שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > סמים בצבא – כיצד הצבא מתייחס לעבירות סמים?

חדשות

סמים בצבא – כיצד הצבא מתייחס לעבירות סמים?, צילום: unsplash
סמים בצבא – כיצד הצבא מתייחס לעבירות סמים?
19/08/2021, כתיבת מומחים

בזמן שמתנהל ויכוח לא פשוט בציבור הישראלי וכן בקרב פוליטיקאים ממפלגות שונות, כיצד לנהוג עם עבירות סמים קלות, האם יש להסכים ללגליזציה ולמנוע אפשרות מהמדינה להעניש אנשים שבוחרים להשתמש בסמים קלים להנאתם, הרי שבצבא פועלים בכיוון ההפוך.

במשך שנים, ישנו מאבק נגד עבירות סמים בצבא, בין אם זה מצד חיילים בסדיר, קבע או מילואים. בשנים האחרונות, למרות שהיו לא מעט טענות שצריך להקל, הרי שהצבא בחר דווקא להחמיר את הענישה וכן להילחם בצורה הרבה יותר משמעותית נגד עבירות אלו.

כך למשל, בקיץ 2021 החליט הצבא לעשות רפורמה בתחום, ובין היתר קבע עונשים חדשים, כולל שלילת הטבות ללוחמים, שלילת מענקי שחרור ופיקדון ועוד. ההחלטה נבעה, בין היתר, מהעובדה שבשנה הקודמת נפתחו קרוב לאלפיים תיקים חדשים שקשורות לעבירות סמים.

בנוסף, הצבא גם יצר בקמפיינים רחבים בקרב חיילים, כנגד עישון ושימוש בסמים באופן כללי.

יש היגיון רב בהחלטה של הצבא להילחם בעבירות סמים בקרב חיילים. מעבר לכך שהצבא זקוק לחיילים כשירים לתפקוד ושירות כל הזמן, בלי השפעות של חומרים כאלה ואחרים, הרי שהצבא רואה את עצמו כגורם מחנך, גוף בעל השפעות הן כלפי החיילים שמשרתים בו והן כלפי חוץ, בקרב הציבור הרחב ובפרט בקרב בני נוער ששואפים להתגייס ולשרת אותו. לכן, הוא חייב להילחם בעבירות סמים, קלות כקשות.

מה קורה לחיילים שמבצעים עבירות סמים?

אם באזרחות, יש אפשרות ליהנות מהקלות שונות וייתכן שביצוע עבירת סמים (כל עוד מדובר על שימוש עצמי ובסמים קלים) לא ישפיע כלל, הרי שבצבא זה שונה לגמרי. חיילים שנתפסים משתמשים בסמים בזמן שירותם הצבאי, יעמדו למשפט צבאי והמערכת תעשה כל מה שניתן בשביל להעניש אותם בחומרה. המטרה של המערכת, היא לא רק להעניש לצורך העונש, אלא גם למען יראו וייראו, כלומר למנוע מחיילים אחרים להשתמש.

העונש על עבירות סמים בצבא

שימוש בסמים במהלך השירות הצבאי, מוביל לרישום פלילי באזרחות, מה שיכול לפגוע בסיכוי של החייל לעבוד בשורה ארוכה של עבודות, כמו כן, הוא יצטרך לשאת בעונש מאסר, זכויות רבות שלו כחייל יילקחו ממנו, וסביר להניח שהוא לא יוכל לחזור לשרת בתפקידו הקודם, במידה והוא שירת כלוחם או בתפקיד משמעותי אחר.

צריך לציין, שהענישה איננה אחידה. באופן טבעי חייל שמשתמש בסם מסוים ייענש בצורה מסוימת, בעוד שעבירות של גידול או סחר, הן הרבה יותר משמעותיות ולכן גם הענישה תהיה יותר משמעותית. זה נכון לא רק לצבא אלא גם באזרחות. ההבדל הוא שהצבא דואג לראות כל סם שנמצא בפקודת הסמים כשימוש אסור, והוא דואג להעניש בחומרה על כל ביצוע עבירה.

מי יכול לעזור לחייל?

חייל אשר מוצא את עצמו מואשם בעבירות סמים בצבא, צריך לשכור את שירותיו של עורך דין צבאי. מדובר על עורך דין שמתמחה בדין הצבאי, ומייצג חיילים בין אם זה כחלק משירותו בצבא ובין אם זה כעורך דין באופן פרטי.

חשוב מאוד לשכור את שירותיו בשלב מוקדם, על מנת שהוא יוכל לייצג את החייל מהשלב הראשון של החקירה, ולא להשאיר אותו לבד מול חוקרי המשטרה הצבאית. גם לחייל אשר חשוד בביצוע עבירות בכלל ועבירות סמים בפרט, יש זכויות מסוימות אשר הצבא חייב להקפיד עליהן. זה תפקידו של עורך דין צבאי אשר מייצג אותו.

במסגרת תפקידו הוא ידאג להדריך את החייל כיצד לנהוג, והוא ינסה להפריך את טענות הצבא על מנת להוכיח שהלקוח שלו חף מפשע ולא ביצע שום עבירה.

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:103
קומיט וכל טופס במתנה