שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ישרוטל תשלם למאבטח שפוטר מעבודתו פיצויים בסך 2,000 ₪

חדשות

ישרוטל תשלם למאבטח שפוטר מעבודתו פיצויים בסך 2,000 ₪  , צילום: getty images israel
ישרוטל תשלם למאבטח שפוטר מעבודתו פיצויים בסך 2,000 ₪
06/12/2020, עו"ד שלי גולדמן

בית הדין האזורי לעבודה קיבל בחלקה תביעה שהגיש מאבטח בטענה כי רשת ישרוטל פיטרה אותו בעת ששהה במילואים. נקבע כי בשים לב לאיסור על פיטורים בזמן או בשל שירות מילואים, היה על ישרוטל להמתין עם מכתב סיום העסקתו של המאבטח עד שובו ואז לברר את מהימנות טענותיו.

התובע הועסק כמאבטח במלון רויאל ביץ' בתל אביב שבבעלות הנתבעת (להלן: "ישרוטל"). עיקר טענת התובע שהוא פוטר בזמן ששירת במילואים ועקב שירותיו במילואים. התובע טען שבחירתו לתפקיד מאבטח נעשתה לאור הרקע הצבאי שלו וכישוריו. מנהלו היה מרוצה מעבודתו והשמיע באזניו תשבחות בגין עבודתו. הובטח לו אופק קידומי, אולם הבטחות אלה נגדעו ברגע אחד, עת החליטה ישרוטל לפטרו ממניעים פסולים ותוך אפליה ברורה רק משום יציאותיו למילואים.

ישרוטל דחתה את טענות התובע וטענה כי הוא התפטר מעבודתו בהתאם להוראות סעיף 49.9 בהסכם העבודה הקיבוצי בענף המלונאות, כאשר הוא הועסק כ-4 חודשים בלבד. כמו כן טענה, כי הטענות שהעלה התובע שונות מהמציאות כפי שארעה. כך טענה כי במהלך תקופת העסקת התובע, נהג הוא בחוסר תום לב כלפיה וכלפי נציגיה תוך שהוא נמנע מלהציג מסמכים ואסמכתאות להוכחת זימונו למילואים, על אף הדרישות החוזרות ונשנות של מנהלו.

כב' השופט צ' פרנקל פסק כי בשלב בו התובע ביקש ממנהלו לעזור לו ולהבין את מצבו, כאשר הוא כותב לו בפירוש כי רק בחודש מרץ הוא יחזור לחיים אזרחיים, מנהלו כנציג ישרוטל עמד על כך כי היעדרותו של התובע היא לא כמוסכם. אכן התובע לא הציג אישורים פורמליים. עם זאת, בשלב בו התובע אמר שהוא נמצא במילואים לא היה מקום להנפיק לו מכתב התפטרות. מצופה היה כי ישרוטל הייתה ממתינה לשובו של התובע בחודש מרץ ולאחר קבלת האישורים או לא, הייתה מסיקה את המסקנות הנדרשות.

עוד נקבע כי מכתב סיום העסקתו של התובע, לא משקף את הדברים אותם פירט מנהלו בעדותו במסגרת ההליך. כך, מכתב סיום העסקתו של התובע, אינו מזכיר את העובדה כי התובע לא הציג אישור 3010 כהוכחה לשירותו במילואים בתקופה הראשונה. כל שצוין הוא שהתובע נעלם ולא כך הדבר. בעדותו של המנהל התברר כי מכתב סיום ההעסקה החתום על ידו, אינו משקף את המציאות כהווייתה, שכן בניגוד לתיאורו ולפיו לכאורה, נותק הקשר בין התובע לבינו, הרי שבמסגרת עדותו, אישר המנהל כי היה לו קשר עם התובע והשניים ניהלו שיח בוואטסאפ וכן בשיחות טלפון.

זאת ועוד נפסק כי נוכח רגישות העניין, ובשים לב לאיסור על פיטורים בזמן או בשל שירות מילואים, היה על ישרוטל כאמור להמתין עם מכתב סיום העסקתו של התובע עד שובו ואז לברר מהימנות טענתו של התובע בדבר שירותו במילואים. לא כל שכן טענותיה של ישרוטל בדבר אי המצאת אישורי 3010 ביחס לתקופה הראשונה בה שירת התובע במילואים וכן טענותיה בדבר אי המצאת צו מילואים אותו קיבל התובע עם קריאתו לשירות מילואים- אמנם נכונות, אולם הוכח כי מדובר בהתנהלות שגורה בישרוטל לפי חלק מהעובדים המשרתים במילואים מעבירים את כלל האישורים בסוף התקופה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

לגופם של דברים נקבע כי התובע פוטר וכי בפיטוריו נפל פגם שיש בו כדי להפר את הוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. בענייננו, התובע לא הוכיח כי נגרם לו נזק של ממון בעקבות פיטוריו והוא זכאי לפיצויים בגין נזק שאינו בממון, תוך שיש להתחשב בכך שישרוטל ביקשה מספר פעמים מהתובע להציג אישורים בדבר שירות המילואים, אולם הוא נמנע מלעשות כן. נקבע כי בשקלול נסיבות העניין על ישרוטל לפצות את התובע בסך של 2,000 ₪ בגין הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

בית הדין האזורי לעבודה הוסיף והדגיש כי על עובד הנקרא לשירות מילואים – מיד עם קבלת הצו על העובד להודיע למעסיקו אודות הזימון למילואים ולהמציא למעסיק את מלוא הנתונים על משך השירות הנקוב בצו, הן מכוח החוק והוראות קבע אכ"א והן מכוח חובת תום הלב, כדי לאפשר למעסיק לכלכל צעדיו בתקופת שירות המילואים ובכלל זה לבחון את האפשרות לפנות אל הוועדה לתיאום מילואים וכיו"ב.

לאור האמור לעיל, התביעה התקבלה בחלקה. נקבע כי על ישרוטל לפצות את התובע בסך של 2,000 ₪ בגין הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. כן נקבע כי על ישרוטל  להשיב לתובע סך של 35 ₪ שקוזזו משכרו.

התובע יוצג בהליך ע"י ב"כ עו"ד אביתר שומר; רשת ישרוטל יוצגה בהליך ע"י רן דוד מנשה

סע"ש  58217-07-18

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:44
קומיט וכל טופס במתנה