שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 20% מהפניות למוקד 100 של המשטרה – על רקע תפיסת מקומות חנייה

חדשות

20% מהפניות למוקד 100 של המשטרה – על רקע תפיסת מקומות חנייה , צילום: באדיבות דוברות המשטרה
20% מהפניות למוקד 100 של המשטרה – על רקע תפיסת מקומות חנייה
06/11/2017, ליאור שדמי שפיצר

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לקריאה ראשונה את הצעת החוק שתאפשר למשטרה לבצע אכיפה נגד רכבים שחונים גם בחניונים פרטיים, ולא רק לאתר את פרטי הרכב החוסם. במרכז לשלטון מקומי התנגדו להחלת החוק גם על פקחים עירוניים: "הם לא צריכים להתערב בסכסוכים בשטח פרטי"

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב', 6.11) לקריאה ראשונה את הצעות החוק לתיקון פקודת התעבורה שיאפשרו למשטרה לבצע אכיפה נגד רכבים שחונים גם בחניונים פרטיים המשמשים את הציבור וחוסמים רכבים אחרים.

ח"כ יעקב פרי, מיוזמי הצעת החוק, סיפר כי זו באה בעקבות פנייה שקיבל מיו"ר ועד בית בבניין בנתניה, בדבר הקושי להתמודד עם דיירים החוסמים רכבים של דיירים אחרים בחניון פרטי המשמש את הציבור. ח"כ מיכאל מלכיאלי סיפר כי קיבל פנייה מאזרח שחנה בחניון של רשת סופרמרקטים ורכב אחר חסם אותו. לדבריו, הפונה נאלץ להמתין במשך שעתיים עד שהגיע בעל הרכב החוסם וכאשר הוא התקשר לעירייה או למשטרה אמרו לו שלא ניתן לבצע אכיפה אלא רק לסייע לו לאתר את בעל הרכב.

לפיכך הציעו חברי הכנסת לתקן את פקודת התעבורה ולאפשר למשטרה לבצע אכיפה שתרתיע נהגים מלבצע עבירות דומות. ח"כ פרי הציע בתחילה להחיל זאת גם על חניונים פרטיים שלא משמשים את הציבור הרחב, אולם הסכים להחיל את הצעתו, שמוזגה עם הצעתו של ח"כ מלכיאלי, רק על חניונים פרטיים הנמצאים בשימוש הציבור – כמו במקרה של חניה בסופרמרקט.

סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, ציינה כי צריך להבהיר שהאכיפה תתבצע רק במקרים שבהם תתקבל פנייה מאזרח שנחסם, שכן לעיתים בחניונים יש הסדרים בין נהגים על חסימה בהסכמה.

נציגת משרד הבריאות, מירי כהן, ביקשה לבחון את הפגיעה האפשרית בכוחות הצלה וכונני חירום, שלעיתים מגיעים לזירות לצורך הצלת חיים ברכב פרטי. לדבריה, לאחרונה כוננים קיבלו דוחות מפקחי עירייה ושוטרים, והמשרד פנה למשטרה ולמרכז השלטון המקומי והגיע להסכמה שכוננים שיציבו שלט ברכבם לא יקבלו דוחות במקרים שמדובר בהצלת חיים. ח"כ פרי וח"כ מלכיאלי הביעו נכונות לקבל את ההסדר גם במקרה הזה.

ח"כ פרי הציע כי בעתיד, במהלך הדיונים להכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית, תיבחן הוועדה גם את האפשרות להחיל את ההצעה גם על הפקחים העירוניים. היועצת המשפטית של מרכז השלטון המקומי, עו"ד מירה סלומון, התנגדה לכך בטענה כי הסמכות צריכה להינתן למשטרה בלבד. "כמו שהפקחים העירוניים לא מתערבים בסכסוכים בתוך הבית או בסכסוכי שכנים, הם לא צריכים להתערב בסכסוכי חניה בשטח פרטי ולהשאיר זאת לטיפול המשטרה".

עוזר היועץ המשפטי של המשרד לביטחון הפנים, עו"ד חיים אמיגה, אמר בתגובה כי המשטרה מוכנה להרים את הכפפה. לדבריו, "מהנתונים שלנו כ-20% מהפניות למוקד 100 עוסקות בתפיסת חניות פרטיות – כלומר ברור שמדובר בבעיה מאוד מהותית". עו"ד אמיגה הוסיף כי עמדת המשרד היא שצריך לתת לרשויות המקומיות שיקל דעת, ולאפשר לרשות שתרצה בכך לבצע את האכיפה. נציגת משרד הפנים, נאוה אושר, אמרה מנגד כי מדובר בסיטואציות מורכבות עם סיכון ממשי לאלימות שהרשויות לא צריכות לטפל בהן.

גלעד יערי, יו"ר ועד הבית בנתניה שפנה לח"כ פרי בעניין, סיפר כי הבעיה היא לא בחסימה של חניה שרשומה בטאבו, אלא במקומות שמשמשים את הציבור אך הם בבעלות פרטית. "כשדייר נתקל בבעיה כזו אין לו כלים להתמודד איתה והוא מוצא עצמו בסבך של בירוקרטיה", הסביר יערי. "במוקד 100 עושים מאמץ לאתר את בעל הרכב, אבל בגלל היעדר סמכות האכיפה כל רשות מטילה את הטיפול במקרה לפתחה של רשות אחרת. גם שוטר או פקח שמגיעים למקום אומרים שכל מה שהם יכולים לעשות זה להתקשר לנהג החוסם ולבקש ממנו, בנחמדות, להזיז את רכבו".

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:189
קומיט וכל טופס במתנה