שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שינוי הסמכת עורכי דין – כל מה שצריך לדעת

חדשות

שינוי הסמכת עורכי דין – כל מה שצריך לדעת, צילום: FREEPIK
שינוי הסמכת עורכי דין – כל מה שצריך לדעת
21/07/2021, כתיבת מומחים

 

הוועדה לבחינת מתכונת ההסמכה בעריכת דין, בראשות נשיא בית המשפט המחוזי (בדימוס) כבוד השופט דוד חשין, מונתה על ידי שר המשפטים בסוף שנת 2020. הוועדה התבקשה על ידי שר המשפטים לבחון את מתכונת ההסמכה בעריכת דין, ובנוסף הוועדה התבקשה לבחון את מסלול ההכשרה והאפשרות לקביעת בחינה חדשה לסינון בשלב מוקדם של הלימודים, ולבחון את מתכונת בחינת ההסמכה. הוועדה כוללת נציגים מלשכת עורכי הדין בישראל, נציגים מהאקדמיה, נציג מטעם המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג), נציג של התאחדות הסטודנטים ונציגים ממשרד המשפטים.

כדאי לדעת כי במשך שנים רבות העלו המתמחים בעריכת דין טענות שונות על אופן ההתנהלות בתהליך ההסמכה של עורכי דין, לכן הוחלט להקים את הוועדה בראשות השופט בדימוס דוד חשין. הטענות של המתמחים עלו בעקבות הירידה בשיעור ההצלחה בבחינת לשכת עורכי הדין.

אילו שינויים צפויים בעקבות הדיונים בוועדה?

ב-1 ביולי 2021 התכנסה הוועדה לבחינת מתכונת ההסמכה בעריכת דין ובמהלך הדיונים התקבלו מספר החלטות. במהלך הדיונים יצאו הדלפות מהוועדה שגרמו לסערה ולדרמה בלשכת עורכי הדין. שתי החלטות שהודלפו לתקשורת במהלך דיוני הוועדה הן:

●    החלטה לקיצור תקופת ההתמחות, על פי ההדלפות שפורסמו בתקשורת ועדת חשין ממליצה על קיצור תקופת ההתמחות לשנה בלבד, במקום שנה וחצי כיום.

●    החלטה להקדים את מבחני לשכת עורכי הדין, על פי ההדלפות מסתמן כי הוועדה תמליץ לשר המשפטים להקדים את מבחני לשכת עורכי הדין עוד לפני ההתמחות, בדומה ללשכת רואי החשבון, כלומר לקיים את מבחני הלשכה מיד אחרי סיום הלימודים ועוד לפני ההתמחות. כיום, מבחני הלשכה נערכים לאחר ההתמחות.

ההחלטות טרם פורסמו ברבים מאחר והוועדה מעבירה את החלטותיה לאישור של שר המשפטים גדעון סער. ראוי לציין כי ההחלטה להקדים את מבחני לשכת עורכי הדין ולקיימם מיד לאחר סיום הלימודים היא החלטה חברתית חשובה עבור המתמחים מאחר ובמצב זה הם לא יידרשו להשקיע שנה נוספת מזמנם לפני שהם יגלו אם ביכולתם לעבור את מבחן ההסמכה המאתגר.

למעשה, ההצעה המתגבשת ככל הנראה בוועדת חשין היא שהמתמחים בעריכת דין יעברו הכשרה במשך 14 שבועות במכון ייעודי שיוקם להכשרת מתמחים, ובסוף התקופה הם ייבחנו בדין מהותי ובסדרי דין. בסיום תקופת ההתמחות, לפי המלצות הוועדה התמחות לשנה בלבד, המתמחים ישלימו את בחינת ההסמכה של הלשכה בשני חלקים נוספים – ניסוח משפטי ודיני אתיקה.

כיצד השינויים ישפיעו על הענף ועל בחירת מוסד הלימודים?

אחת המטרות של ועדת חשין היא למנוע הצפה של השוק בעורכי דין, ובנוסף המטרה היא להעלות את רמת המשפטנים בישראל. בשנים האחרונות עלו טענות רבות כלפי לשכת עורכי הדין, הטענות הן שהלשכה מעוניינת לשמר אחוז הצלחה נמוך במבחני ההסמכה כדי לעצור את ההצפה של עורכי דין בשוק. טענה נוספת היא שמתכונת ההסמכה הנוכחית אינה מקנה את הכישורים והמיומנויות הנדרשים לעורכי דין לכן הציבור המקבל שירות נפגע.

במצב הנוכחי יש מתמחים רבים בעלי השכלה משפטית שסיימו את תקופת ההתמחות בהצלחה, אך בגלל מבחן ההסמכה הקשה, הם אינם מצליחים לעבור את הבחינה ולקבל רישיון עריכת דין.

החלטות הוועדה עומדות להשפיע גם על מועמדים המעוניינים להירשם ללימודי משפטים. חשוב לזכור כי יש ביקוש רב ללימודי משפטים במכללות ובאוניברסיטאות, לכן תנאי הקבלה נחשבים לקשים. אם הוועדה תחליט על שינוי בהסמכת עורכי דין אנו צפויים לראות שינוי בביקוש לימודי משפטים במכללה מאחר ובשנים האחרונות שיעור ההצלחה בבחינת הסמכה של הלשכה גבוה יותר אצל מתמחים שלמדו באוניברסיטה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:250
קומיט וכל טופס במתנה