שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הופץ תזכיר חוק השולל תמיכה ממוסדות תרבות החותרים נגד המדינה

חדשות

הופץ תזכיר חוק השולל תמיכה ממוסדות תרבות החותרים נגד המדינה, צילום: שרת התרבות מירי רגב. צילום: דוברות הכנסת
הופץ תזכיר חוק השולל תמיכה ממוסדות תרבות החותרים נגד המדינה
20/09/2018, עו"ד לילך דניאל

משרד התרבות והספורט הפיץ היום תזכיר חוק לתיקון חוק התרבות והאמנות, המבקש לאפשר לשרת התרבות לשלול תמיכה ממוסדות תרבות השוללים את קיום המדינה, מבזים את סמליה, מסיתים לגזענות ואלימות או תומכים במאבק מזוין נגדה. מדברי ההסבר: "העמידה בעקרונות היסוד עליהם מושתתת המדינה מהווה שיקול לגיטימי בחלוקת תקציבים והמדינה רשאית לבחור שלא לממן פעולות הנוגדות  עקרונות יסוד אלה"

משרד התרבות והספורט הפיץ היום (ה') תזכיר חוק המאפשר לשרת התרבות לשלול תמיכה תקציבית ממוסדות תרבות הפועלים "נגד עקרונות המדינה". על פי החוק המוצע, תוכל השרה לשלול תמיכה שניתנה לגוף שנקט ב"פעולה שאינה נתמכת", המוגדרת כ"שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", הסתה לגזענות, לאלימות ולטרור; תמיכה במאבק מזוין או במעשה טרור נגד המדינה, ביזוי או השחתת דגל המדינה וציון יום העצמאות כיום אבל.

עוד מציין החוק המוצע כי במידה שהייתה הפעולה שאינה נתמכת חלק משמעותי ומהותי מהפעילות הזכאית לתמיכה, רשאית השרה לקבוע כי לא תשולם כל תמיכה. עם זאת, נקבע כי השרה תקבל החלטה כאמור לאחר ששמעה את הגוף ולאחר שנועצה במועצה הישראלית לתרבות ואמנות, והובאה בפניה המלצתה. בנוסף על השרה לקבל את המלצת ועדת התמיכות במשרד התרבות והספורט, המקבלת את החלטות התמיכה. זאת, בין השאר באשר לגבי היקף הפעולה שאינה נתמכת, השלכות ההחלטה על הגוף או על גורמים אחרים הקשורים בו והשלכות ההחלטה על גובה התמיכה המגיעה לגוף ובהתחשב בכלל נסיבות העניין; ולאחר קבלת חוות דעת של היועץ המשפטי למשרד התרבות והספורט.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בדברי ההסבר לחוק המוצע נאמר בין היתר כי "לא כל פעילות העונה על תנאי מבחני התמיכה מן הראוי שתיתמך מכספי המדינה. עקרונות חופש הביטוי והשוויון אין פירושם כי המדינה חייבת לממן כל סוג של ביטוי. בפרט, המדינה אינה חייבת לממן פעולות שמטרתן לקעקע את בסיס הוויתה. עמידה בעקרונות היסוד עליהם מושתתת המדינה מהווה שיקול לגיטימי בחלוקת תקציבים והמדינה רשאית לבחור שלא לממן פעולות הנוגדות  עקרונות יסוד אלה".

עוד נכתב בדברי ההסבר כי "אין זה ראוי כי המדינה תממן פעילות החותרת תחת קיומה. הצה"ח מעגנת  את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, תוך שמירת זכותה של המדינה להגן על עקרונות יסוד אלה. למדינה נתונה הפררוגטיבה לכוון את הקצאת תקציבה ולא לממן פעולות שמטרתן לקעקע את בסיס הוויתה. עקרונות היסוד עליהם מושתתת המדינה מהווים שיקול לגיטימי בחלוקת תקציבים והמדינה רשאית לבחור שלא לממן פעולות הנוגדות עקרונות יסוד אלה. החוק אינו מבקש לחול על פעולה שולית או זניחה אלא רק על פעולות השוללות במהותן את צביונה או קיומה של המדינה, לרבות היותה יהודית ודמוקרטית".

כן נכתב כי החוק פוגע בחופש הביטוי באופן מידתי ומאוזן, נוכח חיובו של שר התרבות לשמוע את עמדתו של הגוף עצמו טרם קבלת ההחלטה וכן לקבל את המלצת ועדת התמיכות וחוות דעת משפטית ואת חוות דעת המועצה הישראלית לתרבות ולאמנות, בין השאר באשר לגבי היקף הפעולה שאינה נתמכת, השלכות החלטה על הגוף או על גורמים אחרים הקשורים בו  והשלכות ההחלטה על גובה התמיכה המגיעה לגוף ובהתחשב בכלל נסיבות העניין.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:4
קומיט וכל טופס במתנה