שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > היועמ"ש נוזף בדינה זילבר אך היא תמשיך לייצגו בכנסת ובממשלה

חדשות

היועמ"ש נוזף בדינה זילבר אך היא תמשיך לייצגו בכנסת ובממשלה, צילום: היועמ"ש ד"ר אביחי מנדלבליט. צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת
היועמ"ש נוזף בדינה זילבר אך היא תמשיך לייצגו בכנסת ובממשלה
15/11/2018, עו"ד לילך דניאל

בעקבות הסערה שחוללו דבריה בועדת החינוך של הכנסת, מסר היום היועץ המשפטי לממשלה את החלטתו בעניין המשנה עו"ד דינה זילבר: "עיקרי דבריך אכן עסקו בהצגת העמדה המשפטית... בצד הדברים הללו נאמרו על ידך גם דברים החורגים מהמסגרת המקובלת והראויה להתבטאות של נציג היועמ"ש המשתתף בדיון בכנסת"

היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ד"ר אביחי מנדלבליט, העביר היום (ה') מכתב לעו"ד דינה זילבר, המשנה לענייני משפט ציבורי-מנהלי, בעקבות הסערה שחוללו דבריה בדיון בוועדת החינוך של הכנסת בשבוע שעבר, בנושא הצעת חוק "נאמנות בתרבות". מנדלבליט מאשר כי זילבר תמשיך לייצגו בכנסת ובממשלה (כפוף לתיאום עמו בדבר העמדות שתציג בשמו) והוסיף: "עיקרי דבריך אכן עסקו בהצגת העמדה המשפטית... בצד הדברים הללו נאמרו על ידך גם דברים החורגים מהמסגרת המקובלת והראויה להתבטאות של נציג היועמ"ש המשתתף בדיון בכנסת בנוגע להצעת חוק ממשלתית... אני מצפה ממך, כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, להיות ערה למשמעות של הדברים אותם את מתכננת לשאת, בוודאי בנסיבות של דיון בכנסת על הצעת חוק ממשלתית טעונה ורגישה מבחינה ציבורית, ולמשמעות העלולה להינתן לדבריך, גם אם לא לכך כיוונת".

כזכור, בשבוע שעבר פנתה שרת המשפטים שקד למנדלבליט בדרישה להדיח את זילבר בעקבות דברים שאמרה האחרונה נגד יוזמות החקיקה של הממשלה בעניין חוק היועמ"שים וחוק ה"נאמנות בתרבות", והודיעה כי זו סיימה לייצג את עמדת משרד המשפטים בממשלה ובוועדות הכנסת וכי היא אינה רשאית עוד להגיע לממשלה או לכנסת כנציגת המשרד. מנדלבליט מצדו, השיב לשקד במכתב משלו, בו כתב בין היתר כי בכוונתו להידרש להתבטאויותיה של זילבר, אך בה בעת ביקש להבהיר כי "החלטה על התייצבותו של גורם משפטי הכפוף לי כנציג היועמ"ש היא החלטה הנתונה לסמכותי ולאחריותי הבלעדית ואין מקום להתערבות בסמכות זאת". בין לבין, סוכם כי זילבר לא תתייצב בכנסת עד לסיום הבירור.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

היום, כאמור, קובע מנדלבליט כי זילבר תמשיך לייצגו בכל מקום בו הדבר יידרש, לרבות בכנסת ובממשלה, אך הוסיף כי בתקופה הקרובה עליה לתאם עמו מראש את העמדות שבכוונתו להציג שם בשמו. "בליבת עבודתנו כיועצים משפטיים ציבוריים עומדים שני עקרונות בסיסיים", כתב מנדלבליט. "האחד – שמירה על העצמאות המקצועית הנתונה לנו והשני – שמירה על עבודתנו המקצועית כנטולת זהות פוליטית... למרבה הצער, ההתבטאות האמורה שימשה כמנוף לניסיונות לערער את העצמאות המקצועית הנתונה לנו ואת זהותנו הא-פוליטית, ובכך לפגוע בלגיטימציה של עבודתנו. האירוע שהתרחש בוועדת החינוך הפך בכך מסוגיה נקודתית לזירת מאבק נוספת על תפקידו של הייעוץ המשפטי לממשלה ועל מעמדו".

עוד הוסיף היועמ"ש כי מרבית דבריה של זילבר בוועדה אכן היו על דעתו: "עיקרי דברייך אכן עסקו בהצגת העמדה המשפטית ביחס להצעת החוק שנדונה בוועדה, אשר לעמדתי מעוררת קשיים משפטיים ניכרים... דברים נכוחים אלו משקפים לחלוטין את עמדתי וזוכים לגיבוי מלא מטעמי, כמו גם הקשיים המשפטיים אותם פירטת בהמשך התייחסותך, בהתאם לחוות דעתי המשפטית ביחס להצעת החוק".

יחד עם זאת, קובע מנדלבליט, "בצד הדברים הללו נאמרו על ידך גם דברים החורגים מהמסגרת המקובלת והראויה להתבטאות של נציג היועץ המשפטי לממשלה המשתתף בדיון בכנסת בנוגע להצעת חוק ממשלתית". בדברים אלו הפנה מנדלבליט לציטוט של זילבר מאותה וועדה, בו אמרה: "הארץ שינתה את פניה. הימים אינם פשוטים והם מביאים איתם לא רק חוקים חדשים, אלא גם מילים חדשות. משילות. נאמנות. התגברות. שיח לעומתי, פוצע. מצלק את הרקמה החברתית המשותפת, מסמן ומתייג. מי לנו, מי לצרינו. ואם יש מי שנאמן, אז יש גם מי שבוגד? גיס חמישי? הבו לנו יועמ"שים צייתנים, אומנים מסורסים, תקשורת מרוסנת, עם ממושמע, מחונך שחשיבתו אחידה".

"הדברים האמורים", כתב מנדלבליט, "חורגים בנסיבות העניין באופן ממשי ממרחב ההתבאות המקובל והראוי של יועצים משפטיים בשירות הציבורי. זהו סגנון שאיננו ראוי ושאיננו מקובל מפיו של יועץ משפטי בשירות הציבורי, והוא יכול להתפרש – גם אם זו לא הייתה הכוונה, כפי שהבהרת כאמור – כחדירה לשדה הפוליטי". עוד מוסיף מנדלבליט כי הבעייתיות הגלומה בכך מקבלת משנה תוקף גם לנוכח התבטאויות קודמות של זילבר ושיחות שקיים עמה לגביהן.

"אני מצפה ממך", כתב מנדלבליט, "כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, להיות ערה למשמעות של הדברים אותם את מתכננת לשאת, בוודאי בנסיבות של דיון בכנסת על הצעת חוק ממשלתית טעונה ורגישה מבחינה ציבורית, ולמשמעות העלולה להינתן לדבריך, גם אם לא לכך כיוונת... אני מצפה ממך לראות את התמונה הרחבה של הדברים ולהעריך מראש כיצד התבטאויות מעין אלה עלולות להיתפס ולמה הן עלולות להוביל, בדגש על הפגיעה של ממש שעלולה להיגרם לתדמיתו הניטראלית והמקצועית של הייעוץ המשפטי הציבורי, כפי שאכן אירע לצערי בנסיבות העניין".

לצד האמור מבהיר מנדלבליט כי "גורמי הייעוץ המשפטי לממשלה – משפטני ייעוץ וחקיקה והיועצים המשפטיים של משרדי הממשלה – לא רק רשאים, אלא אף חייבים להציג את עמדתו המשפטית של היועץ המשפטי לממשלה באופן בהיר ומדויק.... כל אחד מאנשי הייעוץ המשפטי לממשלה שפעל או שיפעל בהתאם למקובל ולכללים, זכה ויזכה לגיבוי מלא שלי, ושל גורמי הייעוץ האחרים הממונים עליו, גם אם תוכן הדברים אותם אמר אינו מקובל על גורם כזה או אחר. אני אמשיך ואפעל במלוא התוקף למנוע מתקפות בלתי ראויות כנגד אנשי השירות המשפטי הציבורי הפועלים כך, כפי שאף עשיתי בהזדמנויות רבות בעבר".

ביחס לזילבר, ציין מנדלבליט כי הוא זוקף לזכותה את עבודתה רבת השנים בשירות המדינה, שהתאפיינה במצוינות מקצועית, ואת יכולותיה הגבוהות המהוות שם דבר. "את משמשת דוגמא ומופת לעבודה מקצועית, יסודית ויעילה, וליעוץ משפטי אפקטיבי וערכי", כתב. כן ציין כי הוא נותן משקל רב להבהרה מטעמה של זילבר כי לא הייתה כוונה פוליטית בדבריה וכי להבנתה פעלה במסגרת תפקידה, וכן שקל את הפגיעה שנגרמה לה בגין התקפות אישיות אותן חוותה בימים האחרונים.

נוכח האמור, החליט מנדלבליט להסתפק בהערה לזילבר בגין ההתבטאות האמורה, אותה הוא רואה בחומרה, והוסיף כי הוא מצפה ממנה לנהוג להבא בשיקול דעת ולהימנע מהתבטאויות דומות. כפועל יוצא, קבע, תמשיך זילבר לייצג את עמדתו בכל מקום שהדבר יידרש, אך בתקופה הקרובה עליה לתאם עמו מראש את העמדות שתציג בשמו.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:93
קומיט וכל טופס במתנה