שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > האם פייסבוק תסכל את הפשרה בסכסוך על עמוד "הצינור"?

חדשות

האם פייסבוק תסכל את הפשרה בסכסוך על עמוד "הצינור"?, צילום: גיא לרר. צילום: אלדד רפאלי
האם פייסבוק תסכל את הפשרה בסכסוך על עמוד "הצינור"?
03/10/2017, עו"ד לילך דניאל

בהמשך לסכסוך המתוקשר בין גיא לרר לערוץ 10 על הבעלות בעמוד "הצינור", אתמול הגיעו הצדדים לפשרה בבית הדין לעבודה בתל אביב, אלא שיתכן שזו לא תוכל לצאת אל הפועל בשל התנגדותה של חברת פייסבוק למהלך המבוקש

בשבועות האחרונים מתנהל סכסוך משפטי מתוקשר שבמרכזו דף הפייסבוק של תכנית "הצינור" המשודרת בערוץ 10. תקציר הפרקים הקודמים: המגיש היוצא גיא לרר מחזיק בהרשאות הניהול ("אדמין") בעמוד, הכולל למעלה ממיליון לייקים, וטוען כי הקים ותחזק את הדף ביוזמתו ולכן הוא נכס שלו ובאפשרותו להמשיך להחזיק בו על אף שהגשת התכנית עברה זה מכבר לטל ברמן. ערוץ 10 מנגד טוען בעצמו לבעלות על העמוד בהיותו המעסיק של לרר והפלטפורמה בה שודרה התכנית. אתמול הגיעו הצדדים להסכם פשרה שיתכן ויסדיר את הבעלות בעמוד, אלא שכפי שמדווח דורי בן ישראל בבלוג "המזבלה" - ייתכן שפייסבוק עצמה תתקע מקלות בגלגלים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

סמוך לפני ראש השנה הגיש ערוץ 10 תביעה נגד לרר לבית הדין לעבודה בת"א, בה עתר להורות למגיש לשעבר להשיב את זכויות הניהול בעמוד. בכתב התביעה טען הערוץ כי בין עמוד הפייסבוק לבין התכנית יש קשר ענייני הדוק, שכן הוא נושא את שמה של התכנית, מקושר אליה והתכנים המועלים אליו קשורים בעיקרם לתכנית. לכן, לדברי הערוץ, הוא מהווה חלק בלתי נפרד ומהותי מהפקתה ושידורה וכל פעילותו של לרר בעריכת וניהול העמוד נעשתה כחלק אינטגרלי מעבודתו.

לרר מצדו, שיוצג בהליך ע"י עורכי הדין יורם ליכטנשטיין, ד"ר הלל סומר וגבריאלה שוורץ, טען בכתב ההגנה בין היתר כי הקים את הדף מיוזמתו עוד לפני עליית התכנית ותחזק אותו בשעות הפנאי, וזאת ללא קשר לעבודתו ולתפקידו ככתב חדשות בערוץ ומבלי שקיבל על כך שכר או הטבה כלשהי מהערוץ. עוד טען כי בניגוד ליתר דפי הפייסבוק של תכניות הערוץ, דף "הצינור" נוהל על ידו ולא ע"י אנשי המדיה החברתית של הערוץ וכי אף השקיע בתחזוקו כספים מכיסו הפרטי, לרבות תשלום למפעילים מטעמו.

אתמול התייצבו הצדדים בבית הדין האזורי לעבודה בת"א, לדיון בבקשת הסעד הזמני שהגיש הערוץ נגד לרר. כפי שדווח בבלוג "המזבלה", הדיון נפתח בניסיון של השופטת מיכל נעים-דיבנר להגיע להסכמות מחוץ לפרוטוקול, וכשעה לאחר תחילתו יצאו הצדדים להפסקה וניהלו דיון דיסקרטי במסדרון במטרה להגיע לפשרה.

עיקר הפשרה שעליה דובר היא פניה לחברת פייסבוק ישראל בבקשה לשכפול העמוד על כל הלייקים הכלולים בו, במטרה ליצור שני העתקים שלו שכל אחד יעבור לבעלות אחד מהצדדים. מדובר במהלך חריג אך לא חסר תקדים, שכן פייסבוק כבר ביצעה שכפול של עמוד התכנית "האח הגדול", שעברה מידי זכיינית ערוץ 2 "קשת" לזכיינית "רשת", וזאת על מנת להימנע מסכסוך בין השתיים בנוגע לבעלות בדף. לפיכך הוסכם כי הצדדים יפנו לפייסבוק ובמידה וזו תיענה בחיוב בתוך פרק זמן של 60 יום יבוא הסכסוך לקיצו ולרר יוכל לשנות את שם הדף לכל שם שיבחר. במידה שפייסבוק תסרב לשכפול, ישובו הצדדים לבית הדין לדיון על סוגיית הבעלות בעמוד. עם זאת, השופטת נעים-דיבנר העירה במהלך הדיון כי יתכן שמהלך כזה כרוך בפגיעה באוטונומיה של גולשים שבחרו לעשות לייק לעמוד.

אלא שייתכן שהשמחה הייתה מוקדמת מדי. בעניין זה מצטט "המזבלה" גורם בכיר בפייסבוק ישראל, שמסר כי החברה ככל הנראה לא תתערב בנושא ולא תאפשר את שכפול העמוד: "לא נאפשר דופליקציה של עמוד הצינור", נאמר, "מדובר בניצול ציני של מערכת המשפט שמטרתה כפייה תקשורתית וחברתית לשכפול העמוד".

עו"ד יורם ליכטנשטיין, אחד מעורכי הדין שייצגו את לרר בהליכים, מסר: "הדבר הכי חשוב שתיק כזה מלמד אותנו הוא חשיבותה של זהירות מראש. מעסיק חייב לכלול בהסכמים שלו מדיניות מחשבים, טכנולוגיה ומדיה חברתית. היום אלו אמצעים שמשמשים כמעט כל עסק והדין עדיין לא יודע להתנהל לגביהם בצורה הכי יעילה. בלעדי הסכם, תאלצו להשקיע כספים רבים בעורכי דין ולקחת סיכון שבית המשפט ידחה את בקשתכם ולכן הבינו מה אתם רוצים להשיג מראש וודאו שעורך הדין שלכם שמבין בנושא יודע להשיג לכם אותם בהסכם מבעוד מועד".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:64
קומיט וכל טופס במתנה