שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מהלך כוחני: האם ראוי לנקוט פעולות גבייה אגרסיביות בתקופת החגים?

חדשות

מהלך כוחני: האם ראוי לנקוט פעולות גבייה אגרסיביות בתקופת החגים?  , צילום: צילום: istock
מהלך כוחני: האם ראוי לנקוט פעולות גבייה אגרסיביות בתקופת החגים?
09/10/2017, ליאור שדמי שפיצר

מאות אזרחים קיבלו בימים אלה הודעות על עיקולי חשבונות בנק והתראות על פתיחת הליכי הוצל"פ בשל חוב, ובהן דרישה לתשלום בתוך ימים ספורים, אף שמשרדי הממשלה ורוב משרדי הנושים נסגרו לימי החג. עמותת ידיד: עוקל חשבון הבנק של חולה סופנית, אשר הכספים שבו היו אמורים לשמש אותה לתרופות וטיפולים בימיה האחרונים

תקופת החגים מסמלת עבור רבים תקופה שמחה ורגועה שבה יוכלו לבלות עם בני משפחתם. לא כך עבור מאות חייבים שקיבלו בימים אלה הודעות על פעולות גבייה אגרסיביות בהן עיקולי חשבונות ואיומים בפתיחת תיקי הוצאה לפועל . כך עולה ממכתב דחוף ששלח סמנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד לשרת המשפטים איילת שקד וליו"ר ועדת החוקה חוק ומשפט, ח"כ ניסן סלומיאנסקי. "במהלך השבוע האחרון הגיעו למרכזי הזכויות של עמותת 'ידיד' מאות שיחות טלפון מאזרחים אשר קיבלו הודעות שונות העוסקות כולן בדבר אחד – פעולות גבייה אגרסיביות בשל חובות לכאורה על פי חוק ההוצאה לפועל או פקודת המסים גבייה, וכל אלה בתקופת החגים", מציין מלמד.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

במכתבו מפרט מלמד כי בין ההודעות שעליהן דווח ניתן למצוא מכתבי איום מעורכי דין המייצגים גורמים מסחריים בדרישה לשלם מיידית חובות נטענים או קיימים לכאורה, שבהם צוין כי אם בתוך 7 ימים לא יבוצע תשלום יפתחו תיקים בהוצאה לפועל, אלא שהמכתבים נשלחו יומיים לפני ערב חג ו-7 הימים האמורים מסתיימים במהלך חול המועד סוכות. עוד נשלחו מסרונים מהמערכת הממוחשבת של רשות האכיפה והגבייה המודיעה כי קיים חוב שיש למהר להסדירו – גם במקרה זה מדובר על מסרונים שנשלחו ימים בודדים לפני כניסת חג הסוכות לתוקף, וכן הודעות על עיקול חשבונות בנק בימים שלפני ראש השנה או סוכות. באחד המקרים, מציין מלמד, אף עוקל חשבונה של חולה סופנית, אשר הכספים שבו היו אמורים לשמש אותה לתרופות וטיפולים בימיה האחרונים.

"נכבדי, אנו רואים בפעולות מסוג אלה כפגיעה אנושה באזרחים, שגם אם קיימים נגדם חובות נטענים, הרי שלא יעלה על הדעת כי חשבונותיהם יעוקלו לפני החג והם ישארו ללא אפשרות משיכת כסף כדי לקיים את עצמם ובני משפחותיהם ובעיקר כאשר ידוע כי משרדי הממשלה ואף רוב משרדיהם של הגופים המסחריים 'הנושים' לכאורה, נסגרו לימי החג ואף לפניהם כחלק מהתרבות המשתרשת בישראל של הפיכת חודש החגים לחופשה מרוכזת וארוכה", כתב מלמד במכתבו. "כמו כן אנו מתרעמים על השימוש הקלוקל שעושים עורכי דין, בין אם בידיעת לקוחותיהם ובין אם לאו, במשלוח מכתבי איום והתרעה בעיקולים ופתיחת תיקים בהוצאה לפועל בימי העסקים הבודדים שבין חגי חודש תשרי. מדובר במהלך כוחני ומאיים שבמקרים רבים אפילו אין דבר מאחוריו באשר אותם עורכי דין כלל לא טורחים לידע את המכותבים על זכויותיהם על פי חוק ההוצאה לפועל ונדמה כי הם לוחצים בקלות על כפתור ה'שלח' במקלדת במחשבה כי מבחינה חוקית הם פועלים כדין".

מלמד הדגיש כי בחלק הארי של המקרים מדובר במשפחות נורמטיביות ומעוטות הכנסה אשר עיקול חשבון הבנק שלהם, או עצם מהלך ההפחדה הננקט נגדם, מחסל כל סיכוי לקיומו של החג בצורה ראויה ושמחה כפי שהם ראויים לו גם אם הם נדרשים, בצדק, להחזיר חוב שצברו.

לדברי מלמד, "כמי שמטפלים מידי שנה בכ-10,000 תיקים הנוגעים לחובות וקשיים כלכליים ואשר רובם נוגעים בדרך זו או אחרת למערכת האכיפה והגבייה הישראלית, אנו סבורים כי דווקא בתקופת החגים יש לפעול בזהירות מירבית. אנו תובעים מכם לפעול לעדכון חוק ההוצאה לפועל וכן פקודת המיסים גבייה כך שלא תתאפשרנה פעולות גבייה אגרסיביות או אפילו איום בנקיטת הליכי גבייה ופתיחת תיקי הוצאה לפועל בתקופת חודש החגים, אלא במקרים בהם ברור לנושה כי בלא נקיטת הליך שכזה צפוי החייב לכאורה להבריח נכסים או כספים. אנו סבורים כי גם אדם החייב כסף לגוף זה או אחר, זכאי לעשות את החגים בצורה מכובדת ומבלי שהליכי גבייה ועיקול שמוטלים עליו בעת שכלל ישראל חוגג את תחילתה של השנה החדשה יעיבו עליו ובעיקר לא כאלה המיועדים ליצירת לחץ והפחדה כפי שעולה מרבים מהמקרים שהגיעו אלינו".

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:4
קומיט וכל טופס במתנה