שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שימוש בהליך בוררות להקלת העומס בבתי המשפט

חדשות

שימוש בהליך בוררות להקלת העומס בבתי המשפט, צילום: freepik
שימוש בהליך בוררות להקלת העומס בבתי המשפט
30/07/2020, כתיבת מומחים

הליך בוררות חיצוני מקל על פתרון סכסוכים עסקיים מחוץ לכתלי בית המשפט, מקצר זמנים ומייעל את התהליך לטובת שני הצדדים. להליך זה יתרונות לא מעטים, כגון: חיסכון בזמן וכסף, יכולת הסכמה על דיון ענייני ללא תלות בחוקים מקובלים ואי חשיפת פרטי העניין לקהל הרחב.

עומס בבתי המשפט ודחיית דיונים

שימו לב לנתונים שהתפרסמו בשנת  2018 לגבי מערכת המשפט בישראל.

מעל 850.000 תיקים נפתחו בבית המשפט בישראל בשנת 2018. רובם המכריע (מעל 700.000) נפתחו בבתי משפט השלום.

באותה השנה, מספר השופטים המכהנים בבתי משפט השלום עמד על 454 שופטים בלבד ובחשבון פשוט 1500 תיקים בהם אמור שופט שלום להכריע במהלך שנה.

בבית המשפט המחוזי המצב לא נראה יותר טוב וקיימים אלפי תיקים "התקועים" במערכת 5 שנים ויותר.

במאמר הזה נדבר על היתרונות של הליך בוררות המתנהל כתחליף לניהול הליך משפטי מחוץ לכותלי בית המשפט ועל היכולת שלו להקל על השופטים ולמנוע עינויי דין מיותרים.

הליכי בוררות כהקלה על העומס

העומס הרב המוטל על מערכת בתי המשפט בכלל ובימים אלה בפרט, מקנה להליך בוררות עיסקית יתרון משמעותי, שכן בהליך בוררות אין הבורר כפוף לסדרי הדין, דיני הראיות ולוחות הזמנים המוכתבים ע"י בית המשפט. הפקדת סכסוך עסקי טעון ומורכב בהליך בוררות בידי בורר בעל כישורים של עו"ד שהוא גם רו"ח, מאפשרים לבורר לרדת לרזולוציות הסכסוך אשר בימ"ש אינו יכול ו/או אינו מסוגל לרדת לעומקן.

יש לזכור כי כ- 90% מהסכסוכים המובאים בפני מערכת בתי המשפט אינם מסתיימים בפסק דין אלא בפשרה אליה מנסה ביהמ"ש להביא את הצדדים (הליך גישור קלאסי). בימ"ש אינו יכול לכפות על הצדדים לפנות להליך בוררות אלא אם כן נתנו הסכמתם, כך שנוצר מצב כי רוב הסכסוכים המובאים לידי בית המשפט, טוב היה אם אלה היו מופנים להליך בוררות חיצוני לטובת הקלת עומסים ומניעה של עינוי דין.

מובאים לפניכם מספר דוגמאות לפסק בורר שנתן כותב המאמר בשנה האחרונה. יש לזכור כי בשונה מהליך משפטי המתנהל בבימ"ש שהינו פתוח וגלוי לכל, הליך בוררות הינו חסוי ושמור על כל המשתמע מכך. לא אחת צדדים מעדיפים ומסיבות שונות להשאיר את סכסוכיהם בד' אמותיהם – ועל כן לא מוזכרים כאן פרטים מזהים.

דוגמא 1

בפסק בורר מקיף שיצא תחת ידיו בשנה האחרונה - פסק המשתרע על פני למעלה מ 70 עמ' ירד עו"ד (רו"ח) מרון לשורשו של סכסוך שותפים בחברה חובקת עולם בו האשימו הצדדים זה את זה במעשי הונאה ותרמית (האחד את האחר) תוך ביצוע משיכות כספים מבלי לידע זה את זה  ועוד כהנה וכהנה. במסגרת גילוי המסמכים נחשפו ונותחו כל הפעילויות העיסקיות  והחשבונאיות אותן ביצעו הצדדים , תוך ירידה לפירטי פרטים אשר בסופו של יום הביאו לתוצאות פסק בורר ראוי והוגן אשר שיקף הלכה למעשה את פעילות הצדדים כאשר בסופו של יום קבע הפסק כי על צד אחד לשלם לצד האחר סכומי כסף מהותיים.

דוגמא 2

בפסק אחר שיצא אף הוא לאחרונה תחת ידיו של עו"ד מרון , פסק בורר בן כ 20 עמ' שעיקרו הפסקת הסכם שיווק בלעדי ע"י חברה גדולה בנסיבות בהן מצא עצמו הסוכן נפגע ומקופח. במסגרת פסק בורר זה נבחנה כל מערכת הקשרים בין הסוכן לחברה הן בהיבטיה המשפטיים והן בהיבטים הכספיים, נבדקו דוחות כספיים, נבחנו במוקפד תביעותיהם הכספיות ההדדיות של הצדדים והכל במטרה להגיע לפסק ראוי והוגן. 

דוגמא 3

בפסק אחר שיצא תחת ידי הכותב לאחרונה, עלה סכסוך משפחתי  טעון ועוצמתי בין יורשים בני משפחה. צד אחד חש מנושל תוך קיפוח זכויותיו בנכסי הירושה אותה ירשו הצדדים אשר כללו נכסי מקרקעין  ובנוסף בית עסק מצליח. במסגרת זו היה על הבורר להתייחס ולבחון את שמאויות נכסי המקרקעין שהוצגו ע"י הצדדים , כמו גם הערכות השווי של  העסק אותה הזמין כל צד ממעריך שווי חיצוני שנשכר על ידו, ולקבוע לפי שיקול דעתו מהו שוויו האמיתי של העסק.   בפסק בורר מנומק בן עשרות עמודים התייחס הבורר עו"ד מרון לכל טענות הצדדים אשר בסופו של יום הביא לפסיקת סכומים מהותיים לאחר הצדדים. 

סיכום דבר

אין ספק כי פתרון סכסוכים עסקיים בהליכי בוררות חיצוניים תקל באופן מידי וברור על העומסים בבתי המשפט ותאפשר לבורר ירידה לרזולוציות שבית משפט לא יכול/מסוגל להגיע אליהן מפאת העומס.

כמוכן, בחירת בורר מוצלח לו הבנה מעמיקה  וניסיון רב בדיני בוררות כמו גם הבנה וניסיון נרחבים בתחום העסקי והחשבונאי הינם ערובה להצלחת ההליך ולעשיית צדק לכל הצדדים הנוגעים לסכסוך. ניהול נכון של ההליך בידי בורר מנוסה ומקצועי ימנע מהצדדים ניהול הליך רב שנים במערכת בתי המשפט.  מינוי בורר שהוא גם עו"ד וגם רו"ח הינם ערובה להצלחת בוררות עיסקית הוגנת לטובת הצדדים.

 שמשון מרון הינו עו"ד, רואה חשבון ונוטריון המתמחה בניהול בוררויות מורכבות במינוי מערכת בתי המשפט, ראש לשכת עורכי הדין, נשיא לשכת רואי חשבון בישראל ופניות צדדים באופן ישיר. הוא בעל ניסיון של שנים בניהול כספים של חברות גדולות בארץ ובחו"ל

השכלתו וניסיונו רב השנים כעו"ד, רו"ח וכלכלן מאפשרים לו להביא את הצדדים לפתרונות מעשיים בסכסוכים עסקיים מורכבים, תוך חיסכון בזמן והוצאות.

 

  

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:221
קומיט וכל טופס במתנה