שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מהו תפקידו של נוטריון בישראל?

חדשות

מהו תפקידו של נוטריון בישראל?, צילום: FREEPIK
מהו תפקידו של נוטריון בישראל?
09/08/2020, כתיבת מומחים

אומרים שבארץ צפיפות עורכי הדין היא מהגדולות בעולם, אבל לא כל עורך דין בארץ הוא גם נוטריון. נוטריונים הם תת קבוצה עילית מקרב עורכי הדין אשר רק להם את הזכות לבצע פעולות מסוימות, ולקבל אישור מטעם המדינה כי הפעולות שהתבצעו על ידם יש להן תוקף כאילו בית המשפט עשה אותן.

מי יכול להיות נוטריון בישראל?

כדי להיות נוטריונים בישראל צריך לעמוד בדרישות מסוימות, לעבור אסמכה ובסופו של דבר לעמוד בפני ועדה שתחליט האם המבקש ראוי להיות נוטריון בישראל או לא.

ראשית רק עורכי דין יכולים להיות נוטריונים. נוטריון זקוק לידע ורקע משפטי נרחב על מנת לבצע את תפקידו כהלכה. שנית, לא כל עורך דין יכול להתחיל מסלול לקבלת אסמכת נוטריון אלא רק עורכי דין שיש להם ניסיון של עשר שנים ומעלה במערכת המשפט הישראלית ובעלי רקע נקי. חלק מתפקידי נוטריונים בישראל הוא למנוע מצבים בהם חתימות מושגות ללא רצון חופשי, לדוגמה, או בדרכי מרמה. כיוון שלא ניתן לסמוך על עדם שהורשע בפלילים או הסתבך עם לשכת עורכי הדין לשמור על האינטרסים החוקיים של לקוחותיו – אנשים שיש להם הרשאות כאלו אינם זכאים כלל להיות נוטריונים. גם מי שיש לו את הרקע המתאים ונשאר חף מהאשמות משפטיות עדיין זקוק להמלצת הוועדה בסופו של דבר על מנת לקבל את האישור המיוחל.

מה תפקידו של נוטריון בישראל?

תפקידיו של נוטריון בישראל מתמקדים במתן אשרור חוקי לחתימות ולמסמכים. כאשר נחתם חוזה, לדוגמה, בין שני צדדים, לחוזה יש תוקף משפטי. אולי הטיעון הנפוץ שבגללו אנשים שחתמו על חוזה אינם נדרשים בסופו של דבר לקיימו היא הטענה כי החתימה על החוזה לא הייתה תקפה. חתימה לא תקפה יכולה להיות תוצאה של מספר רב של סיבות: האדם שחתם על החוזה לא היה בעל הסמכות המתאימה ולא היה רשאי לחתום על החוזה מלכתחילה, לדוגמה. טיעון נפוץ בהרבה הוא כי החתימה עצמה לא הייתה תקפה – לעתים נטען כי החתימה הושגה למעשה דרך איומים וסחיטה ולכן אין לה תוקף כיוון שהיא לא נעשתה בדרך של רצון חופשי, או שהאדם שחתם לא הבין לגמרי על מה הוא חותם – למשל כיוון שהתקשה בשמיעה, או שבדיוק היה מאושפז במצב קשה בבית החולים. במידה ובית המשפט מקבל את הטענה – הרי שהחוזה בטל ומבוטל, למרות ששני הצדדים חתמו עליו והיה לו תוקף משפטי כלשהו.

תפקידו של הנוטריון הוא לוודא כי מקרים כאלו לא יקרו. לפני ששני הצדדים חותמים על החוזה תפקידו של הנוטריון לברר באילו נסיבות שני הצדדים חותמים והאם יש מקום לטענה כי החתימה נעשתה שלא מתוך רצון חופשי. יש מקום לברר כי שני הצדדים מבינים את תכולת החוזה עליו את חותמים ואת משמעות החתימה עליו, וכמובן יש לברר האם הצדדים שחותמים על החוזה הם בעלי כשירות משפטית לחתום עליו. רק במידה והתשובה לכל השאלות הללו היא כן, נוטריון יאמת את החתימות על החוזה. כיוון שלאישורי נוטריון יש תוקף משפטי חזק הדומה לזה שניתן על ידי בית דין – במידה ואחד הצדדים ירצה לטעון בדיעבד כי החתימה לא תקפה יהיה לו קשה מאד לבסס את הטענה שלו ולזכות בבית המשפט בגלל שהחתימה אומתה על ידי נוטריון.

התפקיד המרכזי השני של נוטריון בישראל הוא לאשר מסמכים, תמלולים, העתקים ותרגומים של מסמכים. על מנת שמסמך יהיה בעל תוקף משפטי, עליו לקבל אישור של נוטריון שבדק ווידא כי כל הפרטים, קטנים כגדולים, זהים מבחינה משפטית בין שני מקורות המידע: צילום את תעודה או תרגום למשל.

תפקידים נוספים של נוטריון בישראל

נוטריון בישראל יכול לשמש למספר תפקידים נוספים דוגמת עריכת הסכם ממון טרום נישואין, עריכת צוואה בפני הרשות, אימות רשימת מצאי או מתן אישור חיים. מרבית התפקידים הללו קשורים בקשר הדוק עם שני התפקידים העיקריים האחרים: אימות חתימה ומסמכים.  קחו למשל את נושא עריכת צוואה בפני הרשות. ישנן דרכים שונות לערוך צוואה שהן חוקיות בישראל. ניתן לערוך צוואה בכתב יד, בפני עדים או בפני הרשות. לכל אחת מהדרכים יש יתרונות וחסרונות משלה. צוואה בכתב יד, למשל, תקפה – אבל רק שכולה רשומה באמת בכתב יד של בעל הצוואה עצמו, ועומדת בכללי עריכה מסוימים. כיוון שהיא לרב מוחזקת בבית, ייתכן ומי שהצוואה אינה לטובתו  יעלים את הצוואה והיא לא תגיע לכלל מימוש כלל. צוואה בפני הרשות היא צוואה שנערכת בבית המשפט, אצל רשם הצוואות או בפני נוטריון. קשה מאד לערער על צוואה שנכתבה בדרך זו ולא ניתן להעלים אותה על ידי מי שאינו רשום במוטב בצוואה. כאן, תפקידו של נוטריון בישראל שקול לזה של בית משפט אך הוא נסמך בעיקר כל כישוריו באימות חתימות.

תפקיד נוסף של נוטריון בישראל הוא אישור הסכמי ממון טרום נישואים. גם כאן, התפקיד מתבסס על אימות חתימה בו מתקיים בירור לגבי חופש החתימה מרצון של שני הצדדים והבנת המשמעויות של תוכן ההסכם על יד כל הצדדים. במידה מסוימת קיים גם אלמנט של ווידוא כי ההסכם אינו מפלה באופן בוטה את אחד הצדדים. לא כל הסכם ממון בין בני זוג ניתן לחתום ולקבל תוקף משפטי עבורו כאילו נחתם בבית המשפט – רק הסכם ממון טרום נישואין כלומר רק בין בני זוג שהחליטו עקרונית להינשא ועדיין לא עשו זאת.

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:213
קומיט וכל טופס במתנה