שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביטול הליך חדלות פירעון – מהן הסיבות לכך

חדשות

ביטול הליך חדלות פירעון – מהן הסיבות לכך , צילום: FREEPIK
ביטול הליך חדלות פירעון – מהן הסיבות לכך
18/01/2022, כתיבת מומחים

הליך חדלות פירעון הוא הפתרון המשפטי היעיל ביותר למחיקת חובות שעה שחייב צבר לחובתו חובות כספיים ואין ביכולתו לפרוע אותם. במסגרת הליך חדלות פירעון צפוי החייב לעבור מספר תחנות מרכזיות הטומנות בחובן שלבים שונים ופעולות שונות אשר עליו לבצע. בסיום ההליך וככל והחייב יעמוד בהתחייבויותיו, יינתן לו בסיום ההליך צו הפטר.

חייבים רבים סבורים כי הליך חדלות פירעון הינו הליך מובטח אשר בסיומו יקבל החייב את צו ההפטר ויוכל ליהנות ממחיקת החובות. האמת היא, כי במסגרת הליך חדלות פירעון החייב מוכרח לנהוג בשנה זהירות וניקיון כפיים שאם לא כן צפוי בית המשפט לבטל את ההליך ולהשיב את ההגבלות שהוטלו על החייב לתוקפן. מומלץ להיוועץ עם עורך דין פשיטת רגל בטרם יינקט הליך משפטי כלשהו.

 

 

הליך חדלות פירעון על קצה המזלג – מה טומן ההליך המשפטי וכיצד יכול חייב לפתוח בהליך זה

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי תשע"ח – 2018 הינו הבסיס המשפטי להליך מחיקת חובות ופשיטת רגל. חייב אשר צבר לחובתו חובות כספיים רשאי לפתוח בהליך חדלות פירעון כאשר בסיומו יקבל צו הפטר ויוכל לצאת לדרך חיים חדשה נטולת חובות ונושים. חוק חדלות פירעון שם לעצמו למטרה לשקם את החייב ולדאוג כי האינטרסים שלו במסגרת ההליך ישמרו והוא אכן יוכל לעבור הליך שיקום אפקטיבי.

במסגרת הליך חדלות פירעון צפוי הממונה על ההליכים ליתן צו כינוס נכסים לנכסי החייב ובאמצעותם לפרוע את החובות אשר צבר. כינוס נכסים הוא אחד מהשלבים הקשים ביותר עבור חייב במהלך ההליך כולו וללא ספק יכול להסב לו עוגמת נפש לא קטנה. יחד עם זאת, באמצעות כינוס נכסים אפשר להבטיח את מקסום ההליך ופירעון החובות באופן המירבי שניתן. כמו כן, במסגרת הליך חדלות פירעון צפוי החייב להגבלות נוספות אחרות כגון צו עיכוב יציאה מהארץ במסגרתו לא יוכל לעזוב את תחום שטח מדינת ישראל ללא היתר מיוחד מבית המשפט.

המקרים בהם רשאי בית משפט להורות על ביטול הליכי חדלות הפירעון – האם זה אפשרי?

במסגרת הליכי חדלות פירעון חייב מוכרח לעמוד בכל התוכניות שנקבעו בעניינו ללא חריגות או ביטולים. ככל והחייב לא יעמוד במסגרת התוכנית או לא ישתף פעולה עם הגורמים הרלוונטיים עלול הוא להביא לביטול ההליך והשבת הסנקציות שננקטו כנגדו טרם פתיחת ההליך. בין המקרים הנפוצים בהם רשאי בית משפט להורות על ביטול הליך חדלות פירעון ניתן למצוא את המצבים הבאים:

●    החייב הסתיר נכסים ונהג שלא בתום לב. במסגרת הליכי חדלות פירעון יכונסו נכסיו של החייב וימכרו לצורך פירעון החובות שצבר. ככל ולחייב נכסים רבים עלול הוא לעמוד במצב בו נכסיו מופקעים לטובת קופת הנשייה. חייב אשר יסתיר נכסים הקיימים לו ולא ישקף את מצבו הכלכלי האמיתי עלול להביא לביטול ההליך .

●    החייב המשיך לצבור חובות חרף קיומו של הליך חדלות פירעון. במסגרת הליך חדלות פירעון על החייב להתמיד בהליך ולא לצבור חובות חדשים. ככל והחייב צובר חובות חדשים עלול הוא להביא לסיום ההליך המשפטי והשבת ההגבלות אשר הוטלו עליו לקדמותן.

●    החייב אינו עומד בתנאים אשר נקבעו בעניינו במסגרת הליך חדלות הפירעון. במסגרת ההליכים המשפטיים צפוי החייב לעבור מספר תחנות עיקריות אשר ככל ולא יעמוד בהן עלול המותב המשפטי להורות על ביטול ההליך. לדוגמה, ככל והחייב לא יעמוד בתוכנית התשלומים אשר נקבעה בעניינו ולא יפרע את החובות עלול בית המשפט להורות על ביטול ההליך כולו.

ההשלכות של ביטול הליך חדלות פירעון. מה ניתן לעשות עם זה וכיצד ניתן לבטל את ההחלטה

ככל ובית המשפט יחליט להורות על ביטול הליכי חדלות פירעון הרי שההגבלות אשר הוטלו על החייב קודם לכן ישובו לתוקפן. אין צורך להרחיב אודות הגבלות אלו וההשלכות על החייב ובני משפחתו. ביטול ההליך המשפטי למעשה מחזיר את החייב שנות אור אחורנית ומעמיד בסיכון את הצלחתו במחיקת החובות ופתיחת דף חדש בחייו.

כאשר מתקבלת החלטה שיפוטית המורה על ביטול ההליך הרי שיש תיכף ומיד לבדוק מה היה הגורם לביטולה. ככל ומדובר במעידה חד פעמית של החייב יש להגיש בקשה מתאימה למותב המשפטי ולבקש להורות על ביטול ההחלטה. חשוב לפרט ולנמק מדוע החייב מעד ומהן הדרכים אשר ינקוט על מנת להבטיח שמקרה דומה לא ישוב על עצמו.

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:193
קומיט וכל טופס במתנה