שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מהן הזכויות של בני הגיל השלישי?

חדשות

מהן הזכויות של בני הגיל השלישי?, צילום: FREEPIK
מהן הזכויות של בני הגיל השלישי?
27/10/2021, כתיבת מומחים

עם הגיל, אנו אוספים איתנו לא מעט זיכרונות, חוויות, ידע וניסיון. לצד כל העושר שהחיים מביאים איתם, ככל שאנו מתבגרים, כך גם האתגרים שעמם אנו נאלצים להתמודד הולכים ונעשים מורכבים. לראשונה בחיינו, עלינו לדאוג לשלל היבטים שבעבר לא היו רלוונטיים. עבור רובנו, האתגרים החדשים מגיעים במפתיע ולעתים קרובות איננו מודעים כלל לזכויות שלנו כאזרחים ותיקים. כדי לסייע לך למצות את המיטב מכל זכויותיך וליהנות מכל מה שיש לגיל הזה להציע, ערכנו עבורך מדריך מקוצר לזכויות בני הגיל השלישי.

מיהו אזרח ותיק

בראש ובראשונה, לפני שניכנס לעובי הקורה, ראוי שנבחן מי נופל תחת ההגדרה של אזרח ותיק וזכאי לכלל הזכויות שנפרט כאן. כלל זכויות בני הגיל השלישי, נוגעות לאזרחים שהגיעו לגיל הפרישה הקבוע בחוק. כיום, גיל הפרישה עומד על 67 עבור גברים ו-62 עבור נשים. לאחר הנפקת תעודת אזרח ותיק ממשרד הרווחה, יעמדו לרשותך כל הזכויות. גם בן או בת זוג של אזרח ותיק שטרם הגיעו לגיל הפרישה, יהיו זכאים למגוון הטבות הנוגעות לניהול השוטף של משק הבית כמו הטבות מס והנחות בתשלומי חשבונות חשמל ומים. 

לאילו הטבות זכאים בני הגיל השלישי?

עם הגיעך לגיל פרישה, זמינים לך מגוון שירותים והטבות שיאפשרו לך לנהל את שגרת חייך ביתר קלות. אלו כמה מהזכויות שחשוב להכיר:

הנחות בתשלומי חשבונות

אזרחים ותיקים זכאים למגוון הנחות משתלמות בתשלומי הארנונה, החשמל והמים. על מנת לזכות בהנחות, יש לפנות אל הרשויות הרלוונטיות ולצרף את תעודת האזרח הוותיק. ההנחה תינתן כבר מהחשבון הראשון לאחר השלמת התהליך. בנוסף, אזרחים ותיקים פטורים לחלוטין מתשלומי אגרה לרשות השידור.

הנחות מוסדות תרבות ואתרים לאומיים

החוק הישראלי מחייב כל מוסד תרבות – ממוזיאונים ועד לתיאטראות והיכלי תרבות, להעניק 50% ברכישת כרטיסים לכל אזרח ותיק. אותה הנחה חלה גם על כלל האתרים המנוהלים במסגרת רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות.

כרטיס אזרח ותיק בתחבורה הציבורית

אזרחים ותיקים נהנים מ-50% הנחה באוטובוסים, רכבות וכל אמצעי התחבורה הציבורית.

זכויות למבוגרים סיעודיים

תוחלת החיים עלתה משמעותית בדור האחרון. כתוצאה מכך, נוצר דור חדש של בני הגיל השלישי המאריכים ימים וזקוקים לשירותי תמיכה וסיוע בכל היבטי החיים. כדי לספק מענה ראוי ולהבטיח איכות חיים טובה לדור הסבים והסבתות, זכאי כל אדם קשיש הנמצא במצב סיעודי לקבל שירותי סיעוד בביתו או במוסד ייעודי כמו דיור מוגן המסדיר את כלל השירותים והזכויות להן זכאי הדייר במהלך שהותו. חוק דיור מוגן שנחקק בשנת 2012 בעצם מגדיר את הזכויות המגיעות לדיירים המתגוררים בדיוק מוגן. יש לציין כי גם משרד הבריאות מעגן זכויות נוספות בנושא טיפול וסיוע בריאותי בהתאם לצורך.

זכויות הצרכן של בני הגיל השלישי

רבים מבני הגיל השלישי מתקשים להתמצא בטכנולוגיה חדישה או להתחקות אחר מדיניות מורכבת של ספקי השירות שלהם. למרבה הצער, לעתים קרובות עשויים ספקי השירות ליהנות מההפקר וכתוצאה מכך, בני הגיל השלישי היא אחת האוכלוסיות המשלמת את המחירים הגבוהים ביותר עבור שירותים רבים. כדי למנוע את המצב העגום הזה, חוקקה הכנסת מספר חוקים שנועדו לסייע למבוגרים לקבל את המגיע להם.

ראשית, אזרחים ותיקים רשאים לבטל כל עסקת רכישה בטווח של 4 חודשים ממעמד הרכישה, במקום תקופת ה-14 יום לה זכאים כל שאר אזרחי ישראל. כך, יכולים מבוגרים להשתחרר מהתחייבויות שייתכן שנכנסו אליהן מבלי להבין לחלוטין את פשרן והשלכותיהן.

בנוסף, רשאים בני הגיל השלישי לעבור תהליך ניתוק מהיר מספקי שירותים כמו טלוויזיה בכבלים, טלפון ואינטרנט, כולל ביטול בעל פה בו במקום ואפילו דרך רשת האינטרנט, ללא עיכובים מיותרים.

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:90
קומיט וכל טופס במתנה