שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עורכי דין: איך תתנהלו נכון מול החברים למקצוע?

חדשות

עורכי דין: איך תתנהלו נכון מול החברים למקצוע?, צילום: istock
עורכי דין: איך תתנהלו נכון מול החברים למקצוע?
24/09/2019, עו"ד לילך דניאל

יחסים טובים בין קולגות במקצוע עריכת הדין הם בהחלט קריטיים לעבודה יעילה ומוצלחת, אך אין ספק שמדובר בעניין מאתגר אם זוכרים שבבסיס מדובר למעשה ביחסי יריבות. אז איך תתנהלו נכון מול הקולגות שלכם?

היחסים בין קולגות במקצוע עריכת הדין הם מורכבים. מצד אחד, מדובר ב"חברים" למקצוע, כפי שמכנים אותם. מצד שני היריבות ביניכם היא אינהרנטית לעיסוק, מאחר ששניכם מייצגים צדדים מנוגדים לסכסוך משפטי, והאינטרס של כל אחד הוא לנצח ולהשיג את התוצאה הטובה ביותר עבור הלקוח שלו. גם כשלא מדובר בעורך דין המייצג צד שכנגד, הרי שבמידה ששניכם לא עובדים באותו משרד, קיימת ביניכם גם סוג של תחרות ויריבות עסקית. לכן, התנהלות נכונה מול קולגות היא אתגר לא פשוט אך קריטית על מנת לקדם מציאות טובה וידידותית יותר גם עבורכם אך גם לכלל העוסקים במקצוע. אז כיצד תנפצו את הסטיגמה "עו"ד לעו"ד זאב"?

1. זכרו שהגלגל יכול להתהפך – אחת מנקודות התורפה הגדולות ביותר ביחסים בין קולגות היא הנושא של דחיית מועדים. כפי שציינו בכתבה הזו, לא אחת קורה שעורכי דין מסרבים לבקשות דחייה של קולגות, גם כשמדובר בסיבה מוצדקת "אובייקטיבית" כגון מילואים או חופשת לידה. בעניין הזה רצוי לזכור שהחיים אינם צפויים והגלגל יכול להתהפך מאד בקלות, ושאם תסרבו היום לבקשה של קולגה – מחר יסרבו לבקשה שלכם.

בנוסף, חשוב לזכור שלא מדובר רק בציווי מוסרי אלא בחובה אתית של ממש - סעיף 26 לכללי האתיקה של לשכת עורכי הדין, שכותרתו "יחסי חברים", קובע כי על עורך הדין לגלות יחס חברי כלפי חברו למקצוע בכל עניין מקצועי, ומתייחס באופן פרטני לנושא של דחיית מועדים. על פי הסעיף, לא ימנע עורך הדין מחברו כל הקלה שאין בה כדי לפגוע בעניינו של לקוח, המוגדרת בסעיף כ"פגיעה משמעותית שיש בה כדי לגרום ללקוח נזק של ממש", ובכלל זה יסכים לבקשה לשינוי מועד כאשר חברו נקרא לשירות מילואים פעיל, מצוי בחופשת לידה או בחופשה הנובעת משמירת הריון, מחלה או שרוי באבל.

2. קבלו את העובדה שתחרות היא חלק מהמקצוע - אל תתמרמרו ואל תיקחו זאת באופן אישי כשאתם מפסידים בתיק, זו לא בהכרח אשמתו של עורך הדין השני. העובדה ששניכם מייצגים צדדים מנוגדים לסכסוך לא אומרת שאתם חייבים להפוך ליריבים מרים ולירות האחד לעבר השני מבטי נאצה כשעיניכם מצטלבות במסדרונות בית המשפט. חשוב לעשות את ההפרדה בין העניין המשפטי לעניין האנושי, ולהבין שבסופו של דבר יחס לא חברי בין עורכי הדין לא בהכרח עולה בקנה אחד עם טובת הלקוח ולעתים אף עלול להזיק לו. לכן, במקום לנסות לחבל בהצלחתו באמצעים שונים, עדיף שתתמקדו בלחדד את הטיעון המשפטי שלכם ואת הראיות שאתם מביאים.

3. הצע עזרה כשצריך ואל תסרב כשמבקשים ממך – נתקלתם בקולגה שצריך עצה או עזרה? אל תהססו. למרות התדמית הלא מחמיאה, ניתן למצוא הרבה דוגמאות לסולידריות החברתית הרבה שקיימת בין חברים למקצוע, שלא אחת נרתמים לסייע אחד לשני בצורה מעוררת התפעלות. ביקשו ממך עזרה? למשל דוגמה לכתב טענות, טיפ מקצועי, עזרה במציאת עבודה, הפעלת קשרים וכו'? אל תסרבו.

4. הימנעו מהכפשות – תופעה מכוערת נוספת שמעיבה על יחסים קולגיאליים תקינים בין עורכי דין היא השימוש בהכפשות נגד הצד השני. רצוי להימנע מהתייחסות לא מכבדת כלפי קולגה בכל פלטפורמה שלא תהיה. לדוגמה: כאשר אתם משוחחים עם לקוח פוטנציאלי עשוי לעלות שמו של עורך דין מתחרה. למרות שזה עשוי להיות מפתה, לעולם אל תאמרו ללקוח שאותו עורך דין אינו טוב או מוצלח, והעדיפו להתמקד בסיבות שבגללן אתם אלו שהוא צריך לבחור בהם. גם בכל הנוגע לכתבי טענות, לא אחת ישנה נטייה להשתמש בהכפשות והשתלחויות כלפי הצד השני ובאי כוחו, מתוך סברה (שגויה) שהדבר יועיל לתיק או יעשה רושם טוב על הלקוח. עם זאת, בניגוד להנחה ש"הנייר סובל הכל", שופטים בהחלט לא רואים התבטאויות כאלה בעין יפה ואתם עלולים לשלם על כך ביוקר בחיוב בהוצאות/שלילת הוצאות. גם ברשתות החברתיות, שמהוות כידוע במה לאינטראקציה בין קולגות ובין עורכי דין ללקוחות פוטנציאליים, רצוי להימנע מהכפשות ושיח לא מכבד, בייחוד כשמדובר לא אחת בשיח פומבי וגלוי לעיני כל.

5. אל תהססו לפרגן לקולגה – נתקלתם בהישג משפטי מרשים של קולגה בתחום עיסוקכם? תוכלו לפרסם זאת בדף העסקי שלכם עם תיוג מתאים, או להגיב לפרסום שלו עם מחמאות שיתנו לו תחושה טובה. פגשתם לקוח שזקוק לעורך דין בתחום שאינכם עוסקים בו? המליצו לו על קולגה שאתם מכירים ויודעים שיעשה עבודה טובה. שורה תחתונה: פרגון אף פעם לא יכול להזיק ולכן אל תהססו לעשות בו שימוש מדי פעם.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:106
קומיט וכל טופס במתנה