שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 7 עקרונות לכתב טענות מוצלח

חדשות

7 עקרונות לכתב טענות מוצלח, צילום: istock
7 עקרונות לכתב טענות מוצלח
08/07/2019, עו"ד לילך דניאל

כתיבה טובה היא הבסיס של מקצוע עריכת הדין, אך גם אם אתם כותבים בשפה תקנית ובלשון ברורה, זה עדיין לא אומר שהשופט יבין מה רציתם לומר. על איזה דברים חייבים להקפיד על מנת להפוך את כתבי הטענות שלכם למוצלחים?

אחת מהדרישות החשובות מכל עורך דין, מלבד כישורים בינאישיים, היא יכולת כתיבה והתנסחות. ולא בכדי - הכתיבה מהווה חלק גדול מהעבודה המשפטית, לעתים אפילו יותר מהליטיגציה עצמה, והיא הבסיס עליו נשען כל תיק. מדריכים רבים כבר נכתבו על "טעויות לשון" למיניהן של עורכי דין, אך גם אם אתם כותבים בשפה תקינה וקוהרנטית לחלוטין, ישנם עוד מספר דברים שאתם חייבים להקפיד עליהם על מנת להפוך את כתב הטענות שלכם לא רק לברור וידידותי לקורא אלא גם לכזה שהשופט יבין למה התכוונתם:

1. כותרות ופרקים – הדבר הראשון שכתב הטענות שלכם חייב לכלול הוא חלוקה לפרקים מסודרים, שבראשם כותרות מודגשות וברורות. אל תשכחו שקהל היעד שלכם הוא בעיקר השופט (או העוזר המשפטי/המתמחה) שלו, הקוראים מסמכים וכתבי טענות רבים במהלך היום, ולכן כתב טענות מסודר יקל על הקריאה וההתמצאות בו ויקטין את הסיכוי שדברים חשובים ילכו לאיבוד בדרך. התחילו בפסקת מבוא, המפרטת את מהות התביעה. עברו לחלק העובדתי, המפרט את השתלשלות האירועים הנטענת באופן כרונולוגי, לאחר מכן עברו לטענות המשפטיות ולבסוף סיימו בפסקת סיכום ובה המסקנה שאתם מעוניינים להוביל אליה את הקורא.

2. פסקאות ברורות ומספור סעיפים – אף אחד לא אוהב לקרוא גושי טקסט חסרי צורה ולכן מומלץ לחלק ככל האפשר לפסקאות של מספר משפטים כל אחת. את הפסקאות כדאי למספר, על מנת שבהמשך גם אתם וגם השופט תוכלו להפנות לסעיף ספציפי (כפי שנעשה בפסקי דין).

3. עיצוב אחיד – הימנעו ככל האפשר מערבוב של סגנונות עיצוב. בחרו גופן אחד וגודל אחד ודבקו בו. הקפידו על פורמט אחיד לתאריכים ומועדים, כמו גם עיצוב אחיד לציטוטים והפניה לנספחים (הדגשה/הדגשה עם קו תחתון, טקסט מוטה, כניסה של הטקסט וכד'). כמו כן, רבים נוטים להשתמש בפונט מוגדל או מודגש (או שניהם) בחלק מהמקומות על מנת להבליט חשיבות של חלקים מסוימים, אך אם תעשו זאת בכל משפט שני הדבר יאבד משמעות.

4. איפוק – לעתים עורכי דין נוהגים להשתמש במילים מוגזמות על מנת ליצור אפקט של דחיפות לכתבי הטענות שלהם. לדוגמה: "בקשה דחופה ובהולה ביותר לצו מניעה". המהדרין אף יכתבו זאת בפונט גדול מאד בצירוף מספר סימני קריאה, להגברת האפקט. יכול להיות שהבקשה שלכם באמת דחופה, אך לא תמיד שופטים יראו בעין יפה שימוש בלשון זו אם אין לכך הצדקה אמיתית.

5. הדילמה הנצחית: קצר או ארוך? – אחת מהביקורות הרבות שנשמעות כלפי הכתיבה המשפטית היא שהיא מאריכה שלא לצורך דברים שניתן היה לומר בקצרה. ואכן, נדמה שלעתים הנטייה להרחיב יתר על המידה נעשית לא רק מתוך חשש לפספס טענה כלשהי אלא גם על מנת להרשים את הלקוח. חשוב לזכור: כתב תביעה נועד בעיקר לפרט את העובדות ולהגדיר את חזית המחלוקת, וזה אינו המקום להביא פסיקה ואסמכתאות משפטיות. עוד חשוב לזכור שבעידן של היום כתבי טענות נסרקים בפורמט אלקטרוני ולכן רוב הקריאה של השופטים נעשית ממסך המחשב. לכן, ככל שתאריכו יותר כך תקשו על השופט להתמקד בטענות שלכם והם עלולים לדלג על דברים חשובים. לכן, שמרו על כתבי הטענות שלכם קצרים וענייניים.

6. שפה נקיה – תופעה נוספת שלעתים ישנה נטייה להשתמש בה בכתבי טענות היא הכפשות והשתלחויות כלפי הצד השני ובאי כוחו, ולעתים אף נגד שופטים ורשמים. ייתכן שגם אלמנט זה נולד מתוך צורך "להרשים" את הלקוח (שכן ישנה סברה לפיה עורך דין טוב חייב להיות לוחמני ואגרסיבי על מנת להגיע לתוצאות), אולם בניגוד להנחה ש"הנייר סובל הכל", שופטים בהחלט לא רואים התבטאויות כאלה בעין יפה ואתם עלולים לשלם על כך ביוקר בחיוב בהוצאות/שלילת הוצאות (ראו דוגמה כאן).

7. מקוריות – בפרקטיקה המשפטית התפתח עם הזמן נוהג של שיתוף דוגמאות לכתבי תביעה, כתבי הגנה, בקשות, חוזים ומסמכים נוספים בין חברים למקצוע. מחד, יש שיאמרו כי מדובר בתופעה ראויה החוסכת זמן ומסייעת לעבודה השוטפת, אך מאידך יש הטוענים כי הדבר מעודד עצלנות והסתמכות עיוורת של עורכי דין על עבודה של אחרים. אין שום דבר רע בלקבל מעט "השראה" מכתבי טענות של קולגות, אך היזהרו לא להסתמך עליהם יותר מדי, ובדקו טוב טוב מה אתם לוקחים משם. גם אם מדובר בעורך דין שהוא עילוי משפטי, לא הכל יהיה רלוונטי למקרה שלכם, ואתם עלולים לגרור טעויות לא רצויות בגלל שלא בדקתם את עצמכם.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:249
קומיט וכל טופס במתנה