שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אחרי ההקלה של הרמטכ"ל – מה האופציות שעומדות כעת בפני אלאור אזריה?

חדשות

אחרי ההקלה של הרמטכ"ל – מה האופציות שעומדות כעת בפני אלאור אזריה?, צילום: אלאור אזריה. צילום: AFP
אחרי ההקלה של הרמטכ"ל – מה האופציות שעומדות כעת בפני אלאור אזריה?
28/09/2017, עו"ד לילך דניאל

אתמול החליט הרמטכ"ל גדי איזנקוט להקל בעונשו של אלאור אזריה ולהפחית 4 חודשים ממאסרו משיקולי "חסד ורחמים". דנה נוף, סא"ל במיל' ועורכת דין צבאית, מסבירה מה עומד כעת בפני החייל המורשע ואילו צעדים עומדים לרשותו להקלה נוספת

אתמול פורסם כי הרמטכ"ל גדי איזנקוט החליט להפחית 4 חודשים מעונשו של אלאור אזריה, שנידון לשנה וחצי מאסר בפועל בעקבות הרשעתו בהריגת מחבל מנוטרל בזירת פיגוע בחברון. כתוצאה מכך, נותר עונשו של אזריה על 14 חודשי מאסר, אותם התחיל לרצות בחודש שעבר.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

"בראיית הרמטכ"ל התנהגותך הייתה פסולה וסתרה את פקודות הצבא ואת ערכי צה"ל", כך נפתח מכתבו של עוזר הרמטכ"ל לאזריה, שאף הורד מדרגת סמל לדרגת טוראי במסגרת גזר דינו. "הרמטכ"ל רואה בחומרה את הכשלים שנפלו במעשיך והסטייה שהייתה בהם מערכי צה"ל כפי שבאו לידי ביטוי גם בפסקי הדין, ורואה חשיבות רבה במסר הנחרץ שיצא מהם ומהטיפול הפיקודי באירוע. כמו כן, עמדה לנגד עיניו של הרמטכ"ל העובדה שלא קיבלת אחריות על המעשה ועל שלא הבעת חרטה עליו". חרף האמור, נאמר כי ההחלטה על ההקלה בעונש התקבלה משיקולי "חסד ורחמים", בהתחשב בין היתר בעברו של אזריה כחייל לוחם בזירה מבצעית.

החלטת הרמטכ"ל ניתנה במסגרת הפרק השישי בחוק השיפוט הצבאי, העוסק בהקלה בעונש לאחר פסק דין חלוט. לפי סעיף 443 לחוק, חלה חובה על הרמטכ"ל לפני קבלת החלטתו לעיין בחוות דעתו של הפרקליט הצבאי הראשי, כאשר החלטה בניגוד לחוות דעת זו מחייבת נימוקים בכתב.

"ברור לגמרי שמי שקורא את ההנמקה של הרמטכ"ל מבין שמדובר בהנמקה מפורטת ומוקפדת שיש להניח שהוכנה ע"י משפטן", אומרת דנה נוף, סא"ל במיל' ועורכת דין צבאית על ההחלטה שנתקבלה אתמול. ומה לגבי הצעדים הבאים שעומדים בפני אזריה? בעניין זה מסבירה עו"ד נוף כי בצבא, בניגוד לאזרחות, עולה עניינו של חייל שהורשע אוטומטית לוועדת עיון בעונש, המכונה "ועדת חצי", שבראשה עומד שופט צבאי משפטן ובסמכותה לקצר את העונש בחצי. "הרציונל מאחורי הועדה הוא שיוצאים מנקודת ההנחה שמדובר באנשים צעירים, שמואשמים בעבירות שלא קיימות באזרחות", מסבירה עו"ד נוף. "בצבא יש נטייה להחמיר בעונש ואמצעי השיקום מוגבלים עד כמעט לא קיימים, ולכן רוצים ללכת לקראת החיילים, במיוחד חיילים קרביים שיש להם תרומה לקהילה". לשיטתה של עו"ד נוף, די נדיר אבל לא מופרך שהועדה תקצר את עונשו של אזריה כך שיעמוד על 7 חודשים.

במידה שהחייל לא עבר את ועדת החצי, יש ועדה שמוסמכת לקצר את העונש בשליש. שם, לדעת עו"ד נוף, יש סיכוי גדול שאזריה יקבל הקלה, כיוון שהוא חייל טוב ומתייחסים להתנהגות בכלא ואז העונש יעמוד למעשה על 9 וחצי חודשים.

במקביל, קיימת לאזריה האפשרות להגיש בקשת חנינה לנשיא המדינה, בהתאם לסעיף 11(ב) לחוק יסוד: נשיא המדינה המסמיך את הנשיא "לחון עבריינים ולהקל בעונשים על ידי הפחתתם או המרתם". "אזריה בטוח ילך על האפשרות הזו ויש לו גם רוח גבית בפוליטיקה למהלך הזה", מסבירה עו"ד נוף. "סמכות הנשיא בעניין הזה היא גורפת, באפשרותו לבטל גם את העונש וגם את ההרשעה, לקצר את העונש וגם לקצוב את הרישום הפלילי". יחד עם זאת, מעריכה נוף כי לא סביר שהנשיא ריבלין יבטל את ההרשעה אחרי ששמונה שופטים אמרו את דבריהם בשתי ערכאות שונות, כאשר כזכור חלק מהשופטים אף העלו את האפשרות שאזריה היה צריך מורשע בעבירת רצח. היא מסכמת: " לדעתי יש סיכוי טוב שנשיא המדינה יקטין את העונש, אך קשה לי להאמין שיבטל את ההרשעה, מה גם שלפני קבלת ההחלטה הנשיא מקבל חוות דעת של הפצ"ר, של שר הביטחון ושל הרמטכ"ל ובסוף צריכה להיות חתימת קיום להחלטה שלו של שרת המשפטים. בנוסף, סביר שהנשיא יחליט גם לקצר את תקופת הרישום הפלילי, העומדת כיום על 17 שנה היות שמדובר בעבירת פשע. מכל מקום, עדיין לא נאמרה המילה האחרונה בפרשה".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:100
קומיט וכל טופס במתנה