שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > כל מה שצריך לדעת על עורך דין פלילי

חדשות

כל מה שצריך לדעת על עורך דין פלילי, צילום: תמונה:"עורך דין פלילי שאול-רן" צילום: יח"צ
כל מה שצריך לדעת על עורך דין פלילי
07/09/2020, כתיבת מומחים

אנו חיים בעולם מלא בחוסר ודאות במובנים רבים. רגע אחד אנו חיים את חיינו הנורמטיביים, ורגע לאחר מכן אנו עלולים להיות מעורבים בעבירה פלילית. בין אם אנו נמצאים בצד של הקורבן ובין בצד החשוד או הנאשם בביצוע העבירה. עורך דין פלילי הוא האדם אליו אנו צריכים לפנות בכל הסתבכות בפלילים. תפקידו של עו"ד הפלילי לבחון לעומק את המקרה שלנו, לייצג אותנו בפני רשויות אכיפת החוק, להגן עלינו מפני כתבי אישום או לוודא שהעבריין שפגע בנו יעמוד לדין.

מיהו עורך דין פלילי?

עורך דין פלילי הוא משפטן מקצועי המתמחה בתחום המשפט הפלילי, עבר התמחות בתחום והסמכות במשפט פלילי. משפט זה מתפרש על פני סוגים שונים של עבירות: עבירות רכוש, הלבנת הון, שוחד, עבירות מס, הונאה עבירות צווארון לבן או סחיטה ואיומים.

כמו כן, עורך דין פלילי אחראי על ייצוג במקרה של עבירות חמורות כמו אלימות במשפחה, מעשי אונס והטרדות מיניות, שוד, תקיפה, פריצה וכדומה. באחריותו של עורך הדין הפלילי לטפל בתיקים פליליים במסגרת משפט צבאי, עבריינות של בני נוער או עבירות סמים למיניהן.

מעבר לכך, עורכי דין פליליים מתמחים בעניינים כמו סגירת תיק פלילי שנפתח במשטרה, ייצוג בשימוע לפני הגשת כתב אישום, חנינה מהנשיא, מחיקת רישום פלילית, הסגרה למדינות בחו"ל וכדומה.

עורך דין פלילי לעומת עורכי דין אחרים

מקצוע עריכת הדין כולל מגוון רחב של התמחויות. יש המתמחים בנדל"ן, אחרים בענייני משפחה או תאונות דרכים. עורך דין פלילי מוכרח להכיר היטב את החוק הפלילי, כולל תקנות, פסיקות, ערעורים או תקדימים והתיקונים שלהם בשנים האחרונות.

עורך דין פלילי הבקיא בהנחיות התביעה המשטרתית או הפרקליטות יוכל לייצג את הלקוח באופן מיטבי שכן הוא "יודע את האויב" מבפנים ויכול להילחם במערכת באמצעות הכלים העומדים לרשותה. לכן, מומלץ לבחור עו"ד פלילי יוצא רשויות התביעה, שהיה בעברו תובע בתביעה המשטרתית, פרקליט או מתמחה בפרקליטות.

מה כדאי לדעת כאשר שוכרים את שירותיו של עורך דין פלילי?

אם אתם נאלצים להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי, ישנם כמה דברים שכדאי להביא בחשבון:

•           מומלץ לבחור בעורך דין שיש לו ניסיון רב בתחום הפלילים. לאו דווקא זה בעל שנות וותק רבות, אלא עורך דין שמייצג באופן קבוע ושוטף בהליכים פליליים ואף כזה שייצא מתוך מערכת אכיפת החוק. מה שלמד עורך דין שהיה בפרקליטות, יתכן שעורכי דין אחרי לא ילמדו גם ב-10 שנות עבודה במגזר הפרטי.

•           גם בתוך התחום הפלילי יש תתי תחומים שונים. חשוב לוודא שעורך הדין שאתם פונים אליו מתמחה במקרה הספציפי שלכם. למשל, מומחיות לייצוג בעבירות מין, עבירות כלכליות וכדומה.

•           עורך דין פלילי טוב הוא עורך דין מומלץ. כאשר אתם בוחרים את עורך הדין שייצג אתכם, כדאי לקרוא עליו באינטרנט, לבדוק ביקורות שהשאירו עליו לקוחות ולהתרשם האם הוא עורך דין מומלץ, האם לקוחותיו מרוצים והאם כדאי לשכור אותו לייצוגך בהליך הפלילי.

•           שכר הטרחה – עבור כל עורך דין יש צורך לשלם שכר הטרחה. כמו בכל מקום, גם בעולם עריכת הדין אין קיצורי דרך ואין מתנות חינם – הזול הוא היקר! על מנת להבטיח ייצוג משפטי איכותי מעו"ד פלילי מוביל היו ערוכים לתשלום שכר טרחת עורכי הדין.

•           ולבסוף, טוב לבדוק אם אתם ועורך הדין המייצג אתכם מדברים "באותה שפה", רואים את הסוגיה המשפטית באותה עין ואם יש בניכם כימיה טובה. אחרי הכול, תצטרכו לעבוד תקופה ארוכה יחד כדי להשיג את התוצאות הרצויות.

שומרים על הזכות להיוועץ בעורך דין

עבירות אלימות, סמים, אונס, שוחד או סחיטה ואיומים, לא משנה באיזו עבירה מדובר, תמיד תזכרו לעמוד על הזכות שלכם להתייעץ עם עורך דין פלילי מקצועי. כאשר מדובר בנפגע עבירה או קורבן, הדבר מובן מאליו, אך לצערנו בחברה הישראלית זה ברור פחות כאשר ממדובר בחשוד או נאשם.

כשהמשטרה לוקחת חשוד לחקירה, עוצרת אותו למספר ימים או אף מזמנת אותו טלפונית להגיע לתחנה, עליו לזכור שתמיד יש לו את הזכות להתייעץ עם עורך דין פלילי לפני שהוא משתף פעולה עם החוקרים.

לא כולם יודעים זאת, ולכן פעמים רבות הם נאלצים להתמודד עם כתב אישום פלילי והרשעה פלילית, שלו היו מתייעצים עם עורך דין פלילי במהלך החקירה – יתכן שלא היו נכנסים כל כך עמוק לתהליך הפלילי וחפותם הייתה מוכחת.

אלה שזוכרים להתייעץ עם עורך דין פלילי, לעומת זאת, זוכים לייצוג מכובד ויודעים להתנהל טוב יותר מול החוקרים והמערכת המשפטית ועשויים לשמור על חפותם ולהתחמק מההשלכות ההרסניות של ההליך הפלילי.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:94
קומיט וכל טופס במתנה