שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בימ"ש: מילות השיר של טיילור סוויפט אינן מספיק יצירתיות

חדשות

בימ"ש: מילות השיר של טיילור סוויפט אינן מספיק יצירתיות, צילום: טיילור סוויפט. Apple music, צילום: יח"צ/יוטיוב
בימ"ש: מילות השיר של טיילור סוויפט אינן מספיק יצירתיות
01/03/2018, עו"ד לילך דניאל

כך קבע החודש בית משפט בקליפורניה בתביעה שהוגשה נגד הזמרת הפופולארית ע"י שני כותבים שטענו כי סוויפט "גנבה" מילים משיר פרי עטם שיצא בשנת 2001. ביהמ"ש: מדובר במילים בנאליות וחסרות יצירתיות שאינן זכאיות להגנה של זכויות יוצרים

בית משפט מחוזי בקליפורניה דחה לפני כשבועיים תביעה שהוגשה נגד הזמרת טיילור סוויפט ע"י שני כותבים שטענו כי השורה "players gonna play and haters gonna hate" מפזמון הלהיט "shake it off" שיצא בשנת 2014, נלקחה משיר פרי עטם ששוחרר עוד בשנת 2001. השופט מייקל פיצג'רלד קבע כי המשפט שבמחלוקת חסר אפילו "קורטוב של מקוריות ויצירתיות" ולכן אינו זכאי להגנה של זכויות יוצרים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

התובעים, שון הול ונתן בטלר, הם כותבי השיר "Playas gon' play" אותו שרה להקת הבנות "3LW". השיר, שיצא בשנת 2001, הגיע בשיאו למקום ה-81 מתוך 100 במצעד הבילבורד האמריקאי וכיום הוא עומד על כ-9.3 מיליון צפיות ביוטיוב. פזמון השיר כלל בין היתר את המילים "Playas, they gonna play And haters, they gonna hate" .

בשנת 2014 שחררה טיילור סוויפט את השיר "Shake it off" שהיא הייתה אחת מכותביו. השיר הפך ללהיט עצום שכבש את המקום הראשון במצעד הבילבורד למשך 50 שבועות ברציפות וזכה ל-2.5 מיליארד צפיות ביוטיוב. בפזמון של השיר, נכלל בין היתר המשפט "players gonna play, play, play, play, play And the haters gonna hate, hate, hate, hate, hate". משפט זה עמד בבסיס התביעה שהגישו הול ובטלר נגד סוויפט, בטענה כי המילים הנ"ל נגנבו משירם. לדבריהם, אמנם משפטים קצרים אינם מוגנים תחת זכויות יוצרים, אולם השילוב בין האלמנטים של "players" ו "haters" הוא מקורי וייחודי להם ולכן מזכה אותם בהגנה.

החודש, כאמור, דחה שופט בית המשפט המחוזי בקליפורניה, מייקל פיצג'רלד, את התביעה וקבע כי גם אם אכן הייתה העתקה – המילים שבמחלוקת נעדרות אפילו קורטוב של יצירתיות ומקוריות על מנת להיות מוגנות תחת חוק זכויות יוצרים. לדברי השופט, ה"קונספט" של שחקנים ו"שונאים" היה כבר מוכר בתרבות הפופ בתחילת שנות ה-2000 וגם השילוב בין שני הדברים אינו מספיק יצירתי. לסיכום, קבע השופט, מדובר במילים קצרות, לא מקוריות, לא יצירתיות ואף בנאליות ולכן אינן מספיקות על מנת להפעיל את הגנת החוק. עם זאת, איפשר השופט לתובעים לתקן את תביעתם באם הם סבורים שקיים דמיון נוסף בין שני השירים שבמחלוקת.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:131
קומיט וכל טופס במתנה