שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > התקבלה בקשת גבר להוציא את הכלבים שהכניסה בת זוגו לבית המגורים המשותף

חדשות

התקבלה בקשת גבר להוציא את הכלבים שהכניסה בת זוגו  לבית המגורים המשותף , צילום: getty images israel
התקבלה בקשת גבר להוציא את הכלבים שהכניסה בת זוגו לבית המגורים המשותף
02/05/2021, עו"ד שלי גולדמן

בית המשפט לענייני משפחה קיבל בקשה שהגיש בן זוג להוצאת הכלבים שהכניסה בת זוגו לבית המגורים המשותף. בני הזוג מצויים  נמצאים בהליכי פרידה אך מתגוררים בבית משותף. נקבע כי  הכנסת הכלבים לתוך הבית בניגוד מוחלט לרצונו ולהסכמתו של בן הזוג הינו מעשה לא מקובל ואין ליתן לו הכשר, ובפרט כאשר לא הוכח  כי הכנסת הכלבים נחוצה והכרחית.

עסקינן בבקשה להוצאת כלבים מבית מגורים משותף. הצדדים מתגוררים כיום ביחד עם ילדיהם בדירת מגורים משותפת עליה רובצת משכנתא.  התובעת (להלן גם: "האישה") הגיעה מבית חילוני וחזרה בתשובה לאחר ההיכרות עם הנתבע, והנתבע דתי ממשפחה דתית. לאחרונה ובעקבות המשבר שפקד את חיי הנישואין של הצדדים חזרה האישה בשאלה והפכה לחילונית. הצדדים החלו בהליכי פירוק שיתוף ואיזון משאבים.  לאחרונה הכניסה האישה  לבית שני כלבים, כלבה אחת בסמוך להתגלעות הסכסוך וכלב נוסף לפני כחודש ימים. בעקבות כך הגיש הנתבע  (להלן גם: "בן הזוג") בקשה דחופה להוציא את הכלבים מתוך הבית.  במסגרת הבקשה עתר בן הזוג למתן צו מניעה לפיו הכלב החדש שהכניסה האישה יוצא מהבית ויוחזר לבעליו, והכלבה השנייה תהיה קשורה בחצר הבית האחורית, וכן לאסור על האישה להכניס אותה לתוך הבית.

לטענת בן הזוג מדובר במעשה מכוון מצד האישה שכן הוא אלרגי לכלבים ולכן היא הכניסה הביתה עם פרוץ הסכסוך כלבה ענקית המסתובבת בבית ועושה את צרכיה בתוך הבית. לטענתו, הכלבה מכרסמת, נושכת חפצים, משירה שיער ומדיפה ריח עז לא נעים בבית. בן הזוג הוסיף וטען כי מדובר בחיה טמאה וניתן לקשור את הכלבים בחצר הגדולה מחוץ לבית, כך שלכל הפחות לא ייכנסו לתוך הבית.

לטענת האישה החלטה להכניס כלבים לבית הייתה החלטה משותפת שלה ושל הילדים. לטענתה, הטרוניה של בן הזוג אינה מובנת שכן הכלבה הראשונה הייתה בבית מזה תקופה ולא ברור כיצד הוא חיי עם הכלבה הראשונה, ועתה הוא אינו מסוגל לחיות עם הכלב החדש וכיצד הטענה כי היותו אלרגי לכלבים הופיעה רק כאשר הכניסה את הכלב השני לבית. לשיטת האישה היא חיה בפחד יומיומי מבן הזוג מחשש שהוא יתקוף אותה והכלבים מהווים עבורה ביטחון.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

כב' השופט מ' שדאפנה פסק כי פסיקת בתי המשפט בעניין הכלבים מתייחסת לבעלי חיים כאל יצורים חיים בעלי רוח ונשמה והפסיקה וגם החוק מעניק להם הגנה. ניתן לומר, כי עפ"י ההלכה היהודית מותר לגדל כלב לצורך שמירה, ובלבד שיהיה קשור ולא יזיק לאנשים (מלבד גנבים וכדומה). אך כמובן, ניתן לדייק מלשון הגמרא, שיש כלב "רע" וכלב שאינו רע, ולא אסרו לגדל אלא "כלב רע".

בהמשך לאמור נקבע כי ניתן לומר ובדומה להלכה היהודית, כי עפ"י האיסלאם, מותר להחזיק בכלב לצורכי ביטחון, ציוד וחקלאות או שירות לעיוורים. לא ניתן להחזיק בבית כלב רע, כהגדרתו בהלכה היהודית, ויש להימנע ככל האפשר מהחזקתו בתוך הבית, אלא אם כן הוא נמצא בבית למטרה מוצדקת לרוב לצורך שמירה על ביטחון. בעולמנו המודרני כיום הכלבים נמצאים כמעט בכל מקום. הם חיים במחיצתנו כמעט בכל מקום, ברובם חיות מחמד שנועדו בעיקר לבידור ושעשוע לילדים, ובנוסף הכלבים נועדו למטרות אחרות של שמירה והשגחה על הבית וכן עוזרים לבני אדם עיוורים. כמו כן, הכלבים מסייעם לשירותי הביטחון והמשטרה בפעילות של מניעת פשע וטרור. משכך למרות היחס השלילי המבואר במקרא ובדברי חז"ל והפוסקים לכלב, ולמרות האיסור לגדל "כלב רע", לא נוכל להתעלם ממעלותיו של הכלב.

מן הכלל אל הפרט נקבע כי עד היום ובחלוף חיים משותפים לתקופה כה ארוכה, האישה לא הצליחה להוכיח כי אכן בן הזוג נהג נגדה באלימות פיזית ומילולית כלשהי ולא הובאה מטעמה כל ראייה להוכחת טענה זו. האישה לא צירפה לתביעתה כל ראייה או אסמכתא לכך, כי בן הזוג הורשע בגין אלימות שהפגין נגדה. עוד יש לציין ולהדגיש, כי תלונת האישה האחרונה שהוגשה למשטרה כנגדו אף נסגרה.

עוד נקבע כי מאחר והצדדים הינם בעלים במשותף של הבית ולשניהם זכויות בבית, זכותו של בן הזוג כבעלים בבית לדרוש לא להכניס כלב לתוך הבית. הדבר דומה להכנסת גבר זר לבית, כאשר אין חולק כי לבעל זכות למנוע זאת מהאישה.

יתר על כן נקבע כי הצדדים ניהלו עד לפרוץ המשבר אורח חיים דתי ועד לאחרונה לא היה להם כלב בבית. הכנסת הכלב לתוך הבית בניגוד מוחלט לרצונו ולהסכמתו של בן הזוג הינו מעשה לא מקובל ואין ליתן לו הכשר, ובפרט כאשר לא הוכח ע"י האישה כי הכנסת הכלבים נחוצה והכרחית. כאמור אין שום מניעה לגדל כלב בתוך הבית, אולם התובעת לא הוכיחה צורך חיוני ונחוץ להחזקת שני הכלבים בתוך הבית.

בית המשפט לענייני משפחה הוסיף וקבע כי לא ניתן להתעלם מהעובדה כי שהייתם של הכלבים בתוך הבית גורמת למטרד ומפריעה מאוד לבן הזוג לנהל אורח חיים תקין ונורמאלי. מהסרטונים שהוגשו רואים ושומעים את התנהלות והתנהגות הכלבים בתוך הבית, הנביחות הלכלוך והעדר הסדר והניקיון.

לסכום, הבקשה התקבלה. נקבע כי על האישה להוציא מיד וללא כל דיחוי את שני הכלבים מתוך הבית. ככל והאישה סבורה כי יש להחזיק בכלבים ולא להרחיקם מהבית, מותר לה להחזיק בכלבים מחוץ לבית בחצר האחורית בכפוף לכך ששניהם יהיו קשורים כל הזמן בשרשרות ולא תותר כניסתם לבית כלל וכלל. 

התובעת  (המשיבה) יוצגה ע"י עוה"ד מאירה אזרד; הנתבע (המבקש) יוצג ע"י עוה"ד אברהם שטרן

תלה"מ 16157-05-20

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:15
קומיט וכל טופס במתנה