שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביה"ד הכריע: עמוד הפייסבוק של "הצינור" יישאר בידיו של גיא לרר

חדשות

ביה"ד הכריע: עמוד הפייסבוק של "הצינור" יישאר בידיו של גיא לרר, צילום: גיא לרר. צילום: אלדד רפאלי
ביה"ד הכריע: עמוד הפייסבוק של "הצינור" יישאר בידיו של גיא לרר
23/04/2018, עו"ד לילך דניאל

בית הדין האזורי לעבודה בת"א דחה את תביעתו של ערוץ 10 נגד העיתונאי גיא לרר בנושא הבעלות בעמוד הפייסבוק של "הצינור", המחזיק למעלה ממיליון עוקבים. השופטת מיכל נעים דיבנר: "מרבית הסממנים, ובוודאי המהותיים שבהם, מצביעים על לרר כבעליו של דף הפייסבוק"

בית הדין האזורי לעבודה בת"א הכריע אתמול (א') בסכסוך בין ערוץ 10 לעיתונאי גיא לרר על עמוד הפייסבוק של "הצינור". השופטת מיכל נעים דיבנר עמדה על טשטוש הגבולות המסורתיים בין רכוש העובד לרכוש המעסיק ולאחר שקבעה מספר סממני עזר שיסייעו בהכרעה בשאלת זכות הניהול של חשבונות ברשתות חברתיות הגיעה למסקנה כי רובם תומכים בבעלותו של לרר בעמוד, הנושא נכון להיום למעלה ממיליון עוקבים.

לרר הועסק בחדשות ערוץ 10 בין השנים 2005-2017. בשנת 2007, בעודו מועסק בתפקיד של כתב ספורט בערוץ, הציע לרר למנהליו לשדר תכנית בשם "הצינור" שתתבסס על שידור תכנים מרשת האינטרנט. הרעיון נשא חן בעיני מעסיקיו של לרר והוסכם כי ישדר פינה במסגרת חדשות השבת, מעבר לשעות עבודתו וללא תשלום נוסף.

הפינה "הצינור" שודרה פעם בשבוע, והחל ממועד זה ואילך הקים לרר את דף הפייסבוק "הצינור", תחילה כקבוצה ולאחר מכן כעמוד עסקי. בתחילת שנת 2010 הציע לרר למנהליו להפוך את הפינה לתכנית בפני עצמה, ואכן כך קרה. התכנית "הצינור", שבחלק מהזמן נקראה "צינור לילה", שודרה כתכנית יומית במהלך השבוע, כשבכל אותה עת המשיך דף הפייסבוק ופעל לצד התכנית.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

במהלך שנת 2017 הודיע לרר על הפסקת עבודתו בחדשות 10 נוכח פערים שהתגלעו בין הצדדים ביחס לתנאי העסקתו, והגשת תכנית "הצינור" עברה למגיש אחר. בעקבות האמור, התפתח סכסוך בין לרר לערוץ אודות זכויות הניהול בעמוד הפייסבוק של "הצינור", ששיאו בהגשת תביעה ע"י הערוץ בחודש ספטמבר האחרון.

לטענת הערוץ בכתב התביעה, בין עמוד הפייסבוק לבין התכנית יש קשר ענייני הדוק, שכן הוא נושא את שמה של התכנית, מקושר אליה והתכנים המועלים אליו קשורים בעיקרם לתכנית. לכן, לדברי הערוץ, הוא מהווה חלק בלתי נפרד ומהותי מהפקתה ושידורה. עוד נטען כי כל פעילותו של לרר בעריכת וניהול העמוד נעשתה כחלק אינטגרלי מעבודתו בערוץ וכי עליו להשיב את העמוד כשם שעובד חייב להשיב למעסיק את הרכב שקיבל עם סיום עבודתו. בתוך כך שלל הערוץ את טענותיו של לרר כי היה "כתב ספורט" בלבד וכי הגשת התכנית וניהול דף הפייסבוק נעשו באופן עצמאי ובזמנו הפנוי. עוד דחה הערוץ את הטענה כי לרר מימן מכיסו את הפעלת העמוד וטוען כי הדבר נעשה ללא רשותו וללא היתר מצדו. נוכח האמור, נטען כי התנהלותו של לרר בסירובו להשיב את זכויות הניהול בעמוד מהווה "בריונות", הפרת הסכם העסקתו בערוץ, הפרת חובת תום הלב והנאמנות שלו וערוץ ועשיית עושר ולא במשפט.

להגנתו טען לרר כי דף הפייסבוק נוצר על ידו וביוזמתו והוא מעולם לא היה "של התכנית" אלא נועד לקדם שלל עניינים שבהם עסק ושאותם קידם. לדבריו, בין הדף לבין התכנית היה מתאם נמוך, והוא השתמש בדף לקידום מיזמים ומטרות חברתיות שמצא בהם עניין, שחלקם הגדול לא היה חלק מהתכנית. בנוסף טען לרר כי הסכם העסקתו מעולם לא עסק בניהול דף הפייסבוק או קבע תמורה עבור תפקיד זה, וגם לא קיימת בערוץ מדיניות רשמית המתייחסת לדפים מסוג זה. יש לציין, כי במהלך ניהול התיק נעשה ניסיון לפשרה במסגרתה סוכם על פניה לחברת פייסבוק ישראל בבקשה לשכפול העמוד על כל הלייקים הכלולים בו, במטרה ליצור שני העתקים שלו שכל אחד יעבור לבעלות אחד מהצדדים. עם זאת, המהלך המוצע ירד מן הפרק לאחר שפייסבוק הודיעה שהיא לא תשכפל דפים.

השופטת מיכל נעים דיבנר הכריעה כי הדף ישאר בבעלותו של לרר, אולם לערוץ 10 תהיה הזכות לדרוש את שינוי שמו. לדבריה, שני הצדדים העלו טיעונים משכנעים ביחס לאינטרס שיש להם ועליו יש להגן בהמשך ניהול הדף, אך בהיעדר אפשרות מעשית לאפשר לשניהם יחד לעשות כן, יש להכריע באופן בינארי זכותו של מי מהצדדים גוברת.

לגופו של עניין עמדה השופטת על טשטוש הגבולות המוכרים להפרדה המסורתית בין "רכוש המעסיק" ל"רכוש העובד", שכן בעבר היה קל להגדיר את נכסי המעסיק ומקום העבודה היה ברור ומוגדר. עם זאת, הקדמה הביאה עמה שינוי בגבולות ברורים אלו, לעתים עד חוסר בהירות כאשר כיום ברור שהמונח "קניין" אינו מתייחס רק לציוד פיזי, אלא גם לרעיונות, יצירות, מאגרי מידע וכיוב'. כמו כן, ככל שבעבר הייתה אבחנה קלה לזיהוי בין שעות העבודה לשעות הפנאי, שנבעה בין היתר מההפרדה הפיזית בין מיקום העבודה לעולם שמחוצה לו, הרי שכיום במקומות עבודה רבים ניתן לבצע את העבודה באמצעות מחשב וטלפון ניידים מכל מקום ובכל עת, וקיים קושי של ממש לקבוע היכן מסתיימות שעות העבודה והיכן מתחיל זמן הפנאי של העובד.

על רקע דברים אלו, התוותה השופטת מספר סממנים עיקריים היכולים להוות סיוע בבחינת שאלת זכות השימוש בחשבון של רשת חברתית בין מעסיק לעובד: מי יזם את פתיחת החשבון ולאיזו מטרה הוא נפתח, מה מידת המתאם (קורלציה) בין החשבון לבין העבודה, באילו שעות נוהל החשבון – האם בשעות העבודה או בשעות הפנאי של העובד, מי נשא בהוצאות ניהול החשבון, מי היה שותף בניהול החשבון בפועל, האם ניהול ותפעול החשבון בוצעו על פי הוראות המעסיק ותחת פיקוחו, האם קיימות בהסכם העבודה הוראות ביחס לחשבון והאם קיים במקום העבודה נוהל ביחס לזכות השימוש בחשבונות ברשתות החברתיות. לדברי השופטת, אף אחד מהמבחנים הללו אינו יכול לעמוד לבדו, ותוצאתו של אחד מהם אינה בהכרח מחייבת את תוצאת הדברים בכללותם, אלא רק שקלול התמונה העולה מכלל המבחנים.

לאחר יישום המבחנים, הגיעה השופטת למסקנה כי מרבית הסממנים, ובוודאי המהותיים שבהם, מצביעים על לרר כבעליו של דף הפייסבוק. כך, לא זו בלבד שהוא פתח את הדף מיוזמתו ולמטרות שונות ממטרותיה של התכנית אותה ליווה, אלא שבכל שנות קיומו הופעל הדף על ידו מבלי שהערוץ נקט בכל פעולה שתצביע על מעורבותו בניהול, על הוצאות שהוציא, על הנחיות שניתנו בעניין זה או על עובדים שמונו לשם תפעול הדף. כמו כן, לא הוכח שתכניו הדף תאמו באופן משמעותי את תכני התכנית, וגם עבודתו של לרר על העמוד לא הייתה מעוגנת בחוזה העסקתו ולא כפופה לכל נוהל שגובש במקום העבודה. בשולי הדברים ציינה השופטת כי הבעלות בחשבון הרשת חברתית עשויה להיבחן גם על פי השאלה אחרי מי עוקבי החשבון עקבו למעשה – האם מתוך עניין בתכנית "הצינור" או מתוך עניין בפעילותו של לרר.

על יסוד האמור, קבע בית הדין כי הבעלות בעמוד תישאר אצל לרר. לצד זאת, ככל שהערוץ חפץ ששמו של הדף ישונה ולא יהא עוד "הצינור" – עליו להודיעה על כך ללרר בתוך 14 יום, והוא יהיה מחויב לשנותו בתוך 14 ימים נוספים. בנוסף, על לרר לפרסם בתוך 14 יום פוסט בדף הפייסבוק הנדון, בו יבהיר כי לא קיים קשר בין תכנית "הצינור" המשודרת בערוץ 10 לבין הדף, וכי צופי התכנית המבקשים לעקוב אחר דף התכנית – יפנו לאתר הערוץ. עוד הבהיר בית הדין כי פסק הדין אינו דן בזכויות קנייניות של הערוץ בתכנים שהועלו לעמוד. הערוץ ישלם ללרר הוצאות ושכ"ט בסך 25 אלף שקלים. לרר היה מיוצג בהליך ע"י עוה"ד ד"ר הלל סומר, יורם ליכטנשטיין וגבריאלה שוורץ. הערוץ יוצג ע"י עוה"ד דרור ורסנו ורועי ששון, ממשרד יגאל ארנון ושות'.

 

סע"ש 46976-09-17

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:89
קומיט וכל טופס במתנה