שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > "קופאי זה רק בנות": לא התקבל לעבודה בסופר בשל היותו גבר – ויפוצה

חדשות

"קופאי זה רק בנות": לא התקבל לעבודה בסופר בשל היותו גבר – ויפוצה, צילום: istock
"קופאי זה רק בנות": לא התקבל לעבודה בסופר בשל היותו גבר – ויפוצה
07/01/2019, עו"ד לילך דניאל

בית הדין האזורי לעבודה חייב את רשת "מחסני השוק" לפצות ב-4,000 שקל גבר שביקש להתקבל לעבודה כקופאי, אך נענה כי לא לוקחים בנים למשרה זו. לצד זאת שוכנע בית הדין שוכנע שמטרתו של התובע הייתה חיפוש עבודה בתום לב וכי הרשת אינה מפלה בין גברים לנשים בקבלה לעבודה

בנובמבר 2015 התקשר התובע לסניף של רשת "מחסני השוק" ברובע ג' באשדוד, וביקש לדעת אם במקום מחפשים קופאים. בתגובה נענה כי עליו להגיע למחרת לאחראית קו הקופות ולשאול האם צריך קופאים. למחרת התקשר התובע שוב אל הסניף ושאל את אותה אחראית ליה הופנה האם צריכים קופאים בסופר. לאחר שאמר כי העבודה היא בשבילו, נענה "לא, רק בנות". התובע המשיך ושאל "לא לוקחים בנים קופאים?", ובתגובה ענתה לו האחראית שלא.

בהמשך פנה התובע לסניף אחר של הרשת באזור התעשייה באשדוד, לאחר שהבחין לטענתו במודעת דרושים בה נכתב שיש דרישה למספר משרות ביניהם קופאי/ת. התובע התקשר שוב אל האחראית עמה שוחח בשיחות הקודמות ושאל אותה אם יש צורך בקופאי, אך זו השיבה "אתה רוצה סדרן, כן. לא קופאי". כשהתעקש התובע לדעת מדוע לא קופאי, ענתה זו "קופאי זה רק בנות", וכששאל שוב "לא לוקחים בנים למשרה הזאת" נענה "לא", ובכך הסתיימה השיחה. על יסוד האמור, הגיש התובע תביעה בסך 100 אלף שקל נגד הרשת לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, בטענה להפליה אסורה.

"מחסני השוק" מצידה, טענה כי מדובר בתביעה קנטרנית וכי היא מקפידה על חוקי העבודה והשוויון. לטענתה, כל מטרתו של התובע הייתה הגשת תביעה ולא מציאת מקום עבודה, וכי האישה שדיברה עם התובע אינה עוסקת ואינה אחראית כלל על גיוס כוח אדם. לגרסת הרשת, מספר הטלפון שלה פורסם כסיוע במענה לטלפונים ותפקידה התמצה בהפניה לראיון, היא אינה מבצעת את הגיוס או את המיון בעצמה ואין לה שום סמכות לדחות קבלת עובדים. עוד הוסיפה הרשת כי ממילא מועסקים אצלה עשרות קופאים גברים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

סגן נשיא בית הדין, השופט צבי פרנקל, קיבל את התביעה וקבע כי הפליה על בסיס מין היא תופעה שלילית שיש לעקור מהשורש ויש להעביר מסר ברור למעסיקים בדבר הוראות החוק ואיסור ההפליה. בעניין זה, שוכנע השופט כי אכן נציגת הרשת השיבה לתובע שלתפקיד קופאי לא לוקחים בנים והציעה לו לעבוד כסדרן במקום, ותשובותיה אינן מקובלות.

עם זאת, לא שוכנע השופט כי מטרתו של התובע הייתה חיפוש עבודה בתום לב. צוין, כי הוא הקליט את השיחות עם הנציגה כבר בשיחה הראשונה שהתקשר, לא שלח פניה באמצעות הדואר האלקטרוני שפורסם במודעה, לא סיפר שיש לו ניסיון עבר כקופאי וגם בדיון בבית הדין השיב שהוא כבר לא מעוניין לעבוד כקופאי וכבר לאחר השיחה ירד מהעניין ועבד בחברת אבטחה ובעבודות אחרות. לדעת השופט, מטרתו של התובע לא הייתה חיפוש עבודה בתום לב תוך מאמץ אמיתי לשכנע את הרשת שהוא מעוניין בתפקיד ומתאים לו, וגם במהלך דיון ההוכחות סירב לקבל אסמכתא ממנהל משאבי האנוש של הרשת המלמד על מספר הגברים המועסקים כקופאים.

מנגד, הרשת אכן שכנעה שאינה מפלה בין גברים לנשים בקבלה לעבודה אולם בכל זאת  דובר בשתי שיחות של עובדת הרשת שאין לה אמנם סמכות בנוגע לקבלת עובדים, אך מדובר בהתבטאויות פסולות. בהתחשב בכך שחוק שוויון הזדמנויות בעבודה מאפשר לבית הדין לפסוק פיצויים אף אם לא נגרם נזק ממוני, ולאור העובדה שדובר בשני סניפים של הרשת, הוחלט להעמיד את גובה הפיצוי שישולם לתובע על סך כולל של 4,000 שקל. בעניין זה, צוין כי לא עשה רושם שההתבטאות המפלה גרמה להשפלה או מנעה מהתובע הטבה כלכלית או גישה לעיסוק או למקום העבודה, ולא פגעה ביכולתו להשתלב בשוק העבודה לפי מצב השוק, גילו ונתוניו האישיים. כמו כן, התובע לא הציג מקרה נוסף של הפליה אצל הרשת. התובע יוצג בהליך ע"י עו"ד אורן טל. "מחסני השוק" יוצגה ע"י עו"ד אליסיה מימוני.

 

סע"ש 25031-07-17

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:19
קומיט וכל טופס במתנה