שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אי נעימות כספית - כך תתמודדו עם מצבי מבוכה פיננסיים

חדשות

אי נעימות כספית - כך תתמודדו עם מצבי מבוכה פיננסיים, צילום: pexels
אי נעימות כספית - כך תתמודדו עם מצבי מבוכה פיננסיים
14/06/2021, כתיבת מומחים

החיים מפגישים אותנו לא פעם עם מצבים מביכים שקשורים בכסף - בין אם כאשר מישהו מחטט לגבי גובה המשכורת שלנו, או כאשר אנו נדרשים לחלוק תשלום של מתנה משותפת ויקרה לחברים רגע אחרי הוצאה משמעותית ולא מתוכננת. אז מה עושים וכיצד מתמודדים? הנה כמה הצעות

בחסות בנק לאומי

לפי הסקר האחרון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ההכנסה הכספית הממוצעת ברוטו לחודש במשקי בית עומדת על כ-22.5 אלף ש"ח וההוצאה על כ-13 אלף ש"ח. מספר הנפשות הממוצע במשקי בית יהודיים בישראל הוא 3.1, מספר המפרנסים הוא 1.5 ורוב ההכנסות מגיעות עבודה ולאחר מכן מקצבאות, תמיכות, פנסיות וקופות גמל.

על פניו, הנתונים מעודדים ומצביעים על יחס חיובי בין ההכנסות וההוצאות הממוצעות במשק בית בישראל. אבל בפועל, כל אחד ואחת מאיתנו נתקלים על בסיס קבוע בסיטואציות של מצבי מבוכה פיננסיים. אז מה עושים בכל מצב כזה ואיך יוצאים מהפלונטר החברתי? הנה כמה נסיבות שכיחות והמלצות על התמודדות נכונה:

1. כמה אתם מרוויחים?

השאלה הכי שכיחה וגם הכי מביכה קשורה לתלוש המשכורת. לא משנה אם אתם עצמאיים או שכירים, סביר להניח שהחברים או אפילו המשפחה מאוד רוצים לדעת כמה אתם מרוויחים. כאן, יש הבדל בין בחירה שלכם לשתף מישהו אחר בכמה כסף קיבלתם בזכות העלאה או בונוס – לבין מצב שבו מישהו אחר מעלה את השאלות האלה ולמעשה מחטט אצלכם בכיס.

הפתרון הכי טוב הוא לשמור על כנות. היות ואתם כמובן ממש לא חייבים לענות על שאלות שגורמות לכם להרגיש לא בנוח, אז לגיטימי לציין בנחישות שזה לא נושא שנוח לכם לדבר עליו. מנגד, עדיף לא להתחמק כי זה רק ידחה את הקץ ועלול לגרום עוד יותר חוסר נעימות לכל הגורמים המעורבים.

2. אפשר הלוואה?

שאלה פחות נפוצה אבל הרבה יותר מביכה תדרוש מכם להשתתף באופן מעשי בהוצאות של מישהו אחר. אם למשל מבקשים מכם הלוואה אבל רק הרגע חתמתם על חוזה של לקיחת משכנתא לכמה שנים קדימה, יכול להיות שלא תצליחו לעמוד במעמסה הכלכלית אפילו אם מאוד תרצו לעזור.

הדרך להתמודד עם בקשות כאלה היא להיכנס אל עובי הקורה כדי לבדוק את הנסיבות. ככל שהנסיבות דחופות יותר ומערכת היחסים ביניכם לבין המלווה קרובה יותר, אולי דווקא כן תרצו להתגמש ולהשתתף. אבל אם ההלוואה שמבקשים מכם היא כדי לממן חופשה או אוטו חדש, אולי עדיף לסרב בנימוס.

3. רוצים להשתתף במתנה?

התנהגות נורמלית בין חברים מבוססת על חלוקה שווה בשווה. גם אם יצאתם לאכול והחשבון קצת גבוה יותר ממה שתכננתם, אין טעם לעשות מזה סצנה ואפשר להסתפק בבדיקה כללית שתוודא שאין טעויות בחשבון. עם זאת, יש נסיבות מעט יותר מביכות שבהן מבקשים מכם להשתתף במתנה יקרה שבכלל לא הייתה בתוכניות.

המצב הכלכלי שלכם ושל בני המשפחה או החברים אף פעם לא יהיה זהה. אז אם אלו חברי אמת, כנראה שתרגישו בנוח להגיד להם שעכשיו זה לא ממש הזמן המתאים עבורכם לשלם מאות או אלפי שקלים על מתנה ליום הולדת. אם אתם לא מרגישים מספיק קרובים, תוכלו להעמיד אלטרנטיבה ולהצביע על מתנה שאתם מעדיפים לקנות לבד.

בסופו של דבר, מצבי מבוכה פיננסיים הם חלק מהחיים וצריך ללמוד להתמודד איתם. אתם יכולים להתעודד בזה שמצבים לא אידיאליים עבורכם גורמים תחושת חוסר נעימות גם לאנשים אחרים, אז אולי הם מלכתחילה יימנעו מהם. 

כתבה זו אינו מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:38
קומיט וכל טופס במתנה