שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תביעה גדולה נ' חברת "אפיקים" בשל סירוב לתת שירות לאדם עם מוגבלות

חדשות

תביעה גדולה נ' חברת "אפיקים" בשל סירוב לתת שירות לאדם עם מוגבלות, צילום: צילום: גטי ישראל
תביעה גדולה נ' חברת "אפיקים" בשל סירוב לתת שירות לאדם עם מוגבלות
14/06/2017, עו"ד חור אוריאל ניזרי

מאבק במפרי זכויות נכים - נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הגישה תביעה בסך 62,500 ₪ נגד חברת האוטובוסים "אפיקים" ונהג מטעמה, על רקע אפלייתו של צעיר עם מוגבלות בראייה

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הגישה היום (ד), תביעה בסך 62,500 ₪ נגד חברת האוטובוסים "אפיקים" ונהג מטעמה, על רקע אפלייתו של יניב אלימלך צעיר בן 26, עם מוגבלות בראייה, אשר מזה שנתיים נעזר בכלב נחייה.

לפי כתב התביעה, בסוף אוגוסט 2015, ביקש יניב להגיע עם חברו לרמת גן מירושלים, באמצעות קו 400 של חברת "אפיקים".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

עם עלייתו לאוטובוס, הנהג הנתבע, מר שעבאני אחמד, צעק על יניב לפני שאר הנוסעים ואסר עליו לעלות יחד עם כלב הנחייה שלו, בטענה שעל פי החוק הכלב חייב לעלות עם מחסום על פיו. למרות ניסיונו של יניב להסביר לנהג כי מדובר בכלב נחיה הפטור מהשמת מחסום על פיו, ועל אף שהציג תעודת עיוור ורישיון המעיד על היות הכלב "חיית שירות", המשיך הנהג בסירובו מלאפשר ליניב לעלות לאוטובוס.  בשלב זה, החליט יניב לעמוד על זכותו, ונכנס לאוטובוס יחד עם כלבו. בעקבות זאת, הנהג סירב להתחיל בנסיעה, כיבה את המנוע, ירד מהאוטובוס, נעל אותו והותיר את יניב, חברו, ונוסע שלישי לבדם באוטובוס ללא כל אפשרות יציאה ממנו.

לאחר כ-20 דקות בהן היו נעולים השלושה ברכב, בחום הכבד של חודש אוגוסט, מר שעבאני חזר לאוטובוס, המשיך בהעלאת נוסעים, והחל בנסיעה, מבלי שהוא מתייחס ליניב או לתקרית באופן כלשהו.

הנציבות טוענת בכתב התביעה כי סירובו של מר שעבאני להעלות את יניב לאוטובוס ובכך למנוע ממנו מלקבל את השירות המגיע לכל אדם רק בשל העובדה שהוא מלווה בכלב נחייה, מהווה אפליה עפ"י הוראות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות וחוק איסור אפליית עיוורים. כלבי נחיה משמשים לעיוורים כזוג עיניים רואות ומלווים אותם לכל מקום. עוד טוענת הנציבות כי התנהגות זו גרמה לפגיעה בכבודו כאדם, בזכותו לשוויון ובאוטונומיה שלו, ויצרה אצלו תחושות קשות של עלבון, השפלה, זעם וחוסר אונים נוכח הצורך הפשוט והיומיומי להתנייד ממקום למקום באמצעות אוטובוסים המופעלים על ידי הנתבעת.

כמו כן נטען, כי מחובתה של "אפיקים", כאחראית על מתן השירות הציבורי התחבורתי, להכשיר את נהגיה ולהנחות אותם לגבי זכויות אדם המלווה בכלב נחיה, לקבל את השירות הציבורי. עובדות האירוע כפי שהן מובאות בכתב התביעה, מראות כי לא ביצעה חובה זו, ולכן הנציבות מטילה עליה אחריות מרכזית.

אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, מסר בתגובה לכתב התביעה: "לצערי שוב אנו עדים למקרה שבו אדם עיוור, הנעזר בכלב נחיה, נתקל בקושי לקבל שירות בסיסי ויומיומי כמו נסיעה באוטובוס, ובתגובה קיצונית ובלתי נסבלת מצדו של נותן שירות. תופעות אלה שמקורן בסטיגמות ובורות הם עדין לצערי מנת חלקם של אנשים עם מוגבלות רבים. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות שמה לה למטרה לפעול למיגורן. הנציבות תמשיך לפעול בכלים העומדים ברשותה, על מנת להביא לשוויון של אנשים עם מוגבלות בכל תחומי החיים".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:222
קומיט וכל טופס במתנה