שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > האם הצוואה נחתמה תחת לחץ? האם כותב מכתב ההתאבדות היה באמת במצוקה?

חדשות

האם הצוואה נחתמה תחת לחץ? האם כותב מכתב ההתאבדות היה באמת במצוקה? , צילום: הגרפולוג המשפטי בר עמית. צילום: אילת פלור
האם הצוואה נחתמה תחת לחץ? האם כותב מכתב ההתאבדות היה באמת במצוקה?
15/12/2016, עמית בר

הגרפולוגיה האבחונית, המשקפת דפוסי התנהגות וקווי אופי דרך בדיקת מכלול המאפיינים הגראפיים של כתב היד ומודרת עד כה מכותלי בית המשפט, יכולה לסייע לצד הגרפולוגיה הפורנזית להכרעה בסוגיות משפטיות

כתב היד הוא תוצר של תהליך מורכב וייחודי ליצור האנושי. הכתב מורכב מסימנים, צורות וסמלים שמשמשים את האדם לתקשורת משוכללת כמעט מאז ומעולם. בכך, הכתב מהווה התנהגות אנושית ייחודית כחלק מדיאלוג תרבותי בין הפרט לסביבתו.

הגרפולוגיה, בדומה למדעי חברה אחרים, חוקרת לאורך השנים בצורה מעמיקה, רציונאלית ורחבת יריעה את טביעת האצבע הייחודית של הפרט במערך החברתי. החברה מחנכת אותנו וכמו כופה עלינו מילדותינו תקן כתיבה צורני אחיד, חוקי עריכה סטנדרטיים ולמעשה נורמות תפקוד וחוקים ברורים. אך כמו שלכל אחד מאיתנו צורת דיבור שונה ותנועות גוף מאפיינות, כך גם כתב ידו של כל פרט שונה וייחודי, ובכך מהווה טביעת אצבע אישית ומאפיינת.

טביעת אצבע אישית

הגרפולוגיה המשפטית היא ענף נוסף של הגרפולוגיה, הרואה בכתב היד האנושי תוצר פיזיולוגי נוירו-מוטורי המותיר על דף הנייר טביעת אצבע אישית וייחודית, ולפיכך אינה ברת זיוף. הגרפולוגיה המשפטית בוחנת את כתב היד באופן שכלתני וטכני, ומשווה בין כתבי יד וחתימות על גבי מסמכים שונים על מנת לזהות למי שייכת טביעת האצבע הכתובה. הגרפולוג המשפטי בוחן מסמכים או "פלטפורמות" שעליהן מתנוססים כתבי יד או חתימות הנמצאות במחלוקת, כגון הסכמים שונים, צוואות, המחאות, שטרי חוב, כתבי ערבות ושיפוי, ריסוסי גרפיטי על קירות, מכתבי איומים אנונימיים וכו'. הוא משווה את מכלול האפיונים הגראפיים של כתבי היד והחתימות לכתבי יד וחתימות ודאיות של האדם אשר לו הם מיוחסים, וכותב חוות דעת מומחה שבהן הוא קובע האם כתב יד או חתימה המיוחסים לפלוני אכן נכתבו על ידו אם לאו ובאיזו רמה של ביטחון.

הגרפולוג המשפטי מומחה בזיהוי זיופים ויכול לעמוד גם על סוג הזיוף שנעשה בכתב יד או בחתימה. בנוסף, הוא מסוגל לעמוד על שינוי תוכן או משמעות של הסכם, תוך זיהוי של תוספת מילה או תוספת שורה שנכתבו יותר מאוחר או על ידי אדם אחר.

הגרפולוגיה האבחונית/אישיותית, לעומת זאת, רואה בכתב היד האנושי מיצג נוירו-פסיכו-חברתי המאפיין קוגניטיבית, תפקודית ומנטאלית את האדם שהותיר אותו על דף הנייר. כמו כל תפקוד אנושי, הפקודה לכתיבה היא מוחית ולפיכך נוירולוגית. כמו כן, הכתיבה היא כלי תרבותי תקשורתי, ולפיכך מגולמות בה נורמות וחוקים חברתיים. דרך בדיקת מכלול המאפיינים הגראפיים של כתב היד, הגרפולוג האישיותי בוחן את הדינאמיקה של האינדיבידואל עם סביבתו, ומסוגל לשקף את דפוסי ההתנהגות וקווי האופי שלו. בפועל, הגרפולוג מבצע השקה בין תסמינים ותסמונות גראפיים, תיאוריות פסיכולוגיות וניתוח אישיות.

נכון להיום, נהוג לשמור על נפרדות ברורה בין הגרפולוגיה המשפטית לבין הגרפולוגיה האבחונית, המודרת מכותלי בית המשפט. הדבר הגיוני מבחינה רגולאטורית, מכיוון שכל תחום נותן מענה לשאלות אחרות. התסמינים הגראפיים שבוחן הגרפולוג הם אותם תסמינים גראפיים, אולם התרגום שלהם במרחב הפרקטי הוא אחר. מאמר זה אינו סותר חלילה את הצורך לשמור על הפרדה רציונאלית בין הענפים השונים של מדע הגרפולוגיה. עם זאת, הוא מעלה את האפשרות לעשות שימוש בספֵירה המשפטית גם בגרפולוגיה האישיותית ככלי אבחוני משלים או תומך החלטה.

סיוע לפתרון הבעיה המשפטית

הספֵירה המשפטית, נכון להיום, עושה שימוש בכלים הגרפולוגיים כאשר היא רוצה לעמוד על זהותו של אדם שהותיר אחריו חתימה או כתב יד. זאת, בדומה לבדיקה פורנזית של טביעת אצבע. מנגד, היא לא עושה שימוש ביכולות האבחון האישיותיים והמנטאליים של הגרפולוגיה האבחונית/אישיותית. עם זאת, במקרים מסוימים, השימוש בגרפולוגיה האישיותית לצד זו הפורנזית, יכול להעניק מידע נוסף או להאיר סוגיה משפטית מסוימת באור קצת אחר.

מספר דוגמאות להמחשה:

1.         מכתבים אנונימיים או מכתבי איומים. הגרפולוג הפורנזי מסוגל לתת מענה לגבי זהותו של הכותב, על ידי השוואת כתב היד המופיע על גבי המכתבים שצוינו לכתבי ידם של חשודים. לצד זאת, הגרפולוג האבחוני יכול לעמוד על מצבו המנטאלי של כותב המכתבים האנונימיים, על דפוסי החשיבה והתפקוד שלו.

2.         מכתבי התאבדות. הגרפולוג הפורנזי יכול לענות על השאלה האם המכתב האובדני אכן נכתב על ידי המת אם לאו, באמצעות השוואת כתב היד של מכתב ההתאבדות לכתב יד ודאי של המת. הגרפולוג האבחוני, לעומת זאת, יכול לאשש את מצבו הנפשי של הכותב, תוך עמידה על אותות מצוקה המצטיירים בכתב ידו. תארו לעצמכם מצב כי גם אם מכתב ההתאבדות אכן נכתב על ידי המת, הניתוח הגרפולוגי שעולה הן מתוך מכתב ההתאבדות עצמו והן מכתבים סמוכים למכתב שצוין, לא מעלה כלל אותות מצוקה אובדניים. לפתע מכתב ההתאבדות הופך למכתב התאבדות לכאורה.

3.         הגרפולוגיה ככלי נוסף או משלים לפוליגרף. כפי שצוין מעלה, כתב היד הוא מיצג נוירו-פסיכו-מוטורי, ובכך מהווה מעין סיסמוגרף של הנפש. ניתן לדמות אותו לתרשים מוח (E.E.G) המשולב ברשמת לב חשמלית (E.K.G).

בעזרת בחינה פסיכו-גרפולוגית ניתן לצמצם חשודים במעשה פלילי מסוים, ולעתים אף להגיע למסקנה מי ביצע את המעשה. זאת, באמצעות שימוש במניפולציות שונות על החשודים כמו בקשה לכתיבה על המקרה המדובר לצד בקשה לכתיבה על נושאים אקראיים שאינם קשורים למקרה. השוואה בין התוצרים הגראפיים של שתי הבקשות, לצד השוואה בין כתבי היד של מכלול החשודים, עשויה להאיר את הדרך לפתרון.

4.         חתימות מובלות/חתימות תחת לחץ וגמירות דעת. מבחינה משפטית חתימות אלו חוקיות לכל דבר ועניין. עם זאת, לא פעם הן עושות עוול לאדם הקשיש שהיה צריך הובלה לכף ידו בעת החתימה ובטח לחותם תחת לחץ. מומחיותו של הגרפולוג הפורנזי היא לקבוע אם החתימה נחתמה על ידי האדם לו היא מיוחסת או שמא היא זויפה. הגרפולוג ער לכך שתסמינים מסוימים בכתב היד בדומה לתגובות אישיותיות של האדם מושפעים, ברמה כזו או אחרת, הן מגורמים חיצוניים אקראיים כדוגמת תנאי כתיבה לא נוחים או צפירה פתאומית מבהילה, הן מגורמים פנימיים נפשיים או רפואיים והן מגורמים המשלבים את שניהם יחד כנטילת תרופות, שתיית אלכוהול או סמים. לפיכך, הגרפולוג שמשכיל לשלב בחוכמה את גישתו הפורנזית והשכלתנית לצד מכלול הידע והניסיון שלו מתחום הגרפולוגיה האישיותית, יכול להגיע למסקנה מושכלת האם חתימה מסוימת נחתמה תחת לחץ. באופן דומה, הוא מסוגל לענות על השאלה האם החותם הקשיש כלל יכול היה להיות מודע לתוכן המסמך עליו חתם. כמו בכל כלי אבחוני אחר, השימוש בגרפולוגיה על ענפיה השונים צריך להיות מושכל ומוקפד. עם זאת, מסתמן כי לשני הענפים שתוארו במאמר יש מקום בבית המשפט.

 

הכותב, בר עמית הוא מומחה לגרפולוגיה משפטית, תעסוקתית וייעוצית, מוסמך מטעם האגודה לגרפולוגיה מדעית-ישראל, חבר באיגוד האגודות הגרפולוגיות באירופה וגרפולוג מקצועי מטעם אגודת הגרפולוגים האמריקאית, בעל תואר ראשון בקרימינולוגיה וסוציולוגיה מאוניברסיטת בר אילן.

www.graphologist.org.il

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:200
קומיט וכל טופס במתנה