שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בג"ץ דוחה עתירה נגד ההחלטה לקדם שדה תעופה מצומצם בחיפה

חדשות

בג"ץ דוחה עתירה נגד ההחלטה לקדם שדה תעופה מצומצם בחיפה, צילום: pixabay
בג"ץ דוחה עתירה נגד ההחלטה לקדם שדה תעופה מצומצם בחיפה
28/04/2025, עו"ד שוש גבע

החלטת הוות"ל לקדם שדה תעופה מצומצם בחיפה, חלף שדה תעופה משלים לנתב"ג, הינה סבירה והתקבלה על יסוד תשתית עובדתית מוצקה, כך קובע בג"ץ. האפשרות לפתח שדה תעופה משלים לנתב"ג, נמצאה בלתי מתאימה, בין היתר בשל תנאי השטח, ובתוכם רכס הכרמל, בתי הזיקוק, והבסיס הצבאי רמת דוד שבסמוך

 

עתירה לביטול "תת"ל 80א – תכנית תשתית לאומית לשדה התעופה חיפה", אשר קודמה על-ידי הוועדה לתשתיות לאומיות, ונועדה להסדיר ולפתח את שדה התעופה בחיפה, כך שיוכל לתת מענה לצרכים המבצעיים, הבטיחותיים, הביטחוניים, התפעוליים והמסחריים של הפעילות האווירית והקרקעית בתחומי השדה. לטענת העותרת - עמותת "נציגי החברה והסביבה", הוות"ל פעלה בהיעדר סמכות כשאפשרה שימוש בתת"ל 80א כמסגרת תכנונית לקידום שדה תעופה מצומצם בחיפה, חלף שדה תעופה משלים לנתב"ג. לשיטתה, תמ"א 15 קובעת כי בחיפה נדרש שדה תעופה בינלאומי בדרגה 2 אשר מבוסס על מסלול המראות ונחיתות שאורכו 2,400 מטרים. הוות"ל התעלמה מהאפשרות לפתח שדה תעופה משלים לנתב"ג בחיפה, והכשירה את חלופת היזם שביקש לפתח שדה תעופה מצומצם בחיפה עם מסלול באורך של 1,547 מטרים ברוטו בלבד. העותרת מוסיפה כי הרחבת שדה התעופה בחיפה לשדה תעופה משלים לנתב"ג, היא בגדר הזדמנות כלכלית-חברתית משמעותית, אשר לא נשקלה די צורכה. המדינה דוחה את טענות העותרת ביחס לצורך להרחיב את שדה התעופה בחיפה, כך שישמש כשדה תעופה משלים לנתב"ג. לדבריה, חלופת חיפה נבחנה על שלל היבטיה ונמצא כי היא אינה עומדת בתנאי הסף הקרקעיים שנקבעו לשדה משלים לנתב"ג, וכן אינה מתאימה מחמת שיקולים מקצועיים מגוונים.

כב' השופט א' שטיין פסק כי יש לדחות את העתירה. ביקורת שיפוטית על החלטות מקצועיות של מוסדות התכנון תיעשה במשורה ותהא מוגבלת למצבי קצה בהם נפל פגם היורד לשורש ההחלטה. בית המשפט אינו מתכנן-על ועל כן הוא לא ימיר את שיקול דעתה של הרשות המקצועית המוסמכת בשיקול דעתו-שלו. כלל יסודי זה חל ביתר שאת כאשר ההחלטה הנתקפת היא החלטה של הוות"ל, אשר אושרה וקיבלה תוקף של החלטת ממשלה. העותרת סבורה כי תת"ל 80א לא עמדה על היתרונות בהקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג בחיפה, אלא שזו אינה עוסקת בשאלה היכן יוקם שדה תעופה משלים לנתב"ג, כי אם בשדה התעופה של חיפה בלבד. במסגרת תכנית זו, ניתן מענה לכלל הצרכים של הפעילות האווירית והקרקעית בתחומי השדה. קיימים הליכים תכנוניים אחרים – תמ"א 15ג ותמ"א 15ד – אשר נסובים על השאלה היכן יוקם שדה תעופה משלים לנתב"ג. הליכים תכנוניים אלה נמצאים בשלבים מוקדמים של הכנת תסקירי השפעה על איכות הסביבה, ואין לערוך ביקורת שיפוטית על הליכים תכנוניים אשר טרם הושלמו. המילה האחרונה בעניין מיקום שדה התעופה המשלים לנתב"ג טרם נאמרה, ההכרעה בעניין מיקום שדה התעופה המשלים לנתב"ג טרם נפלה, ואין להקדים זמנה של הביקורת השיפוטית.

יתרה מכך, נקבע כי בקביעות בתת"ל 80א בדבר סיווגו של שדה התעופה בחיפה כשדה שאינו משלים לנתב"ג, ובדבר אורך המסלול להמראות ולנחיתות של מטוסים – לא נמצאת שום סתירה לאמור בתמ"א 15 וממילא אין כאן שום חריגה מסמכות. תכנית מתאר ארצית אינה כובלת תכנית תשתית לאומית אשר באה אחריה. מעמדה הסטטוטורי של תכנית לתשתית לאומית הינו זהה לזה של תכנית מתאר ארצית. כפועל יוצא מכך – וכשם שחוק מאוחר יכול לשנות חיקוק שקדם לו בזמן – בכוחה של תכנית תשתית לאומית לשנות את אשר נקבע בתכניות מתאר ארציות מוקדמות יותר, ובלבד שכל שינוי כאמור יצוין במפורש. הוות"ל מוסמכת לשנות, באמצעות תכנית תשתית לאומית, את אשר נקבע בתכנית מתאר ארצית. פרטים ברמת רזולוציה גבוהה, כדוגמת אומדן אורכם של מסלולי ההמראה והנחיתה, יכולים להשתנות בחלוף הזמן בהתאם לנסיבות הקיימות. הוות"ל, כגוף תכנון מקצועי, מוסמכת, ואף חייבת, להפעיל שיקול דעת עצמאי כאשר היא ממלאה את תפקידה בבואה לבחון ולאשר תכנית שהובאה לאישורה. שיקול הדעת של הוות"ל נסמך על מכלול הנתונים התכנוניים הרלבנטיים, לאחר שהונחה בפניה תשתית עובדתית מספקת. גם אם קיימת תכנית מתאר ארצית אשר קובעת אחרת בנוגע לפרט כזה או אחר, אין בה כדי לכבול את שיקול דעתה העצמאי של הוות"ל. בנוסף, במקרה דנן לא מתעוררת כל סתירה בין תת"ל 80א  לתמ"א 15. תמ"א 15 לא ביקשה לטעת מסמרות בנוגע לאורכם של מסלולי ההמראה והנחיתה של שדות התעופה, כך שאין סתירה בין תמ"א 15 לתת"ל 80א בעניין זה – וזאת, אף אם הוראת תמ"א 15 בעניין אורך המסלול המתוכנן להמראות ולנחיתות תפורש כפי שהעותרת מבקשת לפרשה. תת"ל 80א הותקנה אפוא בסמכות.

לא זו אף זו, נקבע כי חלופת שדה התעופה בחיפה, והתאמתה לשמש כשדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג, נבחנה אף קודם לכן על ידי הגורמים המקצועיים, והחלופה נמצאה בלתי מתאימה, בין היתר בשל רכס הכרמל, בתי הזיקוק, והבסיס הצבאי רמת דוד הנמצאים בסמוך. כמו כן, קיימת החלטה מנהלית של משרד התחבורה כי תינתן עדיפות לקידום הנמל הימי במפרץ חיפה על-פני הארכת מסלול ההמראות והנחיתות. כאמור, ישנם קונפליקטים עם המרחב האווירי של שדה התעופה רמת דוד, וכן עם רכס הכרמל, וקיומם של מכשולי טיסה אשר יפגעו בבטיחות הטיסה. ההחלטה לאשר את תת"ל 80א התקבלה בסיומו של הליך מקצועי סדור וארוך. ההחלטה שלא לקדם שדה תעופה משלים לנתב"ג בחיפה, התקבלה על יסוד תשתית עובדתית מוצקה, בהתחשב במכלול ההיבטים המקצועיים, אשר כללו שיקולים תכנוניים וכלכליים. החלטת הוות"ל נטועה בשיקול דעתה המקצועי ולא חרגה כהוא זה ממתחם הסבירות. כב' השופט י' עמית הוסיף כי העתירה מדגימה, באופן לא מחמיא, את השנים הארוכות שעוברות במדינה עד לקבלת החלטות ויישומן ועד ליישום המלצות ועדות.  בשנת 2009 התקבלה החלטת ממשלה על בחינה וקידום של שדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג. חלפו 16 שנים והליכי התכנון במסגרת תמ"א 15ג ו-15ד עדיין בשלבי הכנה.

לסיכום, העתירה נדחית.

העותרת יוצגה ע"י: עו"ד דביר לנגר; המשיבים 3-1 יוצגו ע"י: עו"ד עמרי אפשטיין;  המשיבה 4 יוצגה ע"י: עו"ד רון צין; עו"ד סיון רוזנבלט; המשיבה 5 יוצגה ע"י: עו"ד ימין קליין; עו"ד מורן שדה;  המשיב 7 יוצג ע"י: עו"ד אלעד דידי;  המשיבה 8 יוצגה ע"י: עו"ד אלי בן ארי;  המשיבה 10 יוצגה ע"י: עו"ד ניר קפלן

בג"ץ 1904/24

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:211
קומיט וכל טופס במתנה