שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הכל נשאר במשפחה: איך זה לעבוד באותו משרד עם אמא, הבעל או הגרושה?

חדשות

הכל נשאר במשפחה: איך זה לעבוד באותו משרד עם אמא, הבעל או הגרושה?, צילום: צילום: istock
הכל נשאר במשפחה: איך זה לעבוד באותו משרד עם אמא, הבעל או הגרושה?
15/02/2018, עו"ד לילך דניאל

משפחה היא דבר מורכב, אז איך מסתדרים כשהבעל, הבת, ההורים ואפילו האישה לשעבר הם כולם עורכי דין שעובדים כל יום באותו משרד? לכבוד יום המשפחה שחל היום, שוחחנו עם מספר משפחות עורכי דין שעובדות יחד ושמענו מהן על האתגרים, האיזון בין החיים המקצועיים לבית והתגובות של הסביבה לסיטואציה הלא שגרתית. מיוחד

עריכת דין היא אחד מהמקצועות הכי משפחתיים שקיימים בשוק: זו המסקנה העיקרית שמתקבלת מהכתבה הנוכחית. אפשר להתווכח מהם הגורמים לכך – האם אלו תנאי העבודה התובעניים שדוחפים לחיפוש מסגרת נוחה ומתחשבת יותר, האם העובדה שפעמים רבות מדובר במקצוע שעובר ב"תורשה", אך אין ספק שעבודה משותפת בסיטואציה כזו עשויה להיות מאתגרת במיוחד ולעתים אף להשפיע באופן מסוים על היחסים בין בני המשפחה. לכבוד יום המשפחה שחל היום (15.2) שוחחנו עם מספר משפחות של עורכי דין שעובדות יחד על מנת לשמוע מהן על האתגרים והקשיים שכרוכים בכך.

"רוב האנשים מרימים גבה ולא מבינים איך אפשר לעבוד בצורה כזו", אומרת עורכת הדין ויקי קלוגמן, העובדת במשרד ביחד עם בעלה ליאור ואמו יעל, שופטת שלום לשעבר. "כולם אומרים שמיזוג שכזה יכול או להיות הצלחה גדולה או קטסטרופה". עורכי דין נוספים עמם שוחחנו הם יעל גיל ואור פינקלשטיין, אם ובת העובדות יחד למעלה משבע שנים במשרד העוסק בדיני משפחה, דגנית ואלון לפידור-זינגר, בעל ואישה שהחלו לעבוד יחד ממש לאחרונה לאחר שאלון עזב את עבודתו במשרד עוה"ד מיתר ושות', מעיין מייק-אספיר ובעלה טל, הורים לשניים העובדים יחד מזה כחמש שנים וטל אבריאל, העובד במשרד עם הוריו ואשתו לשעבר. משפחת אבריאל היא גם מקרה מאד מיוחד של תשעה עורכי דין במשפחה אחת - האב, האם, שלושת הילדים, שלושת בני זוגם הנוכחיים ואף בת זוג לשעבר.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

מדוע קיבלתם את ההחלטה לעבוד יחד?

משפחת גיל-פינקלשטיין: "אור היא אדם מאוד חכם ומוכשר עם הישגים משמעותיים ביותר בתחום הלימודים והיום גם בתחום עריכת הדין. היא האדם האהוב עלי ביותר בעולם ואנחנו מסתדרות נפלא ומקשיבות זו לזו. אנחנו גם משלימות זו את זו. אני אדם יותר סוער ואור היא אדם יותר רגוע, מרגיע ובעל גישה מגשרת וממתנת. שוררת בינינו הרמוניה מאוד גדולה במהלך העבודה ובכלל". אור: "במהלך הלימודים, המחשבה על עבודה עם אימא שלי הלהיבה אותי מאוד כי מבחינתי לבלות איתה את כל היום, גם במהלך עבודה, זו הדרך הכי נפלאה שאפשר להעביר את היום. בהמשך נחשפתי לעבודה המופלאה שאימא שלי עושה ונמשכתי לתחום הזה. התחושה הייתה מעבר להערצה שכל בת רוחשת לאמה, אלא משהו מעבר, רצון ללמוד ממנה ולקחת חלק בעבודה הזו שיכולה לשנות חיים של אנשים. השילוב בין השניים הוביל לכך שאין דבר אחר שהייתי מעדיפה לעסוק בו ומקום אחר שהייתי רוצה לעבוד בו".

משפחת מייק-אספיר: "אנחנו קודם כל שותפים לחיים ועושים את זה יפה ונהנים מאד מהזמן המשותף יחד לכן זה טבעי מבחינתנו גם לעבוד יחד. כמו כן, אין מישהו שאתה יכול לסמוך עליו יותר מאשר על בן משפחה ויש לזה יתרונות רבים. כמו בחיי הזוגיות גם בפן המקצועי אנחנו משלימים האחד את השנייה ויש בכך כדי להוות יתרון בולט עבורנו ועבור לקוחותינו".

משפחת קלוגמן: "ליאור הקים את המשרד מיד לאחר סיום הלימודים ומעט לאחר מכן הצטרפה גם ויקי למשרד. אמא של ליאור שופטת בית משפט שלום בדימוס ולה ידע מקצועי נרחב שאין שני לו. לאחר פרישתה הצטרפה למשרד ושיתוף הפעולה והידע שהיא מביאה למשרד הוא בגדר מכרה זהב. כאמא ל- 3 ילדים קטנים, נהנית ויקי מאיזון ושילוב מדהים בין תחום שהיא נורא אוהבת לבין טיפול בילדים".

משפחת לפידור-זינגר: "על מנת לאזן בין הקריירות התובעניות של שנינו לבין חיי המשפחה והזמן שאנו רוצים להקדיש לשלושת ילדינו. בנוסף, החלטנו לאחד כוחות ולשלב את הניסיון של אלון בהיי טק וכעורך דין עם משרד לפידור ושות' על מנת לתת מענה מקיף ללקוחות הן בתחום משפט העבודה והן בתחום המסחרי בינלאומי וההיי טק".

איך באה לידי ביטוי הקרבה המשפחתית במהלך העבודה?

משפחת גיל-פינקלשטיין: "אנחנו דואגות זו לזו ואכפתיות זו כלפי זו. אנחנו מכירות זו את זו היטב ומשפיעות זו על זו לטובה. כל אחת מאתנו מגבה על השנייה במקרים של מחלה או נסיעה לחו"ל. אני מאמינה שמשפחה זה הדבר החשוב ביותר בחיים ותמיכה הדדית והשלמה אישיותית באופי משפרת גם את איכות העבודה המקצועית". אור: "בנוסף, אני חושבת שהאהבה שאנחנו מרגישות אחת לשנייה והקרבה שיש בינינו מאפשרות לנו לאזן אחת את השנייה, דבר שדרוש בפרט בתחום רוחש הרגשות שאנחנו עוסקות בו".

משפחת אבריאל: "אוכלים יחדיו ארוחות צהריים במטבח המשרדי שההורים מכינים".

משפחת קלוגמן: "חלוקת העבודה הוגדרה באופן טבעי שמתאים לכולם. ליאור עומד בראש המשרד, מנהל תיקים ומכתיב סדרי עדיפויות והוא גם מטפל בכל תחום הליטיגציה. ויקי בתחומה כותבת את כתבי הטענות ויעל משמשת בעיקר כיועצת בתיקים המנוהלים במשרד".

משפחת מייק-אספיר: "הקרבה המשפחתית באה לידי ביטוי בגלישה הטבעית בין עניינים משפחתיים לענייני עבודה. כך למשל, שיחת טלפון אצלנו היא בלתי נגמרת, לא מצליחים להקיף את כל הנושאים שעליהם יש לדבר בשיחה אחת. בנוסף, צוברים המון חוויות עבודה משותפות שנוספות על החוויות המשפחתיות, יש תמיד על מה לדבר ולצחוק גם בקשר לעבודה".

מה היתרונות בעבודה משותפת עם קרובי משפחה?

משפחת לפידור-זינגר: "יש בינינו יחסי אמון שנבנו לאורך שנים במסגרת השנים כזוג. אנו משליכים את התקשורת והפתיחות מחיי היום יום שקיימת בינינו גם על העבודה המשותפת". דגנית: "יש יותר גמישות בעבודה משותפת עם קרובי משפחה והעבודה מתבצעת בסינרגיה".

משפחת קלוגמן: "יכולת התמרון בין הקריירה למשפחה הוא היתרון הגדול והחשוב ביותר. ככל הנראה ויקי לא הייתה יכולה להעניק לילדים את אותו הזמן לו הייתה מועסקת במשרד אחר כשכירה".

משפחת מייק-אספיר: "אין ספק שהפתיחות והשיתוף הם גדולים יותר בין בני משפחה וזה רווח נקי. האדם שחי איתך מכיר אותך הכי טוב, את נקודות החוזק והחולשה שלך, את הדברים שאתה אוהב יותר לעשות או פחות. אנחנו סומכים האחד על השנייה בעיניים עצומות ומהווים גיבוי מתי ואיפה שצריך".

משפחת אבריאל: "היתרונות הם גיבוי ותמיכה מלאים, שעות עבודה נוחות יותר, עזרה הדדית, הרבה פחות רשמיות".

משפחת גיל-פינקלשטיין: "היכולת לבטוח ולתת אמון זו בזו. האושר בעבודה יומיומית עם בתי האהובה". 

* "אם אין כימיה בינאישית עדיף לא להסלים זאת באמצעות עבודה" *

איך עושים את ההפרדה בין הבית לעבודה?

משפחת קלוגמן: "הוסכם שויקי היא הבוסית בבית וליאור הוא הבוס במשרד"

משפחת גיל-פינקלשטיין: "צריך תמיד להקפיד על מעברים בין החיים הפרטיים והיחסים של אמא ובת, בלי לתת לעבודה לגלוש לחיים הללו, במידת האפשר. בשישי שבת ובערבים, החל ממועד הפסקת העבודה, אנחנו משתדלות ולרוב מצליחות לעשות 'קאט'. גם במהלך העבודה יש הפסקות בוקר והפסקת צהריים, בה לרוב עוסקים בעניינים אחרים. לפעמים במהלך היום אנחנו מבשלות או יוצאות למסעדה ואז עובדות עד שעה מאוחרת יותר. אנחנו מנסות לפעול בגמישות ובפתיחות"

משפחת מייק-אספיר: "חייבים לקבוע גבולות ברורים כמו למשל שעה בערב שממנה ואילך לא מדברים על ענייני עבודה, או כאשר מבלים זמן איכות עם הילדים. חשוב להקפיד לא לגרור ענייני עבודה לתוך חיי המשפחה וכן ההיפך – כשעובדים מרוכזים בעבודה".

משפחת אבריאל: "כשיש לחצים מכל מיני סוגים זה עלול להשפיע כמובן. לעיתים לא קל לעשות את ההפרדה בין המשרד לבית".

האם העבודה המשותפת השפיעה לטובה/לרעה על היחסים האישיים? כיצד?

משפחת מייק-אספיר: "אין ספק שכמו בכל דבר תחילת העבודה המשותפת דרשה תהליך של הסתגלות ומציאת הגבולות בין העבודה לבית, אבל העובדה שהצלחנו להגיע לאיזון נכון בין העבודה והחיים המשותפים רק חיזקה בסופו של דבר את הקשר בינינו".

משפחת לפידור-זינגר: "מאחר שלכל אחד מאיתנו יש קריירה שדורשת הרבה שעות עבודה מחוץ לבית, במהלך השנים היו ימים שבהם כמעט ולא התראינו. בזמן שאנחנו עובדים שמחנו לגלות שהחוויה מעולה. בנוסף, אנחנו נהנים מהאפשרות להתייעץ אחד עם השנייה בנושאים השונים".

משפחת אבריאל: "יש רק גירושין אחד בינתיים (חלילה שלא יהיו עוד), וגם הם ממשיכים לעבוד יחדיו במשרד כבר הרבה שנים וביחסים מצוינים".

משפחת גיל-פינקלשטיין: "למרות שתמיד היינו קרובות, העבודה המשותפת קירבה בינינו עוד יותר ואנחנו מאוד נהנות ביחד. אור: "אני לחלוטין מסכימה. תמיד היינו קרובות, אבל בוודאי שהעובדה שאנחנו ביחד כל יום מקרבת בינינו. אנחנו גם עוברות חוויות מסוימות שלא בהכרח היינו עוברות אלמלא היינו עובדות ביחד, שאני לומדת מהן רבות ולוקחת מהן גם לפן האישי".

משפחת קלוגמן: "ברוב הזמן העבודה המשותפת משפיעה לטובה. ויקי לומדת הרבה מליאור וכמובן ששניהם לומדים כל הזמן מיעל. משתדלים מאוד לעשות הפרדה מוחלטת ולא להכניס את החיכוכים לתוך הבית".

איך הסביבה מגיבה לעובדה שאתם עובדים יחד?

משפחת לפידור-זינגר: "הסביבה והלקוחות יודעים שהם מקבלים יעוץ משפטי מעסק שהוא משפחתי ולכן לא הופתעו מהצטרפותו של אלון למשרד". אלון: "כמעט כל מי ששמע על כך אמר לי שזו טעות".

משפחת מייק-אספיר: "ברובם מפרגנים מאד, אבל אין ספק שאנחנו נשאלים לעיתים קרובות האם זה לא יותר מדי גם לעבוד יחד וגם לנהל חיי זוגיות ומשפחה".

משפחת גיל-פינקלשטיין: "מאחר שאנחנו עובדות כבר שנים רבות ביחד, הסביבה רגילה לכך וכולם כולל השופטים/שופטות מקבלים זאת בחיוב ובהבנה".

משפחת קלוגמן: "כולם אומרים שמיזוג שכזה יכול או להיות הצלחה גדולה או קטסטרופה. רוב האנשים מרימים גבה ולא מבינים איך אפשר לעבוד בצורה כזו".

לסיום, האם הייתם ממליצים לעורכי דין אחרים להיכנס לעבודה משותפת עם קרובי משפחה?

משפחת אבריאל: "אם האופי נוח והמזג טוב, והיחסים במשפחה נינוחים וטובים אז כן. אין כמו ללמוד את המקצוע מבן משפחה מנוסה בתחום אשר משקיע בלימוד ילדו יותר מאשר ישקיע בכל עו"ד או מתמחה שכיר אחר".

משפחת מייק-אספיר: "כמו בכל דבר בחיים התשובה אינה מוחלטת, יש בני משפחה שזה יתאים להם ויש כאלה שדווקא להיפך. כל עוד העבודה המשותפת אינה פוגעת בחיי הזוגיות והמשפחה אנחנו רואים בה יתרונות רבים, אבל שלא יהיה ספק, זה דורש לא מעט עבודה וסבלנות".

משפחת גיל-פינקלשטיין: "אני מאמינה שזה מאוד מקרב ונעים לעבוד עם בני משפחה בהם ניתן לתת אמון, אבל זה מאוד תלוי בזהות בני המשפחה. יש בני משפחה שעמם מסתדרים היטב ויש מי שמסתדרים אתם פחות טוב, זה תלוי אופי והתאמה אישיותית. אם אין כימיה בינאישית, עדיף לא להסלים זאת באמצעות עבודה".

משפחת לפידור-זינגר: "ברגע שיודעים לעשות את ההפרדה בין עבודה מקצועית לחיי המשפחה- אני ממליצה בחום". אלון: "תתקשרו אלי בעוד שנה".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:117
קומיט וכל טופס במתנה