שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > לשכת עוה"ד דורשת מהמל"ג לבחון את הכשל בתכנון לימודי המשפטים בישראל

חדשות

לשכת עוה"ד דורשת מהמל"ג לבחון את הכשל בתכנון לימודי המשפטים בישראל, צילום: טקס הסמכת עורכי דין חדשים. צילום: Yossi Zamir
לשכת עוה"ד דורשת מהמל"ג לבחון את הכשל בתכנון לימודי המשפטים בישראל
25/11/2015, ליאור שדמי שפיצר

במכתב לשר בנט המכהן כיו"ר המועצה להשכלה גבוהה, טוענת הלשכה לכשל מתמשך של 25 שנה בתכנון לימודי המשפט לתואר ראשון. עו"ד אפי נוה: " כבר בשנת 2013 יצא שר החינוך נפתלי בנט בקריאה לסטודנטים: 'אל תלכו ללמוד משפטים'. מה הוא ראה בהיותו שר הכלכלה שאנשים שמקבלים כסף במל"ג לא ראו ולא הבינו?"

לשכת עורכי הדין בישראל שיגרה הבוקר (ד', 25.11) מכתב בהול ליו"ר המועצה להשכלה גבוהה, שר החינוך נפתלי בנט, בדרישה להורות על הקמת ועדת בדיקה מקצועית לתחום לימודי המשפטים בישראל. זאת, בעקבות פסק הדין בעתירה שהגישה הלשכה נגד המל"ג, שבו צוין כי "מדובר בסוגיה חשובה אשר מן הראוי להידרש אליה ולבחון דרכים מתאימות לטיפול בה בכל הערוצים הרלוונטיים".

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בעתירה שהוגשה לבג"ץ, על ידי משרד עורכי הדין ד"ר רן מובשוביץ ושות', גוללה לשכת עורכי הדין בישראל את התנהלות המועצה להשכלה גבוהה, אשר נמנעה במשך 25 שנים מלבחון אם יש צורך למדינה ולחברה בתלמידי משפט כה רבים, זאת לאור סעיף 8(ב) לכללי ההיתר לפתיחת תוכניות לימודים חדשות בתחום המשפט בישראל.

על פי הכללים, נאסר על המועצה להשכלה גבוהה לאשר לימודי משפט לתואר ראשון, אם אין צורך למדינה בתלמידי משפט נוספים. לטענת הלשכה, במשך 25 שנים, המל"ג תכננה עשרות מקצועות אחרים, כגון לימודי יהדות, מינהל עסקים, סיעוד ועוד אולם לא את לימודי המשפטים.

בדיון שנערך ביום ב' (23.11.15) בבג"ץ, קבע הרכב השופטים בראשות השופטת אסתר חיות כי "העתירה מעלה סוגייה חשובה אשר מן הראוי להידרש אליה ולבחון דרכים מתאימות לטיפול בה בכל הערוצים הרלוונטים". בשלב זה קבעו השופטים כי העתירה תימחק כדי שקודם כל ימוצו הליכים מול שרת המשפטים, המל"ג והוועדה לתכנון ותקצוב אצל המל"ג.

הרכב השופטים כתב בפסק הדין כי יש להקים וועדת "שתשב על המדוכה עם אנשי מקצוע ולאחר שהמהלך הזה ימוצה אם תהיה עילה שערי בית המשפט הזה יהיו פתוחים".

במכתבה לשר בנט דורשת לשכת עורכי הדין לכונן ועדה מקצועית לתחום המשפט אשר תבחן לגופו של עניין את סוגיית תכנון לימודי המשפט בישראל לתואר ראשון. המועצה להשכלה גבוה נדרשת לחדול מהפרת הוראת סעיף 21(ב)(א) לחוק המועצה להשכלה גבוהה, ולפרסם את כללי ההכרה בתוכניות לימודים חדשות מיום 11.6.91, כפי חובתה על פי החוק.

לדברי ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נווה, "כבר בשנת 2013 יצא שר החינוך נפתלי בנט, שכיהן אז כשר הכלכלה, בקריאה לסטודנטים: 'אל תלכו ללמוד משפטים'. מה הוא ראה בהיותו שר הכלכלה שאנשים שמקבלים כסף במל"ג לא ראו ולא הבינו? הוא אף ציין כי יש עודף עצום של צעירים שבוחרים במקצוע עריכת הדין וכי יש חוסר תיאום מוחלט בין ההיצע לביקוש. אין זה סביר להתעלם מתכנון תחום החולש על 10% מסך הסטודנטים הלומדים לתואר ראשון במדינת ישראל, במיוחד לאור הנתונים החמורים על הצפת המקצוע. בעקבות פסק הדין של בית המשפט העליון אני דורש את הקמתה של ועדה מקצועית תחומית לנושא לימודי המשפט. במידה וההליכים לא ימוצו עד תום, ניאלץ לשוב לשם".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

נפתלי בנט: "יש עודף עצום של צעירים שבוחרים בעריכת דין, אל תלמדו משפטים"

 

עו"ד אפי נוה: "המכללות למשפטים נוהגות בחוסר אחריות כלפי הסטודנטים"

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:75
קומיט וכל טופס במתנה