שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אחרי 23 שנים: תושבי עין הוד יקבלו חלק מהשטח שהופקע מהם לצרכי ציבור

חדשות

אחרי 23 שנים: תושבי עין הוד יקבלו חלק מהשטח שהופקע מהם לצרכי ציבור, צילום: צילום: גטי ישראל
אחרי 23 שנים: תושבי עין הוד יקבלו חלק מהשטח שהופקע מהם לצרכי ציבור
01/06/2017, עו"ד שלי גולדמן

ביהמ"ש קבע כי התנהגות המועצה המקומית לב השרון מצביעה באופן ברור על זניחת מטרת ההפקעה, שכן מאז כניסתה לתוקף של תוכנית לשינוי תוכנית המתאר חלף פרק זמן בלתי סביר באופן קיצוני של למעלה מ-30 שנה, שבהם לא נעשה דבר, לא הוקם כל בניין ציבורי והשטח המופקע עומד ריק ושומם

בית המשפט לעניינים מנהלים קיבל עתירה לביטול הפקעה שהגישו זוג תושבי עין הוד שחלק משטח שבבעלותם הופקע על ידי המועצה האזורית "לב השרון" לפני כ-23 שנים, וקבע כי התנהגותן של המועצה והועדה המקומית במקרה זה מצביעה באופן ברור על זניחת מטרת ההפקעה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

העותרים, תושבי עין הוד אשר חלק ממגרשם הופקע על ידי המשיבות – המועצה המקומית "לב השרון" וכן הועדה המקומית "לב השרון" – טענו כי המשיבות זנחו את מטרת ההפקעה שכן במקרקעין שהופקע מהם לטובת צרכי ציבור לא הוקם כל בנין ציבורי. עוד נטען כי מאז כניסתה לתוקף של התכנית, שהיא הבסיס להפקעה, ועד להגשת העתירה, חלפו למעלה מ-30 שנה.

העותרים הוסיפו כי המשיבות סללו כביש בתוך שטחם שלא הופקע, דבר אשר מהווה לטענתם הסגת גבול, וביקשו לחייב את המשיבות "להוציא" את הכביש אל מחוץ למקרקעין ולחייבן בתשלום פיצוי כספי בגין כך.

המשיבות טענו מנגד כי המטרה הציבורית שבבסיס הפקעת השטח מעולם לא נזנחה, והיא שרירה וקיימת כיום יותר מתמיד.

השופט צבי דותן קיבל את העתירה בחלקה וציין כי על פי הפסיקה, אם המטרה הציבורית ששימשה בסיס להפקעה חדלה מלהתקיים, ההפקעה מתבטלת והמקרקעין מוחזרים לבעלים שמהם הופקעו. השופט הוסיף כי פרק הזמן ממועד פרסומה של התוכנית לשינוי תוכנית המתאר המקומית בשנת 1985, ועד להגשת העתירה בשנת 2016 הוא למעלה מ-30 שנה. מדובר בפרק זמן בלתי סביר באופן קיצוני, הבהיר השופט, שבו לא נעשה דבר, לא הוקם כל בניין ציבורי, ומלבד עשביה ומספר עצים השטח המופקע עומד ריק ושומם.

עוד נקבע כי התנהגות המשיבות במקרה זה מצביעה באופן ברור על זניחת מטרת ההפקעה, שכן אלו לא עשו עד כה דבר למימוש המטרה הציבורית בשטחם של העותרים, וכי נכון להיום, אין גם כל תכנון ביחס לשטח הזה, ומלבד אמירות כוללניות, סתמיות ולא קונקרטיות, המשיבות אף אינן יודעות להצביע ולומר מהו הצורך הציבורי בשטח הזה, ומה אמור להיבנות, אם בכלל, בשטח הזה בעתיד. נוכח האמור, קבע השופט, הנזק הנטען לציבור מביטול ההפקעה הוא במידה רבה תיאורטי וספק אם קיים.

חלקה של העתירה הנוגע לביטול הפקעה התקבל. יתר התביעות שהגישו העותרים ימשיכו להתברר בבית המשפט האזרחי.

 

עת"מ 38067-03-16

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:253
קומיט וכל טופס במתנה