שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מעשים מגונים - מה זה ומתי זו עבירה?

חדשות

מעשים מגונים - מה זה ומתי זו עבירה? , צילום: envato
מעשים מגונים - מה זה ומתי זו עבירה?
23/06/2022, כתיבת מומחים

"מעשים מגונים" הוא מונח ידוע, אך מעט מעורפל. מבחינה משפטית, מעשים עם אופי מיני עשויים להיות מוגדרים כך בנסיבות שונות. בהתאם לנסיבות, זו גם עשויה להיות בהחלט עברה, שאז העונש המרבי עליה הוא עד עשר שנות מאסר. אז מה הם בדיוק מעשים מגונים? מתי זו עברה? מה ההבדל בין נסיבות שבהן הייתה הסכמה לנסיבות ללא הסכמה כזו? מה הם מעשים מגונים בפומבי? במאמר זה, ננסה להבהיר את הדברים ולחדד נקודות אלה ונוספות:

 מעשים מגונים הגדרה בסיסית

אז מה זה מעשים מגונים? במבט על מעשי, מבחינת עברות על החוק, למצב של מעשים מגונים הגדרה ברורה למדי. ראשית, מדובר בעברה ובמעשים שיש להם הקשר מיני ברור. שנית, בכדי להיחשב כעברה, המקרה צריך להתאים לפחות לאחד משני התנאים הבאים: 

1.   מעל גיל 14 וללא הסכמה.

2.   מתחת גיל 14. במקרה זה, לא משנה אם הייתה או לא הייתה הסכמה והדבר דומה יותר למקרה של בעילה אסורה בהסכמה.

מהיבט הענישה, מדובר על שנה עד עשר שנות מאסר, מאחר שהעברות עצמן עשויות להיות בדרגות חומרה שונות מאוד. זאת, בשונה מעברות שהן בבת אחת ברף גבוה של חומרה (כגון רצח) או ההיפך (עברות קלות במובהק). 

מעשים מגונים חוק העונשין

עד כאן, זו הייתה הגדרה כללית של מעשים מגונים ועברות שקשורות להם. חשוב לציין, שיש דקויות רבות לנושא זה וכאשר מדובר על מקרים ספציפיים, ישנו צורך כמובן להתעמק בדקויות אלה ובחוק בנידון. בהקשר מעשים מגונים חוק העונשין כולל סעיף שמוקדש ספציפית לכך (סעיף 348). מדובר שם על "מעשה לשם גירוי, סיפוק או ביזוי מיניים". האם זו עברה? לא תמיד. מה שקובע, זו התשובה לשאלה, האם הייתה סביב מעשה זה הסכמה בין בוגרים. אם לא מדובר בבוגרים או שמדובר בבוגרים אבל אחד הצדדים לא הסכים למעשה, המקרה עשוי להיות מוגדר כעברה. שימו לב, שאם המעשה כלל חדירה, הגדרתו עשויה להשתנות באופן מהותי. היא תהפוך במקרה זה ל"אינוס" או (אם החדירה הייתה לפי הטבעת או הפה) "מעשה סדום". יש נסיבות נוספות שעשויות לשנות את אופי המעשה בעיני החוק. למשל מצב לא רגיל של נפגע/ת העברה, כגון שיכרות או מוגבלות נפשית. כך גם לגבי יחסי תלות או יחסי מרות, בין מבצע העברה לקורבן.

מה זה מעשים מגונים

במונח "מעשים מגונים" עצמו, הכוונה למגוון מעשים אפשריים. דוגמאות בולטות לכך, הן אוננות או נגיעה באופן מיני בגוף האדם השני שהיה מעורב בתקרית. חשוב לציין, שגם מעשים שהם לא בהכרח מיניים באופיים, עשויים להיות מוגדרים כמעשה מגונה ולהוביל להרשעה בעברה מסוג זה. למשל חיבוק. כך גם לגבי נשיקה או ליטוף. הכל בהתאם לנסיבות המקרה ולאופיו. מעשה מגונה יכול להיות גם אמירת דברים מסוימים בעלי אופי מיני או ביצוע תנועות מגונות כלפי אדם. הוא עשוי אפילו להתבטא בנסיבות של תליית תמונות בעלות אופי מיני במקום עבודה. למרות שיש הגדרות משפטיות ברורות למדי למעשים מגונים בבסיסו של המושג, הנושא כולו, כפי שהזכרנו קודם, מעורפל מעט. מה שמגונה בעיני אדם אחד, עשוי להיתפס אחרת עבור אם אחר. מה שחברה מסוימת או דת ספציפית מגנים, אחרים עשויים שלא לגנות. בכל מקרה, מובן שהחוק חייב להתייחס לכך ואי אפשר להשאיר את הדברים "תלויים באוויר". כך יוצא, שכמו במקרים משפטיים רבים, שוקלים את הדברים באמצעות שני עמודי תווך. מחד, החוק מספק הגדרות בסיס, ברורות ככל הניתן. מאידך, בתי המשפט מתעמקים בפרטי הפרטים של כל מקרה בפני עצמו ומפעילים שיקול דעת.

מעשים מגונים בקטין ועוד

מעבר להגדרה הפשוטה של מה זה מעשים מגונים, יש לכך כמובן היבטים נוספים ונושאי משנה שונים, כפי שאופייני לראות בסוגי עברות אחרות רבות. למשל

•     מעשים מגונים בקטין - במקרה של מעשים מגונים בקטין, היבט הגיל לא רק מבטל את חשיבות ההסכמה. אלא הוא גם עשוי לשמש כנסיבות מחמירות (ככל שהגיל נמוך).

•     הסכמה שהושגה במרמה - למשל מצב, שבו נעשה מעשה מגונה במסגרת טיפול רפואי, על ידי אדם שמתחזה לרופא או על אדם (כולל רופא) שמציג זאת כחלק מהטיפול.

•     מעשה מגונה בנסיבות מחמירות - כגון מעשים מגונים תוך שימוש בכוח או בתוך המשפחה.

מעשים מגונים בפומבי

מעשה מגונה בפומבי, הוא מצב שבו נעשה מעשה מגונה באופן אשר חושף אותו לאנשים אחרים. זאת, ללא נגיעה בגוף של אדם אחר. ככלל, מעשה כזה הוא בין העברות הקלות יותר של מעשה מגונה, אם כי עשויות כמובן להיות נסיבות מחמירות שונות גם לגביו. אגב, עושה המעשה לא חייב להיות בעצמו במקום שמוגדר כפומבי. הנקודה היא, שאנשים במקום פומבי יכולים לראות אותו ואת המעשה שהוא מבצע. דוגמה קלאסית לכך, היא ביצוע מעשה מגונה בתוך דירה פרטית, אך באופן שגלוי לציבור שמחוץ לדירה.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:142
קומיט וכל טופס במתנה