שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בקשה לייצוגית נגד פייסבוק: משביתה חשבונות פרסום ללא התראה מוקדמת

חדשות

בקשה לייצוגית נגד פייסבוק: משביתה חשבונות פרסום ללא התראה מוקדמת, צילום: צילום: Getty images Israel
בקשה לייצוגית נגד פייסבוק: משביתה חשבונות פרסום ללא התראה מוקדמת
17/09/2017, עו"ד לילך דניאל

בבקשה שהוגשה בשבוע שעבר נגד ענקית האינטרנט נטען כי זו מפרה את התחייבויותיה כלפי מפרסמים, בין היתר בכך שאינה טורחת לבדוק מראש מודעות ממומנות וכתוצאה מכך מסירה מודעות לאחר פרסומן ואף משביתה חשבונות פרסום ללא התראה ולא אפשרות לערער על ההחלטה

בבקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה בשבוע שעבר נגד פייסבוק, טוענים אנשי שיווק שרכשו שירותי קידום ממומן כי זו מפרה את חובותיה כלפי מפרסמים באופן בוטה, בין היתר ע"י השבתת חשבונות פרסום ללא התראה מוקדמת באופן ה"גודע באופן פתאומי את כל מערך הפרסום שלהם". לטענת אחד המבקשים, גם נציג החברה שעמו שוחח הודה כי מדובר בהתנהלות "לוטה בערפל".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בין יתר השימושים שמציעה פייסבוק לגולשיה, באפשרותם לרכוש שירותי פרסום במסגרתם הם יכולים לקדם פוסטים מסוימים לקהל לקוחות פוטנציאליים. הדבר משמש הן חברות מסחריות והן עמותות, גופים ואנשי ציבור המעוניינים שפרסומיהם יגיעו לקהל לקוחות רחב. באופן זה, משתמש המעוניין לקדם מודעות בתשלום נדרש לפתוח חשבון פרסום בפייסבוק, להזין פרטי כרטיס אשראי ולבחור את אופן הפרסום המועדף עליו, כאשר עלות הפרסום היא נגזרת של סוג הקמפיין שבו מעוניין המשתמש, כמות האנשים שהוא מעוניין שיחשפו אליו ושל קריטריונים נוספים.

אחד מהיתרונות הבולטים ביותר של הפרסום בפייסבוק הוא האפשרות לייעל את הפרסום לאורך הזמן ולהפוך אותו לאפקטיבי ואיכותי יותר, ע"י הטמעת "פיקסל" (קוד מחשב) באתרי האינטרנט של הלקוחות, המאפשר לבעל האתר לזהות את המשתמשים שנכנסו אליו, מעניק לו מידע רב על הרגלי הצריכה שלהם ולמעשה משפר משמעותית את יכולת הפרסום. באופן האמור, ככל שהלקוח מפרסם את עסקיו בפייסבוק לטווח זמן ארוך יותר, כך יהיה בידו ליעל את הפרסום ולהגיע לתוצאות אולטימטיביות בעתיד.

בבקשה, שהוגשה ע"י עורכי הדין יונתן רפפורט ואדם לוין, נטען בין היתר כי פייסבוק מפרה באופן בוטה מספר הוראות מהותיות ומרכזיות המפורטות ב"מסמך הנחיות הפרסום שלה", המהווה את ההסכם המסדיר את מערכת היחסים החוזית בין פייסבוק ללקוחותיה. כך לדוגמה, נטען כי פייסבוק מפרה את התחייבותה לבצע בדיקות מקדימות בטרם פרסום המודעה הממומנת, שמטרתן לבחון האם זו כוללת הפרות המונעות את פרסומה. כתוצאה מכך, נוהגת היא להשבית ללקוחותיה פרסומות לאחר שבועות, חודשים ולעתים גם שנים מהמועד שבו עלו לאוויר. בנוסף, נטען כי החברה אינה מודיעה ללקוחות אלו הפרות מנעו את פרסום המודעה, אינה מאפשרת להם לערער על ההחלטה להשבית את המודעה ואף משביתה חשבונות פרסום של לקוחות ללא כל זכות חוזית לעשות כן וללא התראה מוקדמת או הסבר. המבקשים מבהירים כי הסיטואציה שבה בעל עסק מגלה כי חשבון הפרסום שלו, שבו נשמר מידע רב ערך לאורך שנים אודות קהל הלקוחות הפוטנציאלי שלו, הושבת, היא סיטואציה קשה ומתסכלת אשר יכולה להוביל לקריסת העסק על כל המשתמע מכך.

סגרה למעלה מ-10 חשבונות פרסום של המבקש לאורך השנים ללא כל הסבר

הבקשה הוגשה בשם של שני מפרסמים – האחד, רותם גל, הוא הבעלים של משרד פרסום ומכירות המספק ללקוחותיו שירותי פרסום ומכירות של המוצרים והשירותים הנמכרים על ידם. בסביבות שנת 2011 החל גל לרכוש מפייסבוק שירותי פרסום באמצעות חשבון הפרסום שלו, ולמכור בדרך זו את המוצרים של לקוחותיו השונים. לפי הנטען, לאורך השנים אגר גל כמות מידע אדירה על גבי חשבונות פייסבוק, המסייע לו לפרסם בצורה יעילה ואפקטיבית יותר. בשלב מסוים, כך נטען, קיבל הודעה מפייסבוק בה נאמר לו כי חשבון הפרסום שלו מושעה ונרשם כמפר מדיניות, ובתגובה לפנייתו נענה כי חשבונו הושבת "עקב הפעלת מודעות מטעות שגרמו למשוב שלילי רב מאנשים בפייסבוק". פניות נוספות של גל לחברה לא נענו, אולם קיבל שיחה מנציג החברה שלפי הנטען הודה בפניו כי פייסבוק סוגרת חשבונות פרסום לאור סיבות שונות שלא פורטו במסמך הנחיות הפרסום, ולא מקצה כוח אדם שיעבור על פניות לקוחותיה. הנציג אף הודה כי התנהלותה של פייסבוק היא לוטה בערפל וכי לא ניתן לדעת בגין אלו סיבות פייסבוק תשבית חשבונות פרסום בעתיד. השבתת החשבון, כך נטען, גרמה למבקש נזקים חמורים נוכח הירידה במכירות המוצרים שנמכרו על ידו.

מבקש נוסף, סמיון ולדברג, הוא איש שיווק המשווק קורסים בנושאים שונים ולפי הנטען אף הוא נהג לרכוש מפייסבוק שירותי פרסום. במהלך שנת 2015 קיבל ולדברג הודעה מפייסבוק בה נאמר כי חשבון הפרסום שלו הושבת בשל ציור מחשוף באחת מהפרסומות שלו ולכן פנה לחברה ותהה מדוע הושבת החשבון בגין פרסומת שאושרה על ידי פייסבוק בעבר, ומדוע אינה משביתה רק את המודעה המפרה חלף כל החשבון. בתגובה, ביטלה פייסבוק את ההשבתה אולם הדבר חזר על עצמו מספר שנים אחר כך ללא כל הסבר. נסיונותיו של ולדברג לפתוח חשבונות פרסום על פרופילים של משתמשים אחרים לא הועילו ובשלב מסוים החלה פיייסבוק לסגור את הפרסומות שפורסמו על ידו במסגרת חשבונות אלו. בשלב מסוים הצליח ולדברג ליצור קשר עם פייסבוק, אז מסרה לו הנציגה מטעם החברה כי הסיבה לסגירת הפרסומות שלו נובעת מ"משוב שלילי" שמתקבל על ידי משתמשי הרשת השונים. לטענתו, עניין זה מעולם לא הוסבר לו ולכן הופתע לגלות לראשונה כי פייסבוק משביתה חשבונות פרסום שלו רק בגלל שמשתמשיה הגיבו באופן שלילי. לפי הנטען, סגרה פייסבוק למעלה מ-10 חשבונות פרסום של ולדברג לאורך השנים, וזאת ללא הסבר וללא שניתנה לו הזדמנות או אפשרות להפעיל חשבונות אלו.

עילות התביעה שנטענו הן הטעיה, הפרת הוראות מסמך הנחיות הפרסום, עשיית עושר ולא במשפט, הצגת מצג מטעה ועוד. הנזקים שלפי הנטען נגרמו לחברי הקבוצה הם נזקים ממוניים של הסכומים שהשקיעו בחשבונות הפרסום, וכן נזקים לא ממוניים הכוללים את חוסר הנוחות, הטרדה ועוגמת הנפש הרבה שנבעו מהתנהלותה של פייסבוק.

ממשרד עורכי הדין רפפורט לוין נמסר כי "במסגרת בקשת האישור בית המשפט מתבקש לשים סוף להתעמרותה של פייסבוק בלקוחותיה ובשימוש הלא מבוקר שהיא עושה בכוח שנמצא בידה, תוך הפרה ברורה של ההסכמים שהיא עצמה ניסחה. אנו מקווים ומאמינים שבית המשפט יקבל את טענותינו ויורה לפייסבוק לשנות את דרכה ולפצות את לקוחותיה בנזקים שנגרמו להם ובכספים שבהם התעשרה פייסבוק על חשבונם לאורך השנים."

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:120
קומיט וכל טופס במתנה