אתם עובדים שנים במשרד וטרם קודמתם לדרגת שותף. האם זה אומר שאינכם עורכי דין טובים מספיק? שההנהלה לא מעריכה אתכם כראוי? איפה טעיתם? על הסיבות וההרגלים הבעייתיים שעלולים לפגוע בסיכוייכם להתקדם לדרגת השותף המיוחלת
שבע שנים. זהו הזמן (הממוצע) שיחלוף מרגע שהוסמכתם
ועד רגע הקידום לשותפות במשרד. המדובר במספר סטטיסטי, ותמיד יש לו קצוות. בקצה אחד
ישנם עורכי-הדין "המטאורים", המקודמים לשותפות לאחר זמן קצר יותר, ומן
העבר השני ישנו מספר לא מבוטל של עורכי-דין אשר לא קודמו גם לאחר שבע שנים ואף
יותר.
נניח שחלפו שבע שנים מאז תחילת העבודה במשרד
וטרם קודמתם לדרגת שותף, מה זה אומר? האם אינכם עורכי דין טובים? האם ההנהלה לא
מעריכה אתכם כראוי? וחשוב מכך: כיצד ממשיכים מכאן? האם עוזבים את הפירמה ועוברים
למקום אחר? מאיימים לשבור את הכלים בניסיון להגיע לשותפות? נשארים באותה העמדה
ומקווים שיומכם יגיע?
"איפה טעיתי?"
השאלה הראשונה של רוב עורכי-הדין שלא קודמו
היא: איפה טעיתי? סיבות רבות מובילות לאי-קידום אשר חלקן הארי אינו קשור אליכם,
כגון צמצום שותפים עקב שנה לא רווחית, החלטות מנהלתיות ועוד.
עם זאת, נדמה כי ישנן שלוש תכונות או הרגלים
בעייתיים שעלולים לפגוע בסיכוייכם להתקדם לדרגת שותף:
א. הסתמכות על יכולות משפטיות בלבד
– אין ספק כי זהו האלמנט החשוב ביותר. מדובר בבסיס עליו מושתת המגדל אשר נקרא
'עורך-דין'. עם זאת, על מנת להתקדם בעולם המשפטי כיום, להיות עורך-דין טוב זה לא
מספיק. משותף במשרד עורכי דין נדרשות יכולות נוספות כמו כישורי נטוורקינג, חיבורים
בינאישיים ונוכחות של קבוצת לקוחות נאמנה גם לא תזיק.
ב. התעלמות מפוליטיקה פנימית במשרד
עורכי-דין – כמו בכל עסק, לא ניתן להתעלם מהפוליטיקה הפנים משרדית. ידוע לכל
שאנשים נוטים לעזור ולקדם את מקורביהם, לפעמים גם במחיר של התפשרות על יכולות
מקצועיות.
ג. לשבת ולחכות – הטעות
הנפוצה ביותר היא גישת ה"לשבת ולחכות" שיקדמו אתכם. בעבר, הרכיב העיקרי
בהליך הקידום היה זמן, יחד עם שנות הוותק עולים הסיכויים להתקדם לשותפות. בחלוף
הזמן העולם המשפטי השתנה ועמו גם הפרמטרים לקידום, שיטת הקידום לפי וותק הולכת
ונעלמת.
לא נוסחת קסמים – תיקון
ועמידה ביעדים
לאחר שהבנו איפה אפשר לטעות בדרך, כל שנותר
לעשות הוא לתקן צעדינו לעתיד ולנסות לשפר את הסיכויים לקבלת קידום.
לפי האת'ר טוונסלד, יועצת קריירה בכירה, ישנם הרגלים או יעדים מרכזיים
שחשוב לסגל בכדי לעשות זאת:
א. עמידה ביעדים – המשימה הראשונה
והבסיסית ביותר. עליכם לעמוד ביעדים שהפירמה הציבה לכם, החל מעמידה בשעות העבודה
הנדרשות מעורכי-הדין ועד לעמידה ביעדים עסקיים של הפירמה: הכנסות לפירמה, הרחבת
מעגל הלקוחות ועוד.
ב. רשת מפנים (Referral)
חזקה – רבות דובר על חשיבותה של רשת המפנים. רשת מפנים יציבה מעידה על הקשרים
והיכולות הבינאישיות שלכם. כאשר שמכם יעלה לדיון בפגישת השותפים הבכירים, יחד עם
הכישורים והתוצאות שלכם – תיבחן גם רשימת המפנים (או הלקוחות) שלכם, ולנושא זה
חשיבות מכרעת.
ג. חשיפה עצמית – השותפים
ומקבלי ההחלטות במשרד צריכים לדעת מי אתם ומה אתם מסוגלים לעשות. הדרך הנכונה
לעשות זאת היא ליצור אינטראקציה עם אותם מקבלי החלטות ועדיף כמה שיותר מוקדם. ככל
שאותה אינטראקציה תשאיר עליהם רושם טוב כך גוברים הסיכויים לקידום. חשוב לציין –
אל תחששו לציין בפניהם שאתם רוצים להיות שותפים ביום מן הימים. מדובר ברצון טבעי
והגיוני המעיד על שאפתנות ונאמנות לפירמה, רוב השותפים יעריכו את התעוזה.
ד. תחשבו כמו שותפים – בחנו
את צעדכם במונחים של "מה טוב לפירמה" במקום "מה טוב עבורי",
למדו מהי צורת החשיבה של שותף במשרד וסגלו לעצמכם צורת חשיבה זאת.
ה. הכינו את עצמכם מבחינה עסקית –
זהו ככל הנראה החלק החשוב ביותר בהליך ההכנה של עורך-הדין לקראת קידומו. יותר
ויותר פירמות מבינות שהעולם המשפטי של היום הולך ומתקרב בצעדי ענק לעולם העסקי
ואין הבדל מהותי בין ניהול משרד עורכי-דין לניהול כל עסק אחר. כאשר שמכם יעלה
בוועדה הדנה בענייני קידום אחת השאלות הראשונות שיישאלו – איזה לקוחות הוא הביא?
או במילים אחרות, מה יהיה ההפסד הפוטנציאלי אם לא נקדם אותו לשותף. ככל שתכניסו
יותר לקוחות למשרד כך יעלו סיכוייכם להתקדם לשותפות במשרד.
לסיכום, חשוב לאמץ נקודת מבט מפוכחת אשר בוחנת
את האספקטים השונים המשפיעים על ההחלטה של המנהלים. הדרך לשותפות המיוחלת מורכבת
ומלאת קשיים ומכשולים אך הכנה נכונה בשנים הראשונות במשרד יכולה לשפר את סיכויי
ההצלחה לאין שיעור.
אין נוסחת קסמים אשר תעבוד באופן וודאי, אך אין
ספק כי הטיפים האלו יכולים לסייע בדרך המפותלת לקראת השותפות.
הכותב, עו"ד זהר פישר,
הינו ראש משרד Robus העוסק בפיתוח עסקי ושיווק למשרדי עו"ד