שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > האפוטרופוס ואני: מה קורה כשבן משפחה אינו מסוגל לדאוג עוד לענייניו?

חדשות

האפוטרופוס ואני: מה קורה כשבן משפחה אינו מסוגל לדאוג עוד לענייניו?, צילום: Getty images Israel
האפוטרופוס ואני: מה קורה כשבן משפחה אינו מסוגל לדאוג עוד לענייניו?
06/09/2017, מערכת תקדין

עד לאחרונה התחושה ששלטה מכיוון משרד האפוטרופוס הכללי הייתה שיש לדאוג לאדם שאינו מסוגל לדאוג לענייניו בכל מחיר, גם על חשבון טובת משפחתו. כנס מיוחד שיערך בשבוע הבא תחת הכותרת "ראש מעל המים", יעסוק בהתמודדותם של בני המשפחה מבחינה משפטית, אישית ורגשית

בשנים האחרונות גובר הצורך להתדיין בנושא הצובר תאוצה הן בפסיקה והן בהתייחסות הציבורית והאישית. מדובר במקרים קשים וטרגיים המערבים בני משפחה שנקלעו לסיטואציה בלתי אפשרית, בה אחד מבני משפחתם הופך לאדם שאינו יכול לדאוג לענייניו באופן עצמאי ונדרשת התערבותו של האפוטרופוס הכללי. בד בבד עם הצורך לטפל ולדאוג בבן משפחה אחר נאלצים אותם בני משפחה להתמודד גם עם מצוקה כלכלית הולכת ומחריפה ועם הבירוקרטיה הישראלית הידועה לשמצה הנכפית עליהם. כנס ייחודי שיערך בשבוע הבא (ג', 12.9) יעסוק בתחום האפוטרופסות ובעיקר יפנה את הזרקור אל אותם בני משפחה של האדם שמונה לו אפוטרופוס והתמודדותם מבחינה משפטית, אישית ורגשית.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

הכנס, שיתקיים בבית ציוני אמריקה בת"א תחת הכותרת "ראש מעל המים", הוא יוזמה של משרד עורכי הדין קניר ושות', משרד בוטיק המתמחה בתחום דיני המשפחה והמעמד האישי מזה כ– 45 שנה. הכנס נולד מתוך המצוקה הקשה שזיהה משרד עו"ד קניר שעניינה היעדר מענה מוחלט למשפחת האדם שמונה לו אפוטרופוס והקשיים הרבים עמם מתמודדים בני המשפחה כשהוריהם, בני זוגם או חלילה ילדיהם נופלים על כתפיהם ללא מזור או יחס.

עד לאחרונה, התחושה ששלטה מכיוון משרד האפוטרופוס הכללי הייתה שיש לדאוג לאדם שאינו מסוגל לדאוג לענייניו בכל מחיר, גם על חשבון טובת משפחתו. בשנה האחרונה, עקב לצד אגודל,  לצד התפיסה שיש לנסות ולהעניק מקום של חשיבות לאדם שמונה לו אפוטרופוס, לנסות ולצמצם את השליטה על חייו חלה גם תזוזה בהתייחסות בתי המשפט להפנמה שחלק מטובתו של אדם היא גם טובת משפחתו.

הסנונית הבולטת הראשונה נמצאת בפסק דין של השופטת רותם קודלר עיאש מבית המשפט לענייני משפחה באשדוד, לפיו הורים לילד שהוגדר כחסוי בשל נכות ושיתוק מוחין ביקשו לעשות שימוש בכספי הפיצויים שקיבל הילד לרכישת דירה לרווחת כל בני משפחתו, אך האפוטרופוס הכללי התנגד מפורשת לעסקה שכזו. השופטת עיאש קבעה כי הגיעה העת לעבור מנקודת מבט של דאגה לשלמות רכושו והונו של האדם שמונה לו אפוטרופוס, אל גישה רחבה יותר המפרשת את "טובת החסוי" ככזו המכירה גם בזכות להיעזר ברכושו כדי להיטיב ולדאוג לבני משפחתו, ובהבנה כי מוטב לנו כחברה לאפשר רווחה לבני ביתו של האדם שמונה לו אפוטרופוס.

תיק נוסף שהתנהל בפני השופטת יוכבד גרינוולד-רנד מבית המשפט לענייני משפחה בפתח-תקווה, הוא דוגמא נוספת לרוח החדשה הנושבת במשרד האפוטרופוס הכללי. באותו מקרה נתן האפוטרופוס את הסכמתו לתביעה שהגישה בת זוגתו לחיים של אדם שמונתה כאפוטרופוס עבורו, למשוך כספים לצורך רכישת דירה לטובת המשפחה, מימון מזונות לילדיהם הקטינים וביצוע תשלומים עבור ילדיו הבוגרים. זאת, מתוך הבנה והפנמה שבן הזוג היה חפץ ומבקש לעשות זאת בעצמו לו היה יכול.

יחד עם זאת, מעט מאוד נאמר במרחב הציבורי על הבעיות והקשיים של בני משפחתו של אותו אדם ועל ההתמודדות היומיומית הכרוכה במצב זה - בבית, בזוגיות, עם הילדים, בעבודה, ובעיקר מול המדינה ורשויותיה ולפיכך הכנס מהווה הזדמנות נדירה להכיר גם את הצדדים הללו. במהלך הכנס ירצו בין היתר הגב' צ'רסלה ברנדס, מנהלת אישית ובת זוגו לשעבר של המוסיקאי ננסי ברנדס, שתביא את סיפורה האישי של ההתמודדות עם החיידק האלים שתקף את בן זוגה, הגב' טלילה יודפת, סמנכ"לית בכירה לשעבר למשאבי אנוש והדרכה במקדונלד'ס ישראל, שתשתף בתהליך שעברה (ועוברת) מהיום שבן זוגה ואב ילדיה נפצע אנושות בתאונת אופניים והיא נאלצה לפתוח בהליכים מול המדינה ועו"ד יהונתן קניר, שותף בכיר ובעלים במשרד קניר ושות', אשר יציג את תמונת המצב המשפטית והפרקטיקה היום יומית הכרוכה בהתמודדות בני המשפחות מול החוק והגופים השונים והפתרונות הנדרשים לשיפור. בחלקו השני של הכנס ייערך פאנל בהשתתפות עו"ד ועו"ס רחל אוחנה – הממונה הארצית במחלקת הפיקוח על אפוטרופוסים - עניינים אישיים, ועו"ד יפה הכט – דואק – מנהלת מחלקת האפוטרופוס הכללי במחוז תל אביב והמרכז.

לפרטים נוספים על הכנס לחצו כאן

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:61
קומיט וכל טופס במתנה