שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > התיישנות עבירה פלילית במערכת המשפט הישראלית

חדשות

התיישנות עבירה פלילית במערכת המשפט הישראלית, צילום: PIXABAY
התיישנות עבירה פלילית במערכת המשפט הישראלית
17/06/2020, כתיבת מומחים

כחברה המאמינה בצדק, אנו מברכים על פעולתה של המערכת המשפטית אשר מובילה לסגירת תיקים ולענישת נאשמים שהוכח כי ביצעו מעשים פליליים. עורכי דין תל אביב עובדים לילות כימים כדי להגן על הקורבנות, לנסח כתב אישום, לסייע בהבאת החשודים לבית המשפט ולהשיג לקורבנות את כל הפיצויים המגיעים להם. אבל לפעמים העניין אינו פשוט כל כך. לא תמיד קיימת אפשרות לסגור את המקרה ולהשאיר אותו מאחור, ולעתים מחכים במשך שנים עד שצצה ראייה חדשה כלשהי שתעיד אחרת. אך בינתיים העבירות מתיישנות, כלומר עובר פרק זמן מסוים שבו כבר קשה עד בלתי אפשרי להעמיד את החשודים לדין בבית המשפט. תקופת ההתיישנות של העבירה תלויה בסוג העבירה עצמה, כפי שנראה כאן.

עבירות שעליהן לא חל חוק ההתיישנות

לפני הכול, חשוב להבין שישנן עבירות שעליהן לא חל חוק ההתיישנות. אלה הן עבירות רצח או עבירות שבוצעו בנסיבות מחמירות, דוגמת רצח ראש הממשלה. לסוג זה של עבירות נכנסים גם פשעים שבוצעו בכוונה להשמיד עם, כמו הפשעים שביצעו הנאצים ועוזריהם.

עבירות שהעונש עליהן הוא מיתה או מאסר עולם

חוק ההתיישנות על עבירות שעונשן הוא מיתה או מאסר עולם חל בחלוף 30 שנה מיום ביצוע העבירה. דוגמאות לפשעים אלה יכולות להיות עבירה ביטחונית חמורה המסכנת את ישראל או עזרה לאויב בשעת מלחמה.

עבירות פשע שהדין עבורן הוא 7 שנות מאסר ומעלה

עבירות אלה הן מסוג אונס, עבירות מין חמורות כלפי קטינים, עבירות מין שונות ועוד, כאשר העונש הניתן עליהן הוא 7 שנות מאסר והלאה. תקופת ההתיישנות במקרה זה היא 15 שנה. עם זאת, אם חלפו 15 שנה ויש ראיות חדשות נגד החשוד, כגון DNA, תביעות אצבע ביומטריות או תצלום, וקיים בסיס איתן להניח שהחשוד הוא שביצע את העבירה, ניתן להאריך את תקופת ההתיישנות ל-23 שנים. דוגמאות לעבירות מסוג זה הן המתה (סיוע, שידול, ניסיון להמית), עבירת ביטחון כמו שירות בכוחות האויב, ביצוע מעשי סדום, עבירות הפוגעות בחירותו של אחר (כליאה, חטיפה), עבירות טרור ועוד.

עבירות עוון של עד 3 מאסר

עבירות עוון נחשבות לעבירות שהעונש המירבי עליהן הוא עד 3 שנות מאסר. ישנם אף מקרים שבהם מסתפקים בקנס בלבד. דוגמה לעבירה כזו היא אירוע תקיפה שבו לא נגרם נזק גופני בפועל. תקופת ההתיישנות במקרה זה היא 5 שנים מהיום שבו בוצעה העבירה.

עבירות חטא של עד 3 חודשי מאסר

עבירות חטא הן עבירות שהעונש שלהן הוא עד 3 חודשי מאסר, דוגמת ניסיון פריצה או עבירת תנועה. תקופת ההתיישנות של העבירות האלה היא שנה אחת מיום ביצועה של העבירה.

הארכה של תקופת ההתיישנות – אז והיום

בעבר היה אפשר "לאפס" את תקופת ההתיישנות ולהתחיל אותה מחדש, במקרה שבו הייתה נפתחת חקירה חדשה מטעמן של רשויות אכיפת החוק. עם זאת, בתנאים אלה לרשויות החוק לא היה כל תמריץ לעבוד על החקירה כמו שצריך ולסיים אותה ביעילות ובמהירות, שכן ניתן היה להאריך את תקופת ההתיישנות בכל פעם מחדש.

בימינו החוק שונה והוא קובע שלא ניתן "לאפס" את החקירה ולהתחילה מחדש בכל עת, וניתן לעשות זאת באופן מוגבל ביותר. כך, לפי החוק, אם מדובר בעבירה מסוג פשע או עוון, שאותה מנהלים נגד החשוד לפני שעברה תקופת ההתיישנות, יתחילו לספור מחדש את תקופת ההתיישנות החל מיום ביצוע החקירה האחרונה (ולא מתחילת ביצוע העבירה). מעבר לכך, על חידוש תקופת ההתיישנות יכולים להורות גורמים מוסמכים כמו היועץ המשפטי לממשלה, ראש אגף החקירות והמודיעין של משטרת ישראל או ראש ענף החקירות במחוז.

ויש מקרים שבהם ניתן להשהות את תקופת ההתיישנות

ישנם מצבים שונים שבהם קיימת אפשרות להשהות את ספירת ימי ההתיישנות. דוגמאות למצבים אלה יכולות להיות חוסר יכולתה של המשטרה לאתר את מיקומו של החשוד, מצב רפואי מורכב של החשוד שאינו מאפשר את המשך ביצוע החקירה, התחמקותו של החשוד מהדיון בבית המשפט וכדומה. ההשהיה היא מעין הקפאה של חוק ההתיישנות, וכאשר קיימות התפתחויות בפרשה, מתחילים לספור את ימי ההתיישנות מהרגע שבו הושהו.

רוצים לדעת עוד על תקופת ההתיישנות? מחפשים עורך דין פלילי תל אביב?  בחרו עורך דין פלילי מומלץ בתל אביב באתר B144 ופנו לקבלת ייעוץ או לייצוג משפטי.

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:174
קומיט וכל טופס במתנה