שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > רשות ניירות ערך תקים גוף פיקוח על משרדי רואי חשבון בדומה למודל האמריקאי

חדשות

רשות ניירות ערך תקים גוף פיקוח על משרדי רואי חשבון בדומה למודל האמריקאי, צילום: צילום: istock
רשות ניירות ערך תקים גוף פיקוח על משרדי רואי חשבון בדומה למודל האמריקאי
31/10/2012, עו"ד אנה נודל

יו"ר הרשות פרופ' שמואל האוזר: "גוף הפיקוח ישפר את איכות הדיווח, יגביר בקרב המשקיעים המקומיים והזרים את האמון בעבודת הביקורת וישמש אבן יסוד בפיקוח העקיף על תחום הערכות השווי"

רשות ניירות ערך פרסמה היום (ד') טיוטת חוק בעניין הקמת גוף פיקוח על משרדי רואי חשבון המבקרים תאגידים ציבוריים. חוק זה הינו נדבך נוסף במסגרת "מפת הדרכים" לפיתוח שוק ההון בכל הנוגע לחיזוקם של שומרי הסף, כפי שהציג לאחרונה יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר. לדברי פרופ' האוזר, "גוף זה יפקח על עבודת רואי החשבון על בסיס המודל הקיים בארה"ב ובמדינות מערביות אחרות. רואי החשבון המבקרים הם חוד החנית של שומרי הסף. גוף פיקוח זה ישפר באופן ניכר את איכות הדיווח, יגביר בקרב המשקיעים המקומיים והזרים את האמון בעבודת הביקורת, וישמש אבן יסוד בפיקוח העקיף על תחום הערכות השווי".

הרשות רואה בהקמת גוף זה חוליה מרכזית בחתירתה להגברת המהימנות של הערכות השווי. מערכות התקינה החשבונאית המרכזיות בעולם ובפרט כללי החשבונאות הבינלאומיים הלכו ואימצו כללים של חשבונאות שווי הוגן. למעשה, חלקים לא מבוטלים מהדו"חות הכספיים מושפעים כיום מעבודתם של מעריכי שווי ושמאים מקומיים וזרים.

בדברי ההסבר נכתב כי הדו"חות הכספיים במהותם מהווים מקור מידע עיקרי לגבי מצבה העסקי של החברה ותוצאות פעילותה, וככאלה הם מהווים כלי עיקרי לקבלת החלטות השקעה. על רואי החשבון הוטל התפקיד  לבקר את המידע הניתן בדו"חות אלו.

במהלך העשור האחרון התעצמה החשיבות המיוחסת לרואי החשבון המבקרים כשומרי סף מרכזיים בשוק ההון. פרשות כגון אנרון ו-Worldcom מ-2002 בארה"ב ודומות להן באירופה, הוכיחו כי  תפקוד לקוי של המבקרים מהווה סיכון המאיים באופן מתמיד לערער את יציבות המערכת הפיננסית כולה. ברקע יש לזכור כי על אף קיומם של כללי אי תלות החלים על המבקרים, לא נמצא עדין פתרון הולם לסיבה המרכזית לתלותם בתאגיד המבוקר – בחירתם וקביעת שכרם בידי המבוקר.

לאור זאת, הוקם בתחילת העשור הקודם בארה"ב גוף פיקוח בלתי תלוי על רואי החשבון המבקרים תאגידים ציבוריים (PCAOB), שהחליף את לשכת רואי חשבון בארה"ב אשר פעלה כגוף המפקח על עצמו  בדרך של סקר עמיתים. השערוריות החשבונאיות של אנרון וורלדקום הובילו למסקנה כי אין ביכולתו של מבנה פיקוח שכזה לבצע את המוטל עליו, בראש ובראשונה לאור ניגוד העניינים המובנה כאשר רואי החשבון מפקחים על עצמם.

רשות ניירות ערך מציעה להקים גוף סטטוטורי, אשר במהותו יהיה דומה ל-PCAOB. גוף זה יהיה כפוף לרשות ניירות ערך, בלתי תלוי וללא כוונת רווח, ותכליתו לפקח באופן שוטף על רואי החשבון המבקרים תאגידים ציבוריים, ולהיות אמון על תהליך הביקורת שהם מבצעים תוך התקנת תקני ביקורת, בהם כללים בתחום בקרת איכות ואי תלות, ושיפור מתמיד של תהליך הביקורת המבוצע. מאז הוקם ה-PCAOB בארה"ב ב-2002, הוקמו גופים דומים בשווקים המובילים, בהם ה-POB באנגליה, ה-H3C בצרפת וה-AOC בגרמניה. כיום קיימים גופים מפקחים כגון אלה גם במדינות רבות פחות מפותחות.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:233
קומיט וכל טופס במתנה