שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > התקבלה תביעת לשכת עוה"ד נגד הכספת: מתן שירותי גבייה מסיג את גבול המקצוע

חדשות

התקבלה תביעת לשכת עוה"ד נגד הכספת: מתן שירותי גבייה מסיג את גבול המקצוע, צילום: צילום: Getty images Israel
התקבלה תביעת לשכת עוה"ד נגד הכספת: מתן שירותי גבייה מסיג את גבול המקצוע
02/12/2012, עו"ד מירן אליהו

ביהמ"ש קבע כי חברת הכספת לא תוכל לייצג לקוחות בפני משרדי ההוצאה לפועל ולערוך מסמכים בעלי אופי משפטי: "המחאת הבעלות בחוב היתה כסות לעסקה אחרת של מתן שירותי גבייה תמורת שכר טרחה"

בית המשפט המחוזי קיבל את תביעתה של לשכת עורכי הדין נגד חברת הכספת ומנהלה וקבע כי החברה אשר עסקה במתן שירותי גבייה הסיגה את גבול מקצוע עריכת הדין.

לשכת עורכי הדין הגישה תביעה נגד הכספת ומנהלה בגין מתן שירותים משפטיים שלא כדין בתחום ההוצאה לפועל, וביקשה להוציא צו שיאסור על החברה להמשיך בפעילות זו.

החברה טענה בתגובה כי הפעולה שנעשתה על ידה – המחאת זכות הלקוח לחברה על מנת שזו תבצע את גביית החוב – היא פעולה לגיטימית. בנוסף הגישו החברה ומנהלה הודעת צד ג' נגד הלשכה ושישה עורכי דין אשר לטענתם ייעצו להם ואישרו כי הם פועלים כדין. עוד נטען כי בהימנעות הלשכה מלפעול נגדם לאורך תקופה ארוכה, היא נתנה להם להבין למעשה כי הם פועלים כדין.

בית המשפט קיבל את התביעה וקבע כי החברה ומנהלה היו מעורבים בפעולות אשר יוחדו רק לעורכי דין, בכך שייצגו לקוחות בפני משרדי ההוצאה לפועל, ערכו מסמכים בעלי אופי משפטי וייצגו במשא ומתן בקשר לעניינים אלו.

השופט רפאל יעקובי קבע כי הנתבעים ידעו שנאסר עליהם לבצע את הפעולות הללו ולכן נקטו מהלכים על מנת להכשירן, בין היתר בקבלת ייעוץ משפטי של עורכי דין, המחאת זכויות מהלקוחות לחברה ופנייתה אל עורכי דין מורשים. לדברי השופט, העובדה כי הנתבעים פנו לקבלת חוות דעת של עורכי דין שונים מחזקת את הסברה כי הם היו מודעים לבעייתיות אפשרית באופן פעילותם.

עוד נקבע כי הסכמי המחאת הזכויות מהלקוחות לחברה מלמדים כי תכליתה היחידה של העסקה שהוגדרה כ"המחאה" היא גביית חוב של לקוח על ידי החברה בתמורה לשכר טרחה, כאשר העברת הבעלות בחוב היתה למעשה כסות לעסקה אחרת – מתן שירותי גבייה, באופן שיש בו הסגה מפורשת של גבול המקצוע.

השופט יעקובי דחה את טענת החברה שאין מדובר בהסגת גבול מקצוע עריכת הדין משום שפעולות הגבייה והייצוג בוצעו על ידי עורך דין, וקבע כי במשולש היחסים שבין הלקוח, החברה ועורך הדין, עורך הדין חב את חובותיו המקצועיות לחברה שהיא ספקית שירות ללקוח. כך, למעשה, מספקת חברה שאינה חברת עורכי דין שירותים משפטיים ללקוח.

בית המשפט הוציא חמישה צווי מניעה האוסרים על חברת הכספת ומנהלה לייצג בפני גופים שיפוטיים שונים (לרבות לשכת ההוצאה לפועל), לערוך מסמכים בעלי אופי משפטי ולפעול למתן ייעוץ וחוות דעת משפטיות.

השופט יעקובי דחה את תביעת לשכת עורכי הדין לקבלת סעד של מתן חשבונות, כיוון שחוק לשכת עורכי הדין אינו מעניק ללשכה סמכות לתבוע תביעה כספית בעקבות הסגת גבול המקצוע.

 

(ת"א 3002/09)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:129
קומיט וכל טופס במתנה