שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ההיבטים המשפטיים של קידום אתרים

חדשות

ההיבטים המשפטיים של קידום אתרים, צילום:
ההיבטים המשפטיים של קידום אתרים
24/11/2020, כתיבת מומחים

קידום אתרים אורגני, כלומר הבאת האתר למקום גבוה ומחמיא במיוחד בתוצאות דפי חיפושים רלוונטיים עבורכם בגוגל, הוא תהליך מורכב. רק איסוף מידע חיוני, תכנון אסטרטגיה מדויקת וביצוע מספר פעולות במקביל יניב את התוצאות הרצויות, ובנוסף לכל אלה יש להקדיש תשומת לב גם להיבטים המשפטיים.

למה אסור להתעלם מסוגיות משפטיות באינטרנט?

אם לפני 10-20 שנים עוד הייתה נפוצה האמונה ש"באינטרנט הכל מותר", כיום כבר ברור שהמציאות שונה לגמרי. גם במרחב הדיגיטלי ישנם חוקים, ולא רק שישנם חוקים אלא גם ישנה מודעות אליהם, ולכן אם גורם כזה או אחר ירגיש שזכויותיו הופרו - הוא בהחלט עלול לתבוע אתכם. כל תביעה שכזו, עוד לפני שהיא מתבררת, גורמת לאובדן זמן ולפגיעה במיתוג העסקי. בנוסף עלול להיגרם נזק כספי, ולכן מומלץ בחום להקדים תרופה למכה, להבין מהם ההיבטים המשפטיים הרלוונטיים ולהקפיד להתנהל כחוק.

שימוש בתכנים ובטקסטים קיימים

הבסיס לכל תהליך קידום אתרים הוא תכנים ובעיקר טקסטים. באופן טבעי, האינטרנט משמש כמקור מידע וגם השראה לכתיבת טקסטים בכל תחום כמעט, אבל חשוב להבחין בין השראה ואיסוף מידע לבין העתקה.

העתקה של טקסטים - כולל קטעי טקסט ולאו דווקא עמודים שלמים - היא טעות חמורה. זוהי גם הפרה של המדיניות של גוגל וגם הפרת חוק זכויות יוצרים. בהתאם, הענישה עלולה להיות כפולה: גם פגיעה בדירוג של האתר מצד גוגל, שמשקיעה משאבים רבים באיתור טקסטים לא מקוריים (ומן הסתם גם מצליחה לעשות זאת), וגם סכנת תביעה מצד בעלי הזכויות על הטקסט (או כל תוכן אחר).

מומלץ לא לנסות להתחכם ולשנות מילה או שתיים, או לשנות סדר של משפטים או פסקאות, אלא להסתמך אך ורק על טקסטים שנכתבו במיוחד למטרת קידום האתר שלכם. המלצה נוספת היא להגן על התכנים שלכם ולהבהיר לגולשים שהם מוזמנים לשתף כל תוכן שהוא בעל ערך בעיניהם - אבל לא להעתיק.

תמונות חינמיות

גם לגבי תמונות ישנה אמונה שגויה לפיה ניתן להשתמש בתמונות שהועלו לרשת. בפועל, ישנם מאגרי תמונות חינמיים ובהחלט כדאי להכיר אותם (רשימה של חלק מהטובים שבהם תמצאו בסוף פסקה זו) - אבל אם מצאתם באופן אקראי תמונה בגוגל, הסיכוי שתוכלו להשתמש בה מבלי להפר זכויות יוצרים אינו גבוה.

אגב, גם אם התמונה שייכת לאתר/אדם שאינם ישראלים, ועובדה זו גורמת לכם לחוש מוגנים - כדאי לחשוב שוב: בעזרת כלים בסיסיים למדי כל גורם יכול לאתר כל שימוש לא מורשה בתמונות ששייכות לו, וכיום גם קל יחסית לתבוע פיצוי גם במדינות רחוקות אלפי קילומטרים.

בהתאם, ההמלצה היא לחפש תמונות לאתר, לפוסטים בפייסבוק, לאינסטגרם וכו' בעיקר במאגרים חינמיים או לחלופין לרכוש תמונות ממאגרי תמונות בתשלום. שימו לב: גם במאגרים התמונות החינמיים ייתכן שחלק מהתמונות הוא עם רישיון מסוים ולכן ישנם תנאים ספציפיים לשימוש בהן. חובה כמובן לבחון היטב כל תמונה בפני עצמה. בכל מקרה, המאגרים החינמיים המומלצים הם creative commons, פליקר, Pixabay, Pexels וגם Unsplash. אגב, גם כשמחפשים בגוגל ניתן להגדיר דרך ה"כלים" הצגת תמונות בעלות סוג רישיון ספציפי.

מידע אודות המתחרים

כחלק מגיבוש אסטרטגיית קידום אפקטיבית, מתבצע בחלק מהמקרים איסוף מידע אודות הפעילות של המתחרים באינטרנט. מחקר מתחרים כולל מעבר על המידע הגלוי לכל, למשל התכנים שמופיעים באתרים שלהם (וגם ברשתות החברתיות) וגם שימוש בכלים מקצועיים - כדי למשל להבין אילו קישורים מובילים לאתרים שלהם, מהו נפח התנועה עבור מילות חיפוש שונות ועוד. חשוב להדגיש כי מדובר בפעולה חוקית לגמרי, וגם כזו שמניבה תועלת רבה.

בכל מקרה, מומלץ להפקיד את מלאכת הקידום בידיים מקצועיות ומנוסות. עם חברה שזוהי המומחיות שלה, כמו לינקשייק קידום אתרים, תוכלו גם לדעת בוודאות שלא מופר שום חוק וגם לא אף כלל של גוגל, ולהיות בטוחים שהתוצאות תהיינה טובות מאוד.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:129
קומיט וכל טופס במתנה