שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מדריך לעוברים במכס – המותר והאסור

חדשות

מדריך לעוברים  במכס – המותר והאסור , צילום: עו"ד ורד כהן, עו"ד רענן בר -און. צילום: יח"צ
מדריך לעוברים במכס – המותר והאסור
06/10/2016, עו"ד ורד כהן עו"ד רענן בר-און

ימי החגים בעיצומם, ועל פי ההערכות בענף הנסיעות – כחצי מיליון ישראלים יצאו השנה לחופשה בחגי תשרי. חלק מהם ייתפסו על ידי פקידי המכס ועלולים לשלם קנסות כבדים. מה עליכם לדעת כדי להימנע מכך?

מידי שנה, אלפי ישראלים טסים לחופשות בחו"ל במהלך חגי תשרי, כשחלקם כלל לא מודעים לכללי ההתנהלות במכס ועושים טעויות שעולות להם אלפי שקלים. יש אין ספור דוגמאות לכך. זוג שוחר אומנות רכש בתערוכה בלונדון ציור יקר של אביגדור אריכא שעלה להם 38 אלף דולר. הזוג ניסה להיכנס לישראל עם הרכישה החדשה מבלי להצהיר עליה.

אדם שהתארח אצל סבתו בארה"ב, ובתום השהות קיבל ממנה מתנה – 35 אלף דולר בהמחאה בנקאית, נתפס במכס משום שלא ידע כי עליו להצהיר על המתנה הכספית שקיבל מסבתו.
יהלומן נתפס כשהוא מנסה להכניס לארץ חבילת יהלומים. נוסע אחר ניסה להכניס חלקי חילוף לאופנוע. שני נוסעים ניסו להבריח למעלה מ- 100 קרטוני סיגריות. רואה חשבון נתפס כאשר באמתחתו בגדים בשווי אלפי דולרים.

מידי שנה, לפני חג הסוכות נעשים נסיונות להבריח לישראל כמויות של אלפי אתרוגים ממדינות שונות. כך למשל, נתפסו 400 אתרוגים אצל 3 נוסעים שניסו להכניסם לארץ.

אדם אחר נתפס עם כמות גדולה של גלולות ויטמינים בשווי 100 אלף שקל.
קיבצנו עבורכם כמה טיפים להתנהלות נכונה במכס.

הוצאת   חפצים   מהמכס

נוסע שנוטל עימו חפצים בערך כולל העולה על 200 דולר, ורוצה להוציא אותם מהארץ ולהחזירם – צריך להצהיר על כך בפני פקיד המכס באולם היוצאים, ולמלא טופס הצהרת נוסע על יצוא זמני של חפצים נלווים. עם שובו לארץ – עליו להציג את הטופס בפני פקיד המכס כדי שלא יחוייב בתשלום מסי יבוא (מכס, מס קניה ומע"מ). מוצרים שנרכשים בחנויות ה"דיוטי פרי" נחשבים לצורך תשלום מסים כחלק מהמוצרים שרוכשים בחו"ל, לכן ההנחיות הבאות חלות גם עליהם.

הוצאת  והכנסת  כספים  לישראל – היוצא או הנכנס לישראל צריך לדווח על כספים שהוא נוטל עימו, כאשר הסכום החב דיווח הוא 100 אלף שקל ומעלה. זאת במזומנים, המחאות בנקאיות והמחאות נוסעים. לכן, בדוגמא של האדם שקיבל מסבתו המחאה בנקאית אשר שווייה עמד על 120 אלף שקל היה עליו להצהיר על כך בכניסתו לארץ. במקרה אחר נתפס גבר כבן 70 אשר ניסה להבריח מתחת לחליפתו 250 אלף יורו.

חפצים  אישיים – החפצים הפטורים  ממסים  בכניסה  לישראל  (הפטור  הוא  אישי  לכל  נכנס, ולא  ניתן  לצרף  זכאות  זו  למספר  נוסעים)  –  מעבר  במסלול  הירוק : הלבשה, הנעלה וצורכי טואלט אישיים, מהסוגים והכמויות שנהוג להביאם כמטען יד של נוסע (בהתאם למגבלת הק"ג). כך למשל, אישה שהכניסה 20 שמלות חדשות עטופות בניילון – נאלצה לשלם את הפרשי המס, כי אין מדובר בכמות סבירה. יודגש, כי ההגבלה היא כמותית, ללא קשר לשווי. לכן, שמלה אחת ששווייה עולה על 200 דולר – פטורה ממס אם מדובר בצריכה אישית.

משקאות משכרים – מותר להכניס יין עד 2 ליטר ומשקה משכר אחר (ויסקי, וודקה, ג'ין ועוד) עד 1 ליטר (לכל נכנס מגיל 18 ומעלה). לכן, אדם שנכנס ארצה עם שני ילדיו הקטנים, לא יוכל להביא 6 ליטרים של יין, אלא 2 ליטר בלבד לכל אדם מגיל 18 ומעלה.
יש לשים לב שהכמות היא הקובעת, לא המחיר. כך למשל, בקבוק ויסקי 1 ליטר שעולה 800 דולר – פטור ממכס, אבל 4 בקבוקים של ליטר שנרכשו בפרוטות – חייבים במכס.
כך, שחקני כדורגל מפורסמים שחזרו ממחנות אימונים בחו"ל נתפסו כשבמזוודותיהם אלכוהול יוקרתי וסיגריות ונאלצו לשלם מסים וקנסות.

תמרוקים כוהליים (בשמים ומי קולון) – עד 1/4 ליטר – לכל נכנס.

טבק על כל צורותיו – עד 250 גרם. סיגריות – עד 200 סיגריות (פאקט אחד) – לכל נכנס מגיל 18. כך, חבר כנסת נתפס כשבמזוודתו 8 פאקטים של סיגריות – פי 4 מהכמות המותרת.

חפצים אחרים לשימוש עצמי או מתנה לאדם אחר – בערך כולל של עד 200 דולר (לכל נכנס מגיל שנתיים ומעלה), לרבות מזון במשקל כולל של עד 3 ק"ג (ולא יותר מ- 1 ק"ג לכל סוג מזון). כך למשל : אסור להכניס 3 ק"ג גבינה צרפתית מסוג אחד, אבל מותר 1 ק"ג מכל סוג של גבינה.

אם שווי החפץ עולה על 200 דולר – לא ניתן לקבל פטור ממסים על 200 דולר ולשלם מסים על ההפרש. אלא יש לשלם מיסים על הסכום הכולל של החפץ.
כך גם במקרה של רואה החשבון שנתפס כאשר באמתחתו בגדים בשווי אלפי דולרים – הרבה מעבר לסכום הפטור ממס.

פריטים   שאסור   לייבא

יש בנמצא רשימה ארוכה של פריטים שאסור להכניס כלל, כדוגמת : זיופים וחיקויים של מטבעות, כרטיסים ודברי פרסומת להגרלה והימורים שלא ניתן היתר מראש לעריכתם. סכינים (למעט אולר וסכינים המשמשים למקצוע או לבית). כלי ירייה דמוי עט או דמוי אקדח הזנקה או המופעל בגז, גז מדמיע שצורתו צורת כלי יריה, מכונות ומשחקי מזל, סמים, פרסומים ומוצרים פורנוגרפיים, שקים משומשים ששימשו לאריזת חומר צמחי, משחקים אסורים, חומרי נפץ וחומרים מתלקחים, יצורים חיים כגון נחשי צפע וטובין מסוכנים, ציוד משומש לגידול דבורים, טובין שיש בהם כדי להסית לאלימות, טרור או גזענות ועוד.
כך למשל, נתפסו 30 צפרדעי חץ ארסיות שהוברחו מהולנד על ידי שני נוסעים שניסו להכניסם לארץ. רשות הטבע והגנים הסבירה, כי ייבוא של דו חיים מחו"ל עלול לגרום להתפשטות וירוס ופטריה קטלניים, שעלולים לסכן את חיות הבר המקומיות.
במקרה אחר נתפס טייס "אל על" שניסה להבריח לארץ גור כלבים מאיטליה ללא היתר ייבוא.

פריטים  באישור  הרשות  המוסמכת  ובהתאם  לקריטריונים שנקבעו  על  ידה – טלפון אלחוטי, סלולארים וציוד תקשורת – משרד התקשורת, צמחים – משרד החקלאות, חלקי חילוף לרכב – משרד התחבורה, בעלי חיים – משרד החקלאות, תרופות – משרד הבריאות, קורקינט ממונע – משרד התחבורה, ועוד.

באחד המקרים נבדקה נוסעת שהביאה עימה שתי מזוודות מלאות באדמה שחורה. מכיוון שמדובר בחומר אורגני הוזעקו אגרונומים ומומחי סמים לבדיקת האדמה, אך לא נחשף כל ממצא חריג. לבסוף הודתה האישה, שנטלה את האדמה מטירה מקוללת בסקוטלנד, שכל בעליה מצאו את מותם במיתות משונות. הנוסעת הודתה, כי הביאה את האדמה כדי לפזר את האדמה המקוללת בגינת ביתו של בעלה בנפרד.

חשוב   לזכור, כאשר אדם עובר במסלול הירוק של המכס – הוא למעשה מצהיר שהוא נושא רק חפצים הפטורים ממסים. מי שנושא עימו חפצים וכמויות מעל המותר – שמחוייבים במסים – עליו לעבור במסלול האדום ולהצהיר עליהם. בכל מקרה שיש לאדם ספק באיזה מסלול לעבור – עליו לעבור במסלול האדום.

הסנקציות : קנס מינהלי או העמדה לדין ו/או חילוט (החרמה) של הטובין. במקרה של חילוט נוהגת רשות המסים להציע לאדם לשלם כופר כספי ולקבל לרשותו את המוצרים חזרה.
כך, היהלומן שנתפס עם שלל יהלומים – שילם כופר, בסך של למעלה מ- 400 אלף שקל כדי שיוכל לשחרר אותם מהמכס. הנוסע שניסה להכניס חלקי חילוף לאופנוע – לא הורשה כלל להכניסם, גם לא כנגד תשלום כופר נוסף.
שוחר הבריאות שהכניס ויטמינים – נתפס, הועמד לדין, נגזרו עליו 4 חודשי מאסר על תנאי וקנס של 15 אלף שקל. הגלולות הוחרמו.
הנוסעים שניסו להבריח למעלה מ- 100 קרטוני סיגריות גילו גם הם שהדבר אינו משתלם. הסיגריות הוחרמו, הנוסעים הורשעו והוטלו עליהם עונשי מאסר על תנאי וקנסות בגובה אלפי שקלים כל אחד.
ומה עם חובבי האומנות שרכשו ציור של אביגדור אריכא בלונדון ? הם נאלצו לשלם מסים וקנס בסך של כ- 40 אלף שקל.

הכותבים, עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און עוסקים בדיני משפחה ודיני ביטוח ונזיקין, כולל רשלנות רפואית.

 

www.Bar-OnCohen.co.il

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:138
קומיט וכל טופס במתנה