שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מה מותר ומה אסור להגיד לשוטר תנועה - כך תשמרו על הרישיון שלכם

חדשות

מה מותר ומה אסור להגיד לשוטר תנועה - כך תשמרו על הרישיון שלכם, צילום: FREEPIK
מה מותר ומה אסור להגיד לשוטר תנועה - כך תשמרו על הרישיון שלכם
13/05/2021, כתיבת מומחים

נסעתם להנאתכם בכביש ולפתע, ניידת מסמנת לכם לעצור בשול הדרך, מה עושים? מודים באשמה? מתווכחים? מראים לו מי הבוס? מוציאים את הטלפון הנייד ומצלמים? כיצד מומלץ לפעול בסיטואציות בהן אנחנו לא בדיוק יודעים איך לדבר עם נציגי רשויות אכיפת החוק בכבישים? בכתבה זו נסביר ונציע טיפים שיאפשרו לנו לצלוח מצבים כאלו.

ראשית כל, נניח וחלפנו על פני תמרור עצור ולא עצרנו. אולי לא רצינו, אולי התמרור היה מוסתר מאחורי רכב חונה או עץ מלבלב. נניח ששוטר תנועה ראה את זה והוא ניגש אלינו. מה לעשות? להודות באשמה? לברוח? להגיד "לא היה, ולא נברא"? ובכלל, מה המטרה שלנו בכל הסיפור הזה – להתחמק מדו"ח? לשכנע את השוטר להימנע ממתן הדו"ח מלכתחילה, או דווקא לפעול כעת בכדי שבהמשך נבטל אותו בבית משפט? להתייעץ עם עורך דין תעבורה?

 

 

לצבור נסיבות מקלות

ובכן, יש דברים שאנחנו יכולים לעשות כדי להשפיע על התנהלות ותהליך ביטול הדו"ח בבית משפט, שאנחנו יכולים ליישם עוד במפגש עם השוטר, טרם בכלל חשב על זה. ראשית כל, יהיה זה נבון לצלם את מה שקרה במקום. בין אם יש ברכב מצלמת דרך, שמאפשרת לזהות מה הרכב עשה, ומה הייתה האינטראקציה עם השוטר – ובין אם משתמשים בטלפון, כדי לצלם את התמרור שהוסתר מאחורי מבנה ארעי או קבוע בנוף. המטרה היא לאסוף נסיבות מקלות, סיבות בעבורן שיקול הדעת של הנהג יכול להיראות סביר, בנסיבות הקיימות.

שהרי, יש חוק אשר יש לפעול לפיו – ובסופו של יום, השופט עלול להרשיע את הנהג בביצוע העבירה ועם זאת – אם השופט רואה שהדבר קרה בתוך הקשר, שהופך את הסיטואציה "להגיונית" יותר, משמע – תמרור עצור פשוט לא היה בשדה הראייה – הרי שזה יכול להשפיע על התנהלות המשפט.

התנהלות מול שוטר ומול דו"ח

כמובן, ניתן לדרוש מהשוטר לציין בדו"ח כי הנהג כופר באשמה. יתרה מכך, יש כאלו שימליצו שהנהג עצמו יהא זה שיכתוב את הדבר ויסביר את עמדתו באופן "פומבי" ומוצהר. אם השוטר יהיה זה שיכתוב את הגרסא לאירועים, ניתן לדרוש שיראה את שכתב – כדי לוודא שהפרטים המופיעים הם אלו שנאמרו. ואם יש שוטרים נוספים באירוע – אפשר לדרוש לרשום גם את פרטיהם, כדי שניתן יהיה לזמן אותם כעדי הגנה במשפט. כן, השוטר מתבקש מטעם הנחיות תפקידו, כנראה, לעשות זאת.

מה לעשות, מה לא לעשות?

ובכך, אנחנו מקבלים דוגמה – לעימות מול השוטר. אנחנו לא מקללים, לא בורחים, לא מכחישים – אלא רק נותנים את הגרסא שלנו לאירועים, את ההקשר בו הדבר התרחש – אם בכלל, ומעלים את הכל "על הדף". מה כן להגיד לשוטר תנועה?

1.   שהנהג כופר באשמה

2.   לדרוש לראות את הדוח/לכתוב את הדו"ח עצמאית

3.   לדרוש לרשום פרטי זיהוי של שוטרים אחרים

מה לא להגיד, או לעשות, בעת מפגש עם שוטר:

1.   לברוח

2.   להתעלם

3.   להעמיד פנים שהנהג לא ראה

כל זה, יכול להיראות כאילו זה נעשה בכוונה, ועל כן מתאים לעבירה של אי ציות לשוטר, כמו גם הימלטות.

יתרה מכך, מה לא להגיד, ולעשות?

4.   להודות "באשמה"

5.   להתנצל

6.   לקוות שהשוטר יבטל את הדו"ח מתוך חמלה

מדוע לא? הרי כולנו מכירים מקרה או שניים לפחות, בהם אדם הודה באשמתו לכאורה – והמשיך את יומו בחסד אלוהים, מבלי לקבל דו"ח ומה לא. ובכן, ייתכן שהדבר יתרחש, אלא שאם מודים, מתנצלים ובאופן כללי תולים את זה בשוטר – אז גם פותחים פתח, לכך שההודאה תירשם בדו"ח. ואם מגיעים למשפט, אין זה משרת את ביטול הדו"ח, באם רוצים ונכון יהיה לבטל אותו.

פרטים אלו ועוד, ניתן לקבל ולשמוע בייעוץ אישי עם עורך דין תעבורה, שיכול להאיר אור על חלקים אלו ואחרים במפגש מול רשויות החוק, והתנהלות עם דו"חות, ושלל דברים קשורים בהקשר זה.

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:175
קומיט וכל טופס במתנה