שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ייצוגית נגד מקדונלדס: "ההתייחסות לעובדים גובלת באטימות"

חדשות

ייצוגית נגד מקדונלדס: "ההתייחסות לעובדים גובלת באטימות", צילום: Getty images
ייצוגית נגד מקדונלדס: "ההתייחסות לעובדים גובלת באטימות"
24/10/2017, ליאור שדמי שפיצר

ביה"ד לעבודה אישר הגשת תביעה ייצוגית בסך של 35 מיליון שקל נגד מקדונלדס ומתח ביקורת על הרשת, שצמצמה את הזכות לישיבה לזמני הפסקת שתייה, על כיסא אחד בלבד בחלק מהסניפים בחדר אחורי, וקיפחה את זכויות העובדים המוקנות להם בצו הרחבה

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב אישר הגשת תביעה ייצוגית בסך של 35 מיליון שקל נגד רשת מקדונלדס, בשל הפרת חוק הזכות לישיבה בעבודה ואי תשלום זכויות על פי צו הרחבה בענף השירותים. השופטת אריאלה גילצר כץ מתחה ביקורת על הרשת, שייחסה לעובדיה גובלת לטענתה באטימות, וקבעה כי הבקשה ראויה להתברר כתביעה ייצוגית. 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

השופטת גילצר כץ ציינה בהחלטתה כי על פי הראיות, בחלק מסניפי הרשת קיים כיסא במטבח והחלק מהסניפים אין כלל כיסאות ליד הקופה. לבית הדין הוצג נוהל שנמצא בסניף מקדונלדס בתל השומר, לפיו הקופאי עומד רק בעמדתו "ולא זז ממנה עם פנים ללקוח ומחפש לקוחות שעדיין לא הזמינו", ואילו הבייקר עוסק בהכנת הזמנות ובטיפול בלקוחות סיימו את הזמנתם. לדעת השופטת, נוהל זה, המשקף למעשה את דרך עבודתם של עובדי הרשת, מלמד כי אין סיבה שלא לבצע את עבודת הקופאים בישיבה על כיסא בר גבוה, שכן הם אינם עוסקים בסידור המזון. עוד צוין כי גם אם הם מסייעים בכך, ברור כי בחלק מזמני העבודה, כאשר אין תנועה ערה של לקוחות, יש לאפשר לעובדים הזדמנות סבירה לשבת.

השופטת הבהירה כי כיסא המוצב בחלק האחורי של הסניף בוודאי אינו עונה על דרישות החוק ומתחה ביקורת על התנהלות הרשת כלפי עובדיה. "התייחסות המשיבה אל עובדיה גובלת באטימות כלפי זכויות עובדים, אם לא לומר באכזריות", כתבה השופטת בהחלטתה. "המשיבה לא חפצה להעמיד לעובדיה 'מושב עבודה' במתחם העבודה ולא בחדר צדדי. העובדים זכאים למספר כיסאות כמספר העובדים, וסירובה ליתן כיסא אחד בלבד מעיד על אותה אטימות. הוכח בפנינו כי ביצוע העבודה מאפשר ישיבה, ובכל מקרה יש ליתן לעובד את שיקול הדעת אם ברצונו לשבת בעת קבלת ההזמנה והתשלום".

השופטת התייחסה להסכם שנחתם בשנת 2008 בין ההסתדרות לבין הרשת, לפיו נדרשה הרשת להציב כיסא אחד בכל סניף בחדר אחורי הצמוד למטבח המסעדה (או יותר אם במשמרת עובדים 10 או 15 עובדים) והבהירה כי באותה עת ההסתדרות לא היתה הארגון היציג של עובדי מקדונלדס ולכן אין להסכם זה כל נפקות קיבוצית. זאת, בין היתר נוכח העובדה כי הסוגיה לא הוכרעה לגופה ולכן אין מדובר בהשתק עילה, וכן לא הוכח כי ההסתדרות פעלה לאכוף את ההסכם. "לא ייתכן כי עובד אשר עומד על רגליו במשך שעות יהיה מנוע מלתבוע על פי החוק רק בגלל שההסתדרות חתמה על הסכם פשרה, שלא יושם", קבעה השופטת.

עוד הובהר כי הרשת לא עמדה בהסכם הפשרה, אשר חייב אותה לאפשר לעובדים לשבת בזמן שעות העבודה בעת שאין עבודה בפועל וכאשר ממתינים לקבלת לקוחות. השופטת ציינה כי על פי נהלי הרשת, צומצמו זמני הישיבה לזמנים קצרים יותר שבהם העובדים יוצאים להפסקת שתייה בלבד, כך שעובד יזכה לשבת בכיסא האחד והיחיד שהוצב בסניף רק אם הוא צמא ולא אם אין עבודה בפועל.

עוד נקבע כי על פי צו ההרחבה בענפי היבוא, היצוא והמסחר והשירותים, החל לדעת בית הדין גם על נותני שירותים בענף המזון, היה עליה להפריש לעובדים כספים לגמל החל מהחודש הראשון, ללא מגבלת גיל לתחילת ההפרשות לפנסיה. חרף זאת, נקבע, הרשת נוהגת על פי צו ההרחבה הכללי בעניין פנסיית חובה, הקובע הפרשות נמוכות יותר בשנים מסוימות ולאחר 6 חודשי עבודה.

בנוסף, נקבע כי הרשת הפרה את הוראות צו ההרחבה בנוגע לימי החופשה הניתנים לעובדים ולמעשה פגעה בהם פעמיים – צבירת ימי החופשה נעשית על פי שעות העבודה ולא על פי מספר ימי העבודה, והצבירה היא לפי 10 ימי חופשה בשנה ולא 12 ימים כפי שנקבע בצו ההרחבה.

 

ת"צ 69277-03-16

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:249
קומיט וכל טופס במתנה