שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בתקופת המהפכה ההיסטורית במבחני הלשכה- יו"ר ועדת ההתמחות ואאל חלאילה מדבר

חדשות

בתקופת המהפכה ההיסטורית במבחני הלשכה- יו"ר ועדת ההתמחות ואאל חלאילה מדבר, צילום: צילום: יוסי זמיר
בתקופת המהפכה ההיסטורית במבחני הלשכה- יו"ר ועדת ההתמחות ואאל חלאילה מדבר
12/07/2017, שחר שחר

הוא עומד בראש ועדת ההתמחות של לשכת עורכי הדין, אחת הוועדות החשובות ומשמש סמל לדו-קיום ותורם רבות למען ציבור עורכי הדין בכלל והערבים בפרט בריאיון ל"עורך הדין" אשר מובא כאן בתקדין במלואו, מספר עו"ד ואאל חלאילה על חשיבות הוועדה ועל השינוי המשמעותי שהכניס בה. על הדרך הוא מדבר על חשיבות הפעילות הציבורית

את הזיקה למעורבות בחיים הציבוריים ינק עו"ד ואאל חלאילה עוד מבית אביו, חמד חלאילה, בימים שבהם כיהן כחבר כנסת מן המניין בשנות השמונים. "נולדתי למשפחה המעורה מאוד חברתית, ציבורית ופוליטית", אומר עו"ד חלאילה בריאיון מיוחד ל"עורך הדין". לאחר שסגר שנתיים כיו"ר ועדת ההתמחות בלשכת עורכי הדין, אחת הוועדות החשובות ביותר הפועלות בה. בעיני רבים הוא נחשב לאחד מעורכי הדין הערבים המובילים בשל פועלו הרב למען ציבור עורכי הדין. הוא עצמו רשם היסטוריה קטנה כאשר היה לפני 32  שנה עורך הדין הראשון בעיר הצפונית סכנין. "מאז שהייתי תלמיד תיכון ידעתי שאלך ללמוד משפטים מאחר שהמקצוע הזה הוא הכי קרוב לעשייה הציבורית", הוא אומר. כיום פועלים בעיר, שבה מתגוררים 31 אלף תושבים, כ-170 עורכי דין.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

במבט לאחור אל תחילת דרכך במקצוע, מה לדעתך השתנה בו במשך השנים?

"איני רוצה להישמע קלאסי ולומר שבעבר היה טוב יותר. השינוי המשמעותי הוא שכיום הטכנולוגיה והמחשוב פתחו לעורכי הדין אפיקים שלא חלמו עליהם בעבר כלל וכלל. ואם אתמקד בעורכי הדין הצפוניים, כמשל, הרי שכיום אנחנו מטפלים גם בתיקים שבעבר היו נחלתם הכמעט בלעדית של עורכי הדין במרכז. כמוכן, בניגוד לעבר, שבו עורכי הדין עסקו בכל התחומים יחד, אתה יכול כיום להתמקצע בכמה תחומי משפט מצומצמים. "נוסף על כך, אין ספק כי הצפת המקצוע והגידול הלא נתפס במספר עורכי הדין גרמו לפיחות מה במעמדו של עורך הדין, ואולם אני מאמין שבתקופה האחרונה מעמדה של הלשכה שב והתחזק, והכול בזכות ההנהגה הנוכחית של הלשכה בראשות אפי נוה". וכדי לסגור את ההשוואה לעבר מבקש עו"ד חלאילה להבהיר: "אני לא מסכים עם הגישה שכיום בניגוד לעבר עורכי הדין לא מכבדים זה את זה. אני חושב שאם אתה מתנהל כמו שצריך ונותן כבוד, האחרים יכבדו אותך". 

רקורד עשיר ועצום צבר לו עו"ד חלאילה במשך השנים, לא מעט גם בזכות הפרו בונו הרב שתרם ועדיין תורם למען הקהילה. במהלך הריאיון הוא אף נזכר בקוריוז יוצא דופן: "הייתה תקופה בעבר שכל שני וחמישי נעצרו כאן צעירים ערבים בגלל הנפת דגל פלסטין או הבעת הזדהות פוליטית בצורה כלשהי עם אש"ף וכדומה. אני זוכר שהצטברה כמות אדירה של מעצרים וכתבי אישום נגד אותם צעירים, ואני ראיתי בייצוג שלהם שליחות אמיתית. עשיתי את זה בהתנדבות מלאה, עד שיום אחד הגיעו אליי שני חברים ותיקים ואמרו לי שאין בעיה שאסייע לאותם צעירים, אבל בכך שאני מייצג את כולם ללא שכר טרחה כולם באים אליי ועורכי דין אחרים מפסידים. 'תגיד לראש המשפחה שהצעיר שאתה מייצג הוא כמו אח שלך, ואם יש לו שני בנים אז אתה הבן השלישי שלו ומוכן לוותר על שליש משכר הטרחה, וכך יֵצא שאתה גם מסייע וגם מרוויח', ובאמת מאז המשכתי לתרום,  אבל בצורה כזו שגם האחרים ירוויחו".

בראש ועדת ההתמחות

חלק בלתי נפרד מהיוקרה שלעו"ד ואאל חלאילה מגיע בזכות פעילותו למען ציבור עורכי הדין, בפרט עורכי הדין הערבים. אחת הדרכים היא כיו"ר ועדת ההתמחות בלשכת עורכי הדין.

מה הביא אותך לרצות לכהן דווקא בתפקיד זה?

"אין זה סוד שמדובר באחת הוועדות היוקרתיות בלשכה. גם בקדנציה הקודמת הנציגים הערבים במועצה הארצית דרשו ועדה זו, דבר שלא הסתייע אז. ואולם לאחר שראש הלשכה, עו"ד אפי נוה, נבחר לתפקיד, פניתי אליו וביקשתי ממנו לעמוד בראש הוועדה הזאת. אפי, שהוא ואני חברים הרבה מעבר לברית הקואליציונית, לא היסס ונענה בחיוב לבקשתי, ואף קיבל את דרישתי לעמוד בראש הוועדה ללא יו"ר משותף, כפי שהדבר נהוג כמעט בכל הוועדות הארציות בלשכה".

מאז, כיו"ר יחיד, מכהן עו"ד חלאילה בוועדת ההתמחות, שמתכנסת בתדירות גבוה המאוד. לפני שמתחילים לדבר על פעילותה מבקש עו"ד חלאילה להחמיא לאנשים העוסקים לצדו בוועדה. "שלושה אנשים בעיקר עושים המון כדי שהוועדה הזו תפעל בצורה מרשימה ומעוררת כבוד. הראשון הוא מנכ"ל הלשכה והאחראי על מערך ההתמחות אורי אלפרסי, והשניים האחרים הם עורכי הדין גלעד וקסלר, המנהל המקצועי של מערך ההתמחות, ודנה בלום, ממונת הוועדה".

במה בדיוק עוסקת ועדת ההתמחות?

"ועדת ההתמחות אחראית על מגוון נושאים הקשורים במתמחים ובמאמנים. תפקידה לקיים שימועים ולהמליץ בפני הוועד המרכזי במקרים שבהם יש מניעה לקבל חבר ללשכה או לאשר תחילת התמחות.

"מדובר במבקשים שיש להם הרשעה או שיש חקירה פלילית בעניינם, וכן מקרים של נסיבות אישיות, למשל בריאותיות או כלכליות, וכן התנהגות פסולה אף שלא הגיעה לכדי חקירה פלילית, שבעטיין אין הם ראויים להיות עורכי דין".

"הוועדה דנה וממליצה גם בבקשות לחזרה לשורות הלשכה לאחר השעיה או פקיעת חברות, ממליצה על הבקשות לאמן מתמחה, דנה בדוחות הפיקוח על המתמחים, באישור עבודה נוספת ובעוד שורה ארוכה של נושאים הקשורים במתמחים". 

והיכן אתם כוועדה נכנסים לתמונה?

"ברגע שמבקש מצהיר על הרשעה/חקירה/צו כינוס נכסים/הכרזה כפושט רגל, ובמקרים שמערך ההתמחות מקבל מידע שכזה או כל מידע שמעלה חשש לאי-התאמה למקצוע, הוא מוזמן אלינו לשימוע. לאחר שאנחנו שומעים את מה שיש לו לומר, בעצמו או באמצעות עורך דין שמייצג אותו, אנחנו בוחנים את הנסיבות ומקבלים החלטות, שהן למעשה המלצות שמובאות בפני הוועד המרכזי, שהוא הסמכות להחליט".

"ועדת ההתמחות שוקלת היבטים שונים – למשל, חומרת העבירה, הגיל שבו התבצעה העבירה, כמה זמן חלף מאז שהיא נעשתה, מסלול השיקום, נסיבות אישיות – וכל זאת לאור מדיניות הוועד המרכזי".

עד כמה הובלת בוועדה הנוכחית שינויים לעומת קודמתה?

"איני רוצה חלילה להישמע כמי שמטיל דופי במי מחברי הוועדה הקודמים, להפך, אני משוכנע שמדובר בחברים הוגנים משכמם ומעלה, ולכן אתייחס אך ורק לעבודת הוועדה כיום. מבחינתי מה שחשוב הוא שהוועדה תמליץ על פי שיקול דעת כלל חבריה ותביא בחשבון את מכלול השיקולים. איני מתבייש להצהיר היום שהוועדה הנוכחית בראשותי נוקטת בהחלטותיה את גישת בית הלל ולא את גישת בית שמאי. ושוב, בלי להתייחס למה שהיה בעבר, אני חושב שאנחנו קשובים מאוד, ולשמחתי הרבה, הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין מאשר את הרוב המכריע של המלצותינו, אם כי גם שם מתקיימים דיונים ערים וארוכים בכל מקרה".

אחרי שצלח את מחצית הקדנציה הנוכחית בתפקיד אומר יו"ר ועדת ההתמחות כי הוא מרגיש המון סיפוק. "אני לא חורץ גורלות, אבל בהחלט מפנים שהתפקיד הוא מעין שיפוטי, ויש בו אחריות כבדה מאוד", מסכם עו"ד חלאילה בסיכום ביניים את חשיבות תפקידו כיו"ר הוועדה. "אני לא עובד לבד, אלא חלק מצוות חברים מרשים שחלקם בעלי ותק של יותר מעשרים שנה בוועדה. אני רואה בתפקיד הזה שליחות, ואני לומד כל הזמן להכיר את התחום כדי לקבל את ההחלטות הנכונות בבוא העת. אני שומע הרבה אנשים ודעות ומשתדל לתת את ההמלצה הנכונה לגבי כל אחת ואחד מהם, ויש לי סיפוק רב מכך שאני עוזר לאנשים".

ומה אתה, עם הניסיון הרב שלך במקצוע, מביא איתך לוועדה החשובה הזאת?

"אני מגיע עם הגישה שאנחנו לא אנטי מתמחים, אנחנו לא באים נגדם ולא באים להעניש אותם, אנחנו באים לשים את הגבולות היכן שצריך, מתוך התחשבות ולא מתוך שיקולים של החמרה יתרה.

"זו הקדנציה השלישית שלי בלשכת עורכי הדין, ואני מתכוון להמשיך ולהתמקד בעשייה בתוכה. אני חבר המועצה הארצית, ואני גם חבר בוועד מחוז חיפה של הלשכה".

מחוז חיפה כמודל לחיקוי

וכשמדברים על מחוז חיפה, לעו"ד חלאילה יש רק מילים טובות. "זה לא סוד שמחוז חיפה נחשב, ובצדק, למחוז המוביל בלשכה, ונעשית בו פעילות נפלאה. בייחוד אציין כי היה לי חלק בהקמת לשכות הקשר במחוז, והייתי מעורב בכך שהמחוז קיים ומקיים השתלמויות גם ביישובי הפריפריה במחוז כולו, כולל חדרה, סכנין, טמרה, אום אל-פחם, באקה אל-גרבייה, הקריות ונהריה".

עלפי השקפת עולמו התנהלות מחוז חיפה, כיום בראשותה של עו"ד תמי אולמן, היא מודל לחיקוי. "אני חייב לציין גם את פעילותו של חבר הוועד, פרקליט מחוז חיפה-אזרחי, עו"ד איתן לדרר, שיודע לקיים הלכה למעשה את האג'נדה הדוגלת בשיתוף ובקידום עורכי הדין הערבים. ובכלל, לשמחתי התברכנו גם בשני יושבי ראש קודמים – חלי בן ארי ויוסי חכם. כל שלושת יושבי הראש בעבר ובהווה דוגלים בדו-קיום, באהבת האדם ובטובת החברים, ועם חברי ועד המחוז, המנכ"לית רביטל אלמוז וראשת המועצה הארצית חווה מרצקי, חברת המחוז שלנו, מרימים מחוז לתפארת, ואני שמח על כך.

"אני מנצל במה זו לקרוא לחבריי היהודים, ובפרט המשרדים הגדולים, לשלב ולהעסיק עורכי דין ערבים, ותמיד אני מתפלא איך כמעט אין עורכי דין ערבים במשרדים הגדולים, ואיך משרד של מאה עורכי דין ויותר איננו מעסיק עורך דין ערבי למרות שהעומד בראשו הוא אדם ערכי שמתבטא בזכות השילוב, אך למעשה משום מה לא מקיים זאת במשרד ושלו".

גם לראש הלשכה, עו"ד אפי נוה, יש לו מחמאות למכביר:

 "לזכותו של אפי ייאמר שהוא לא רק הצליח לאחד את הלשכה על כלל סיעותיה, אלא גם להפוך את הלשכה לרלוונטית, להפוך אותה לבורג מרכזי בעשייה המשפטית. לזכותו גם ייאמר שיש לו דלת פתוחה לכולם, אפילו בשעות בלתי שגרתיות. ואני כל הזמן שואל אותו מאיפה יש לו את כל הכוחות לכל כך הרבה עשייה? אני מאחל לו ולכולנו שהוא ימשיך ככה".

ייחודו של עו"ד חלאילה בא לידי ביטוי גם בענוותו ובכך שלא תשמעו ממנו על הישגיו, ויש לו הרבה כאלו, בפומבי. איך אתה מוצא זמן לכל כך הרבה עשייה, גםב תחום המקצועי-האישי  וגם למען העשייה הציבורית? הוא נשאל ועונה ללא כל היסוס: "הכול מתחיל ונגמר באיך אתה מתכנן את הזמן העומד לרשותך".

וכמו שז הנראה, בעיקר מאז נבחר לכהן כיו"ר ועדת ההתמחות של לשכת עורכי הדין, עושה רושם שעו"ד ואאל חלאילה מנהל את זמנו בדרך איכותית ביותר, ומי שמרוויח מכך הוא, בין היתר, ציבור עורכי הדין בישראל.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:80
קומיט וכל טופס במתנה