שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עו"ד אסתר שלום: "עורך דין גירושין – למה צריך, ומה צריך לדעת?"

חדשות

עו"ד אסתר שלום: "עורך דין גירושין – למה צריך, ומה צריך לדעת?", צילום: FREEPIK
עו"ד אסתר שלום: "עורך דין גירושין – למה צריך, ומה צריך לדעת?"
24/10/2021, כתיבת מומחים

הליך גירושין הוא נפוץ למדי בישראל, אך למרות השכיחות, הוא אינו פשוט כלל וכלל. פירוק הבית והמשפחה יכול לא פעם להביא למטענים בין בני הזוג לשעבר. משכך, עורך דין גירושין מתגלה כבעל תפקיד משמעותי למדי, שכן לצד מיצוי הזכויות של לקוחותיו, עליו לשמור על יחסי אנוש טובים. עורך דין גירושין – המדריך המלא.

גירושין בישראל – קצת מספרים

מספרי הזוגות המתגרשים בישראל אינם מעידים על יציבות של בני זוג בישראל. הנתונים הבאים יעידו על כך שככלל, שיעור הגירושין בישראל עולה באופן עקבי.

בעוד בתקופת שנות ה – 70 של המאה הקודמת, קרי, לפני 50 שנים, שיעור התושבים שהוגדרו גרושים עמד על 3% לערך, נכון לשנת 2016, נמצא כי 10% מבני הזוג הנשואים בישראל התגרשו, לכל היותר, לאחר 15 שנות זוגיות לכל היותר.

עו"ד אסתר שלום: "הבעיה בגירושין – קושי כפול"

על רקע האמור לעיל, אנו מבינים שגירושין אינם זרים לתושבי ישראל. עם זאת, מדובר על נושא אשר יכול להיות בעייתי למדי, בייחוד לאור מאפייני ההליך, והתוצאות אליו הוא מביא.

עו"ד אסתר שלום: "הקושי הכלכלי"

ראשית, בעת גירושין, מתמודדים בני הזוג עם קושי כלכלי לא מבוטל. בעוד בימים שבטרם הגירושין, הגיעו אל הבית שתי משכורות, אשר נועדו לכלכל משק בית אחד, לאחר ההליך יותרו כל אחד מהצדדים עם לא מעט הוצאות, תחת מקור הכנסה אחד בלבד.

בין היתר, ניתן למנות בין הקשיים האמורים את הקושי שבאחזקת בית מגורים נוסף על כל המשתמע מכך, לרבות מזון, שכר דירה, תשתיות והוצאות רבות נוספות.

עו"ד אסתר שלום: "הקושי הנפשי"

מעבר לקושי הכלכלי, עולה הקושי הנפשי ומקבע עצמו כבעל משמעות לא מבוטלת. בעוד בימי המשפחה השלמה הייתם מגיעים לבית מלא שמחת חיים ואנשים, כעת, לפחות בחלק מהשבוע, תגיעו לבית ריק. על אף שיש כאלו שמוצאים נחת בשקט והשלווה, הדבר יכול להביא לקושי לא מבוטל.

על אף הקשיים – הליך גירושין ברקע

למרות שלעניין זה עולים קשיים לא מבוטלים, כאמור לעיל, קיים הליך גירושים ברקע, ומשכך, עליכם לפעול ולא לשרות בכאב ורצוי במיוחד להיעזר בעו"ד גירושין שיעמוד לצידכם. מדריך זה יסביר לכם אודות ההליך באופן כללי. מהו מרוץ הסמכויות וכיצד מחלקים את הרכוש? בואו נתחיל.

מרוץ הסמכויות – הדין הישראלי

מרוץ הסמכויות הוא כינוי, השגור במשפט הישראלי, ועולה כאשר ישנן שתי ערכאות בהן אפשר לדון בנושא מסוים. לעניין נישואין וגירושין, החוק כיום קובע כי על אף שהדין, לפיו יידון המקרה, הוא הדין הדתי, ניתן לקיים את הדיון הן בבית הדין הרבני, והן בבית המשפט לענייני משפחה.

עו"ד אסתר שלום: "אז מהו המרוץ?"

הסיבה העיקרית לקיומו של המרוץ הוא הסמכויות הנלוות. לצד העובדה שהגירושין עצמם יידונו לפי הדין הדתי, ישנם נושאים שונים בהם אפשר לנהוג גם לפי הדין האזרחי. נושאים אלו, דוגמת מזונות ילדים ואישה, הם הסמכויות אשר מוגדרות כנלוות.

המרוץ האמור נוגע להגשת הבקשה הראשונית. על פי החוק, מגיש הבקשה הראשון ייבחר היכן יידון תיק הגירושין. למרות שיש חיוב כיום לביצוע 4 פגישות ליישוב הסכסוך, מגיש הבקשה הראשון יוכל לבחור היכן הבקשה תידון, מה שיכול להוביל לכוח רב בהמשך.

חלוקת הרכוש – הכירו את חוק יחסי ממון

חוק יחסי ממון, אשר תקף לגבי בני זוג אשר נישאו לאחר שנת 1974, הוא המקור אשר מסדיר את חלוקת הרכוש בין בני זוג שהחליטו להתגרש. ככלל, קובע החוק כי כל הרכוש המשותף, אשר נצבר במשותף על ידי בני הזוג במהלך הנישואין, יחולק ביניהם באופן שווה, ויכנס תחת הסדר איזון המשאבים.

חשוב לציין, לעניין זה, כי החוק מחריג מספר נכסים מהסדר איזון המשאבים האמור. בין היתר, ניתן למצוא בין הנכסים מתנות וירושות, נכסים שהובאו לנישואין מראש ולא שימשו את בני הזוג יחדיו ועוד.

עו"ד אסתר שלום: "מזונות ילדים – למי ומתי מעניקים?"

אחד הפתרונות שניתן למשתכר הנחות בבית, לשם שמירה על חוסן כלכלי יחסי, הוא מזונות ילדים. ככלל, תשלום מזונות ילדים ייעשה לבן הזוג אשר קיבל את המשמורת העיקרית על הילדים, ונועד לספק מקור תשלום בעד נושאים שונים, דוגמת הוצאות דיור, מחייה, ביגוד, חינוך והעשרה ועוד.

לעניין זה חשוב לעמוד על שתי נקודות. ראשית, מזונות הילדים, בניגוד למזונות אישה, אשר נפסקים במועד הגירושין, ישולמו עד להגעת הילדים לגיל 18. שנית, יש לציין כי ככל שמשמורת על הילדים יותר שוויונית, כך שיעור תשלומי המזונות יפחת, מתוך הבנה שהילד מקבל צרכים רבים גם בבית המשמורן השני.

ידועים בציבור – מי אמר שעורך דין גירושין רלוונטי רק בגירושין?

כפי שנאמר לא פעם במאמר זה, הדין הישראלי, לעניין נישואין וגירושין בישראל, הוא הדין הדתי. משכך, ישנם רבים אשר אינם יכולים להיכנס בברית הנישואין בישראל, לאור איסור הלכתי. בין היתר, ניתן למנות על אלו כהן וגרושה, ממזרים, זוגות חד מיניים ועוד.

עבור אלו, נבנה מוסד הידועים בציבור. מוסד זה, אשר מקורו בבתי המשפט, נועד להעניק ביטחון לזוגות שאינם יכולים לבוא בברית הנישואין, ולהעניק להם הגנה ליום שאחרי, גם אם לא השכילו לחתום על הסכם ממון, שיקבע את חלוקת הרכוש.

חלוקת הרכוש – איזון משאבים, מחוץ לחוק יחסי ממון

כפי שציינו לעיל, חוק יחסי ממון חל אך ורק על אלו שנישאו לאחר שנת 1974. משכך, כלפי ידועים בציבור, החוק לא תקף, שכן לא מדובר על בני זוג שנישאו. אולם, בתי המשפט מצאו פתרון גם לבעיה האמורה.

בעבר, בטרם ימי חוק יחסי ממון, חלוקת רכוש בישראל נעשתה בהתאם להוראות "חזקת השיתוף". על פי חזקה זו, כל נכס, גשמי או רוחני, אשר עמד לבני הזוג במהלך הנישואין, יעבור בחינה קצרה לשם מענה על השאלה – האם בני הזוג התכוונו להשתמש בו יחדיו או לא? כל הנכסים שיקבלו תשובה חיובית, יכנסו תחת הסדר החלוקה בין בני הזוג.

איך בוחרים עורך דין גירושין? – ניסיון ורגישות

אז לאחר שראינו מהם הנושאים הבוערים והרלוונטיים ביותר בעת הליך גירושין, עתה נדרש לשאלה האחרונה – כיצד בוחרים את עורך הדין הנכון עבורנו?

ראשית, מתמקם פרמטר הניסיון כחשוב ביותר. עליכם לוודא כי לעורך הדין, אותו אתם בוחרים, ניסיון מספק ועשיר בתחום, שכן כך הוא יוכל לדאוג להגשמת כלל צרכיכם. מומלץ, לעניין זה, לבחון את היקף התיקים שעברו תחת עורך הדין, תקופת הזמן בה הוא עוסק במקצוע ועוד.

מעבר לכך, מומלץ מאוד לבחון את מידת הרגישות של עורך הדין. כפי שציינו, מדובר על הליך שאינו פשוט לאף אחד מהצדדים, ומשכך, עולה צורך ממשי ברגישות מאופקת של עורך דין גירושין. לעניין זה, ההמלצה היא לבחון את יכולת ההכלה של עורך הדין ומידת הנגישות אליו, אולם, יש לשים לב שאלו אינם פוגעים בשיקול דעתו המקצועי.

עורכת דין גירושין אסתר שלום – הבחירה הנכונה

ככל שאתם מצויים בפתחו של הליך גירושין, בחירה בעו"ד אסתר שלום יכולה להתברר כבחירה נכונה למדי.

ראשית, למשרד עו"ד גירושין אסתר שלום הצלחה רבה, ניסיון עשיר ונגישות מוגברת אל הלקוחות. נתוני מומחיות אלו, אשר מגיעים לצד שקיפות מלאה בהליך ויחסי אנוש מעולים, מאפשרים יצירת קשר עו"ד לקוח שמביא לפריון ורוגע, במיוחד בתקופה קשה זו.

 

עו"ד אסתר שלום

דרך אבא הלל 7, רמת גן, 5252204

טלפון: 052-970-6731

ester-law.co.il

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:184
קומיט וכל טופס במתנה