שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מחיר מחירון - אורים ותומים או נקודת התייחסות?

חדשות

מחיר מחירון - אורים ותומים או נקודת התייחסות?, צילום:
מחיר מחירון - אורים ותומים או נקודת התייחסות?
30/05/2021, כתיבת מומחים

שוק מכירת רכב יד שנייה בישראל הוא תחום רווי וקשוח, על אחת כמה וכמה עבורנו כישראלים, האוהבים להתמקח ולהשיג את המחיר הזול ביותר. כדי לנסות ולקבע הסכמה אחידה ולהגיע לעמק השווה, הומצא מחירון הרכב. האם המחירונים השונים אכן מהווים אורים ותומים או שהם נקודת התייחסות והשוואה בלבד?

תהליך מכירת / קניית רכב

שוק מכירת הרכבים, בעיקר רכבים יד שנייה, הפך בשנים האחרונות לשוק מוצף ומאתגר, בעיקר אם אתם מנסים למכור את הרכב אופן עצמאי. תחזוק מודעת פרסום, התעסקות עם מתעניינים לא רציניים וניסיונות משא ומתן במטרה להגיע למחירי רצפה, מתארים רק חלק קטן מהתהליך של מכירת הרכב.

בין אם אתם מחפשים לקנות רכב חדש, יד שניה או רכב 0 ק"מ, סביר להניח כי תמצאו את עצמכם מעיינים, בודקים ומשווים מחירוני רכב שונים כדי לקבל החלטה סופית לגבי המחיר שתדרשו עבור הרכב שלכם ו/או המחיר שתשלמו עבור הרכב החדש שאתם מעוניינים לקנות.

 מה זה בעצם מחירון רכב?

מחירון הרכב בישראל נחשב למחירון דינמי ומשתנה במיוחד, באופן המשפיע על כל שוק הרכבים הישראלי. מטרתו של מחירון הרכב היא ליצור סוג של הסכמה אחידה בין הצרכנים, על עלויות ומחירו המקובל של רכב מסוג ודגם מסוים.

ברמה המעשית, מדובר בחוברת מתעדכנת אחת לשנה, המחולקת לפי יצרנים, דגמים, שנות ייצור ומאפיינים נוספים, המשפיעים על תמחורו של הרכב. כמו כן, המחירונים השונים כוללים בתוכם גם מאפיינים המתייחסים בעיקר לרכבים יד שנייה, כמו קילומטראז', מספר בעלים קודמים (ידיים), התיישנות ועוד, כך שניתן לקבל במחירונים אלו תמונה כללית לגבי המחיר המתאים הן לרכבים חדשים והן לרכבים יד שנייה.

למה צריך מחירון רכב?

סביר להניח ששאלתם את עצמכם את השאלה מי צריך בכלל מחירון רכב? הרי ישנם הרבה מוצרים יד שנייה שנמכרים בשוק- מכשירים ניידים, ריהוט ועוד, ואין עבורם מחירונים הקובעים את מחירם הריאלי ובכל זאת אנשים יודעים ומצליחים לבצע עסקאות אלו, גם מבלי להיעזר במחירונים.

מלבד השוק הקשוח והניסיון להגיע לסוג של ערך מוסכם בתחום הרכבים, ישנם עוד שתי סיבות עיקריות. האחת היא, שעסקת רכב היא עסקה בסכומים גבוהים יחסית, ולכן מרבית האנשים נזקקים לעזרה בתמחור הוגן. השנייה, היא היותם של הרכבים מבוטחים ו/או משועבדים, ולפיכך החברות השונות מבקשות לקבוע ערך מוסכם עליו ניתן לבסס את הביטוח או ההלוואה.

האם המחירון קובע באופן מוחלט?

התשובה לשאלה זו מתחלקת למעשה לשני חלקים. כפי שהזכרנו, חברת הביטוח מסתמכת באופן בלעדי על מחירון הרכב. ולכן במקרה של מקרה ביטוחי, הפיצוי ייקבע על פי מחירון הרכב.

לעומת זאת, בעסקאות ממכר רכב, המצב קצת שונה. מחירון הרכב אמנם משמש כבסיס לקביעת המחיר, אך מחירי השוק נקבעים בעיקר על פי היצע וביקוש. כך שניתן למצוא רכבים הנמכרים מעל מחיר המחירון הנקוב וכן להיפך.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:171
קומיט וכל טופס במתנה