קומיט וכל טופס במתנה