שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עשור למהפכה בדיני משפחה

חדשות

עשור למהפכה בדיני משפחה, צילום: getty images Israel
עשור למהפכה בדיני משפחה
22/05/2018, גיא רוה

בשנים האחרונות אנו עדים לשינויי מגמה בתחום המשמורת ומזונות הילדים, במסגרתם נפסקת יותר אחריות הורית משותפת ולאחרונה גם מזונות הגיוניים. גיא רוה, יו"ר עמותת "הורות משותפת=טובת הילד", סבור כי על מנת למנוע את המשך המאבקים הכה מיותרים בין ההורים בהליכי גירושים יש חובה בשינוי החוק

המריבות הקשות בקרב הורים מתגרשים הן בנושאי משמורת ומזונות: מי מההורים יוגדר כהורה משמורן - המנצח בתחרות על ההגדרה ההורית המועדפת – ומה יהיה שיעור מזונות הילדים. מריבות אלו מביאות לסכסוכים ארוכים ומלחמות חורמה בבתי המשפט אשר עולות הון עתק, מחריפות את יחסי ההורים והכואב מכל, מהוות פגיעה ישירה בילד.

בשנת 2008 פרסמה ועדת שניט את מסקנות הביניים שלה והמליצה לבטל את המונחים 'משמורת' ו'החזקה' בילד ולא לקבוע הגדרות מפלות בין ההורים, גם כאשר קיים קונפליקט ביניהם. הוועדה קבעה שהסדרי משמורת לא סימטריים מנציחים את הקונפליקט, את תחושת הקיפוח של הורה אחד ואת תחושת העליונות של ההורה האחר, וזאת בניגוד לטובת הילד.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בתי המשפט למשפחה אימצו המלצה זו, ומאז פוסקים יותר ויותר הגדרה הורית שווה לשני ההורים - משמורת משותפת או אחריות הורית משותפת. כיום זה ההסדר הנפוץ והמקובל, כאשר את זמני השהות מתאימים לכל תא משפחתי בהתאם לצרכים וליכולות שלו.

במקביל לשינוי התפיסה וקביעת הגדרות הוריות שוות, אנו בעיצומה של מהפכה בדרך קביעת שיעור מזונות הילדים. בהתאם להלכה החדשה שקבע בית המשפט העליון בחודש יולי 2017, כאשר מדובר בילדים מעל גיל 6 חלוקת מזונותיהם תיקבע בהתאם להכנסות שני ההורים וחלוקת זמני השהות. עד גיל 6, לאור הדין הדתי, התשלום לצרכיהם ההכרחיים נותר על האב בלבד. חוסר שוויון מהותי זה בין המגדרים אינו עולה בקנה אחד עם המציאות של העולם המודרני ואף לא של הפמיניזם. ישנם דיינים הטוענים שהאישה איננה חייבת במזונות צדקה עבור ילדיה מאחר ומשפחת אם איננה קרויה משפחה. משום מה בנושא זה קולם של ארגוני הנשים לא נשמע. הכסף כנראה עוזר להתגבר.

שינויים חברתיים אלו מבורכים ומשמחים, אך לצערנו תחת החוקים הקיימים שאינם מגדירים אחריות הורית משותפת כברירת מחדל, ושאינם מגדירים נוסחה ברורה לקביעת מזונות, המדינה מכריחה את ההורים, בעיקר באמצעות עורכי דינם, להמשיך ולהילחם זה בזה. העובדה שאין אחידות בין השופטים השונים, ובעיקר בהיעדר הסכמה של בתי הדין הרבניים להלכה החדשה למזונות ילדים, רק מלבים מלחמה זו. לאחר הליך ארוך, מתיש ויקר שאורך שנתיים בממוצע, לרוב אכן תיפסק אחריות הורית משותפת ולאחרונה גם מזונות הגיוניים, אך כל בני המשפחה יוצאים ממאבק זה חבולים.

תפקיד המדינה הוא להתאים את החוק למציאות החיים הנוכחית ולנסות ולצמצם ככל הניתן את מריבות ההורים על גבו של הילד. השרה שקד, אשר משנה סדרי עולם בתחומים כה רבים התואמים את משנתה, בחרה שלא לפעול בתחום של טובת ילדינו. אנו תקווה ששר המשפטים הבא יקדם את שינוי החוק ובכך ימנע את המשך המאבקים הכה מיותרים בין ההורים.

ברגע ששני ההורים ידעו מראש שבכל מקרה, ללא יוצא מהכלל, הגדרתם ההורית תמיד תהיה שווה, ושניהם תמיד ימשיכו לגדל את ילדיהם כאמא ואבא ללא כל דיון בנושא בבית המשפט, לצד קידום נוסחת מזונות ילדים שקופה, ברורה ואחידה ללא קשר לגיל הילד, נמנע מההורים את המלחמות הנוראיות בתחום ונצמצם את מספר ההורים המגיעים לבתי המשפט במקום לגישור. ברגע שניקח להורים את ה'צעצועים' עליהם הם רבים, בחסות המדינה, נקדם את טובת הילד.

הכותב הוא יו"ר עמותת "הורות משותפת=טובת הילד"

רוצים גם לפרסם אצלנו מאמר דעה בנושא משפטי? צרו קשר

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:52
קומיט וכל טופס במתנה