שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מדריך למעסיקים – התמודדות עם נגיף הקורונה

חדשות

מדריך למעסיקים – התמודדות עם נגיף הקורונה, צילום:
מדריך למעסיקים – התמודדות עם נגיף הקורונה
15/11/2020, כתיבת מומחים

התמודדות עם נגיף הקורונה וההשפעות על העסק בעידן של חוסר ודאות כלכלי

הנחיות משרד הבריאות למנהלים במקומות עבודה, מחייבות מציאת דרכים לקיים פעילות עסקית תקינה – למרות ההגבלות. כאשר נדרשת התמודדות עם נגיף הקורונה בצורה המיטבית, במקביל לניהול של ארגון מבלי לפגוע בתוצר שלו או בזכויות העובדים, חשוב שמנהלים יקבלו כלים מתאימים על מנת להצליח להסתכל על תפקידם ממעוף הציפור, במבט "מאקרו" שמייצר דרכים נכונות ומותאמות לטיפול במשבר בצורה האופטימלית. מומלץ שמנהלים יהיו בקיאים במתן זכויות כחוק לעובדים שנפגעו אישית ממשבר הקורונה, על מנת לשמר את ההון האנושי ולצלוח את המשבר עם מינימום של נזקים בכל התחומים.

 

האתגר של מנהלים בהתמודדות עם נגיף הקורונה במקום העבודה

ניהול ארגונים גדולים הוא מלאכת מחשבת ושתי וערב של הצבת כוח אדם בצורה אפקטיבית, תוך חלוקת תקציב וניהול כספים בדרך שתניע את הארגון להשגת יעדיו הכלכליים. משבר הקורונה הביא מנהלים רבים לשכור את שירותיו של עורך דין דיני עבודה שיעזור להם להתמודד עם המחלוקות הרבות שנוצרו בדרך, כאשר צעדים שנראו הגיוניים בהיבט הכלכלי – התגלו כבעייתיים מאוד מכל הבחינות האחרות.

הקושי העיקרי הוא לצלוח את המשבר במינימום של פגיעה בעובדים ובזכויותיהם אך עם זאת, בחלק מהמקרים מדובר בתהליך הבראה חוקי והכרחי. כאשר מנהל נדרש להחליט על הרכב העובדים שהוא יסיים את העסקתם במסגרת פיטורי צמצום, ייתכן שחלקם יתמרד כנגד זהות העובדים בקבוצת המפטורים ואף יפנה לערכאות בכדי לערער על ההחלטה. החוק מורה בצורה ברורה על הצורך בכך שתהליך סיום ההעסקה של עובדים בתקופת הקורונה, יהיה חוקי ונקי ממניעים שאינם פיננסיים גרידא.

זכויות עובדים שנמצאים בבידוד

אחת מהדוגמאות השכיחות ביותר לאתגר שמנהלים צריכים להתמודד עמו, היא כניסה לבידוד של עובדים בכירים או זוטרים, כאשר עובד בעל סמכויות נרחבות שנכנס לבידוד, יכול להוות בעייה של ממש לתפקודו התקין של הארגון. מבחינת החוק, כל בידוד מזכה את העובד ביום מחלה, זאת כדי לאפשר לעובדים שנאלצו שלא לעבוד לקבל תמורה הולמת יחסית, על ימי העבודה שהחסירו.

עם זאת, זכותו של העובד אשר שוהה בבידוד לסרב לקבל את התמורה הזו ולבקש לעבוד מהבית, אם תפקידו אכן מאפשר לו לעשות זאת. במקרה שאכן ניתן לבצע את התפקיד בצורה מלאה גם מחוץ לכותלי מקום העבודה, אזי יכול העובד לדרוש לעבוד כאמור – ולקבל את שכרו כרגיל עבור ימי הבידוד, במקום את האפשרות השנייה שהיא ימי מחלה.

צמצום הפגיעה הכלכלית בארגון - מבלי לפגוע בזכויות העובדים

על מנהל לעשות ככל שביכולתו לצמצם את הפגיעה הכלכלית והנזק הפיננסי לארגון, לרבות הוצאת עובדים לחופשות ללא תשלום כאשר החוק מאפשר זאת. עם זאת, חשוב שעובדים יגלו בקיאות בנוגע לשינויים ש"מונחתים" עליהם, או העברה מתפקיד לתפקיד בשם המשבר הכלכלי, כדי לוודא שאכן מדובר בפעולה חוקית ולצורך מניעת ניצול המשבר הנוכחי לטובת אינטרסים אחרים של בעלי הארגון.

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:137
קומיט וכל טופס במתנה